Konsernsjef Erik G. Sønsterud i Elkjøp Nordic ved Elkjøp Phonehouse-butikken som ligger på gateplan ved hovedkontoret i Nydalen. Foto: Stian Sønsteng.
Konsernsjef Erik G. Sønsterud i Elkjøp Nordic ved Elkjøp Phonehouse-butikken som ligger på gateplan ved hovedkontoret i Nydalen. Foto: Stian Sønsteng.

KRAFTIG VEKST FOR ELKJØP NORDIC

Elkjøp Nordic økte sine samlede salgsinntekter i de nordiske markedene med hele 26 prosent i første del av sitt regnskapsår.

Publisert Sist oppdatert

Det nordiske konsernet økte salget med 26 prosent til 23,5 milliarder kroner i første halvdel av regnskapsåret 2020/2021, skriver Elkjøp Nordic i en pressemelding.

Driftsresultatet økte med 299 millioner kroner og endte på 876 millioner kroner, som er en økning på 52 prosent fra fjorårets rekord.

Sverige og Norge øker mest

Ifølge selskapet har veksten vært sterk i hele Norden i første halvår av regnskapsåret 2020/2021, med tosifret vekst i samtlige markeder. I perioden 1. november til 12 desember er veksten på 47 prosent, hvor hovedårsaken er salget under Black Week. Så langt i finansåret har Elkjøp Nordic totalt vokst med over seks milliarder kroner.

Konsernet opplever størst vekst i det svenske og norske markedet. Elkjøp Norge melder om en sterk fremgang, med en omsetningsvekst på 20 prosent til 7,115 millioner kroner for første halvår.

– Det har vært et meget spesielt år, hvor våre kunder og samfunnet har blitt langt mer avhengige av teknologi. Både for å opprettholde personlig og profesjonell kontakt, men også for å underholde og more oss i en vanskelig tid. Dette gir oss helt klart medvind og hele markedet øker, men samtidig tar vi markedsandeler i alle markeder og øker vår markedsandel nordisk fra 25,7 til 27,2 prosent, sier Elkjøp Nordic-sjef Erik G. Sønsterud.

Nett vokser

Kjeden har i likhet med flere av konkurrentene kommet opp med ny løsninger for å trygge salget under korona-pandemien.

Fredrik Tønnesen er administrerende direktør i Elkjøp Norge. Foto: Elkjøp.
Fredrik Tønnesen er administrerende direktør i Elkjøp Norge. Foto: Elkjøp.

– Jeg er så stolt av alle ansatte, uten det engasjementet som vises hver eneste dag både i våre butikker og på hovedkontoret, ville ikke denne fremgangen vært mulig. Kombinasjonen av varehus og netthandel har fungert veldig godt, og tallene er et resultat av hard innsats, innovative løsninger og godt samarbeid, sier Fredrik Tønnesen, administrerende direktør i Elkjøp Norge, i meldingen.

Både netthandel og alternative shopping-løsninger øker.

– Vi ser en markant økning i trafikken på nett og bruk av «Klikk&Hent» og «Klikk&Hent på parkeringsplassen» i de periodene hvor samfunnet stenger ned. Vi har tilrettelagt for trygg handel i våre butikker, men også om man har ønsket å handle på nett og benytte seg av løsninger som for eksempel live shopping. I tiden som vi står i, er det viktig at kundene våre får velge selv hvordan de vil handle, samtidig som vi sørger for den gode rådgivningen og hjelpen man er vant til. Å utnytte samspillet mellom nett, varehus og kunnskapsrike ansatte vil være vår vinnerformel også i fremtiden, sier norgessjefen.