Stefan Lebrot, administrerende direktør og konsernsjef i Elon Group ved det nye butikk-konseptet på Elon Expo 2019. Foto: Ola Larsson
Stefan Lebrot, administrerende direktør og konsernsjef i Elon Group ved det nye butikk-konseptet på Elon Expo 2019. Foto: Ola Larsson

VELKOMMEN HJEM TIL ELON

– Føl deg hjemme hos Elon; et nordisk vekstselskap som sikter mot stjernene med nye markeder, flere butikker, utviklede konsept og bredere sortiment.

Publisert

Sitatet finnes på nettsidene til Elon, der man også kan se selskapets nye logo som rulles ut i løpet av året. Under opplæringsmessen Elon Expo 2019, som gikk av stabelen den første uken i april på Conventum i Ørebro i Sverige, møtte vi Stefan Lebrot. Han tok over roret som administrerende direktør og konsernsjef i Elon Group for ett år siden.

– Elon har akkurat åpnet de to første butikkene med sitt nye konsept, der butikken er inndelt i ulike soner, som «hverdagsrommet», «kaffehjørnet» og så videre. Er dette nye eller ombygde butikker, og hvor ligger disse?

– Det er ombygde butikker. Butikken i Nyköping åpnet i uke 12 og butikken i Arninge åpnet i uke 13, sier Elon-sjefen.

– I høst skal alle Elon-butikker i Sverige omprofileres. Hva innebærer dett?

– Vi kommer å starte omprofileringen utvendig i høst, med et mål om at alle butikker skal være klare innen årsslutt. Innvendig er det en mer omfattende prosess, som også starter i høst. Årsaken til redesignet er å skape inspirasjon og få kundene til å ta seg tid til å besøke fysiske butikker, der de kan få riktige råd og trygghet. Omprofileringen innebærer at butikkene går fra å være produktlager til å bli inspirerende miljøer for det nordiske hjemmet sier Lebrot.

Felles e-handel

– Dere har en nordisk e-handelsplattform på gang. Når lanseres den, og kommer den være kun for Sverige og Norge, eller vil også Danmark, Finland og Island dekkes?

– Den er bygget for alle landene, og vil lanseres steg for steg i de respektive landene. Først ute blir Sverige og Norge i fjerde kvartal i år.

Omprofileringen innebærer at butikkene går fra å være produktlager til å bli inspirerende miljøer for det nordiske hjemmet

Elon Group tok det første steget mot nye markeder i forbindelse med oppkjøpet av Euronics Norge i 2015, og andre steg høsten 2016 med dannelsen av det felles innkjøpsselskapet Euronics Nordic. Steg tre ble tatt i oktober 2018, da Elon Group presenterte et nordisk innkjøpssamarbeid, som innebærer at gruppen nå har det største butikknettet i Norden, bestående av drøyt 500 butikker. Disse er butikkjeden Elon i Sverige og Norge, Hvidt og Frit i Danmark, Veikon Kone i Finland, og Heimilistæki på Island.

– I Danmark skal flere butikker omprofileres i år. Blir det endringer i butikknavnet, og hva skjer i Finland og på Island?

– I Danmark kommer cirka 20 butikker til å omprofileres i år, i første omgang utvendig, og de butikkene vil da bytte navn til Elon. Per i dag har vi ikke satt noen plan hva gjelder omprofilering i Finland og på Island, sier Lebrot.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2019, som ble distribuert 13. juni. <a href="http://www.mypaper.se/html5/customer/248/12536/?page=60" target="_blank" rel="noopener">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" target="_blank" rel="noopener">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2019, som ble distribuert 13. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.