FJERN MOMSEN PÅ REPARASJONER

Nøkkelen ligger i å gjøre det lettere for kundene våre å få reparert elektronikk, skriver Camilla Gramstad og Trygve Hillesland. Foto: Elkjøp

KRONIKK: Vi i elektronikkbransjen skal ikke gjøre oss høye og mørke i kampen mot bruk-og-kast, og Elkjøp er en del av problemet. Men vi jobber med å bli en del av løsningen.

Publisert Sist oppdatert

Reparasjoner blir omtalt som løsningen for overproduksjon og en nøkkel til en mer sirkulær økonomi. EU vil innføre en «Right to repair», og produsenter designer produktene slik at de faktisk kan repareres.

Camilla Gramstad, bærekraftssjef i Elkjøp Nordic. Foto: Elkjøp

Forbrukerne vil reparere, men opplever at det å fikse tingene sine blir for dyrt. Undersøkelser viser at man kun er villig til å betale 30–40 prosent av nypris for å reparere en gammel vare.

I løpet av et år reparerer vi i Elkjøp over 700.000 elektroniske produkter i Norden. Hvert år øker pågangen fra forbrukerne, og vi ser et stort potensial for å reparere mer, oftere og bedre. Lørdag 16. oktober markerte Elkjøp og mange andre «International Repair Day». Med annonsekampanjer, reduserte priser og økt kapasitet styrket vi bevisstheten- og tilgjengeligheten til reparasjonstjenestene våre. Men vi trenger drahjelp og mener tiden er inne for å følge etter blant andre Sverige og fjerne momsen på reparasjoner.

Trygve Hillesland, administrerende direktør i Elkjøp Norge. Foto: Elkjøp

Nøkkelen ligger i å gjøre det lettere for kundene våre å få reparert elektronikk

Skarpere lut

Vi er i en bransje med store utfordringer. Elektronisk avfall er et raskt voksende miljøproblem. Aktører som oss har en jobb å gjøre på mange områder; design av produkter, å selge produkter som tjenester ved for eksempel abonnementsløsninger og skape enklere måter å handle brukt på. Og innen reparasjoner. Her kan vi gjøre en vesentlig større forskjell enn vi gjør i dag.

Folk kjenner kanskje den lokale skomakeren, skredderen eller har fått en vaskemaskin reparert hjemme en gang, men skal tilbudet av reparasjoner bli så bra at det faktisk blir et attraktivt valg for forbrukere flest, tror vi det må skarpere lut til.

Belønne smarte valg

Vi i elektronikkbransjen skal være forsiktig med å gjøre oss høye og mørke i kampen mot bruk-og-kast-samfunnet. Elkjøp er en del av problemet, og vi jobber derfor aktivt for å bli en del av løsningen.

Nøkkelen ligger i å gjøre det lettere for kundene våre å få reparert elektronikk. Dette gjør vi blant annet ved å flytte reparasjonstjenester ut i butikk så det blir synligere og mer effektive for alle. I samme ånd tilbyr vi også millioner av reservedeler på nett; slik blir det enklere å ta vare på det du allerede har.

Men vi ønsker hjelp fra den nye regjeringen til å belønne de som tar smarte valg. Ved å fjerne momsen på reparasjoner kan vi sammen gjøre det lettere å komme i gang med den enorme omstillingen en sirkulær økonomi krever.

Kronikken ble første gang publisert hos Dagens Næringsliv 14. november 2021

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2021, som ble distribuert 23. november. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS