ELKJØP NORDISK ANNONSEKANAL

Aleksander Steffensen (f. v.), Michael Laursen, Christine Torp og Daniel Danielsson. Foto: Elkjøp

Elkjøp går nordisk i sin satsing på salg av annonseplasser som skal treffe kunden i kjøpsøyeblikket, med både digitale og fysiske annonseformater.

Publisert Sist oppdatert

– Vi opplever stor interesse fra både eksisterende og nye samarbeidspartnere, sier Christine Torp, direktør for markedsføringsoperasjoner i Elkjøp Nordic, i en pressemelding.

Markedsføringskonseptet kalles retail media, der detaljhandelsaktører selger annonseplass på sine egne kanaler til merkevarer. I pressemeldingen viser Elkjøp til at de med sine ni millioner kundeklubbmedlemmer trolig kan bli et av de største annonsenettverkene i Norden, som kan tilby målretting med førstepartsdata.

– Elkjøps retail media-satsing handler om mer enn bare annonsering – det handler om å sette data, innsikt og kundeopplevelse i sentrum. Med planer om å ta i bruk førstepartsdata og stadig utvikle nye løsninger, inviterer vi både byråer og leverandører til å bli med på reisen mot fremtidens markedsføring, sier Torp i pressemeldingen.

 

Først i Danmark

Hisense annonserer på en av Elgigantens butikker i Danmark. Foto: Elkjøp

Typiske digitale annonseflater i retail media er nettbutikker, mobilapper, nyhetsbrev, mens fysiske flater kan være skjermer i butikk, hyllesystemer og handlevogner.

– I samarbeid med Criteo tilbyr nå Elkjøp betalte produktplasseringer integrert i sine nettbutikker. Dette gir en unik mulighet til å være til stede når kundene er klare til å handle. I tillegg tilbyr Elkjøp målrettede display-bannere på sine nettsider i en relevant kontekst. Selskapet har også tatt i bruk digitale skjermer i butikk i Danmark noe som gir fysisk tilstedeværelse gjennom skjermer i 28 butikker. – et samarbeid med Ocean Outdoor, heter det i pressemeldingen.

Gjennom retail media kan detaljhandelen bruke førstepartsdata som kundedata fra lojalitetsprogram og kjøpshistorikk, til å tilby målrettet annonsering. Dette skal gi høy presisjon, fordi annonsene vises når kunden er i kjøpsmodus.

 

400 butikker

Slik viser Elkjøp hvordan de tilbyr annonseplass. Skjermdump

– Vi er stolte over å kunne tilby retail media-løsninger som kombinerer digital presisjon med fysisk rekkevidde. Dette er en milepæl for oss og våre samarbeidspartnere. Elkjøp har nå over 30 aktive annonsører som benytter våre retail media-løsninger. Dette er en tydelig indikasjon på at våre annonseprodukter treffer markedets behov, og vi opplever stor interesse fra både eksisterende og nye samarbeidspartnere, sier Torp i pressemeldingen.

Satsingen bygger ifølge pressemeldingen på Elkjøps posisjon som markedsleder innen forbrukerelektronikk i Norden, med over 400 butikker og 12 millioner online besøk per måned.

Betalte produktplasseringer har vært det mest etterspurte annonseformatet fra våre leverandører det siste året

– Plattformen gir annonsører tilgang til målgrupper med høy kjøpsintensjon og åpner for nye muligheter til å skape vekst og verdi, heter det.

– Betalte produktplasseringer har vært det mest etterspurte annonseformatet fra våre leverandører det siste året. Nå kan de kjøpe annonser direkte i Elkjøps digitale flater – og få synlighet akkurat i det øyeblikket kundene er klare til å handle. Det siste halvåret har vi sett flere studier som viser at annonsering hos oss gir god effekt, sier Daniel Danielsson, nordisk leder for markedsplanlegging og kampanjeaktiviteter.

Powered by Labrador CMS