MINUS BLE
PLUSS FOR ELON

Hans-Eric Schultz med Elvitas proffvaskemaskiner. Foto: Stian Sønsteng

– Vi klarte i 2024 å snu en negativ trend i hele Norge, fra minus til pluss, og 2025 har startet bedre enn vi kunne håpe, sier Hans-Eric Schultz.

Publisert

Han har siden 1. mars 2024 vært administrerende direktør i Elon Norge, og når vi i mai møter ham på opplæringsmessen Elon Expo i Örebro, er det bare gått noen få uker siden ski-VM ble arrangert i Trondheim.

– Vår sponsoravtale med Norges Skiforbund, og det at vi nok hadde bransjens beste VM-kampanje, har vært medvirkende til et godt første kvartal, sier Schultz.

Han har tidligere vært langrennssjef i Sverige, men mener ikke at hans bakgrunn har vært avgjørende for Elons satsing på skisporten i Norge.

– Langrenn er en nasjonalsport i Norge, og samarbeidet med forbundet startet allerede i 2019, da Euronics byttet navn og merkevare til Elon, sier Schultz.

Under ski-VM i Trondheim gjennomførte Elon kampanjen «VM-festen», som strakte seg over første kvartal. Før sesongen, inngikk Elon en avtale med Johannes Klæbo.

 

Proffvaskemaskiner

– At han skulle bli historisk under ski-VM har ikke akkurat vært noen ulempe for oss, og vi er allerede i gang med planleggingen av vårt videre samarbeid. Her er det personen Johannes vi er interessert i, ikke bare skiløperen, sier Schultz, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Langrenn er en nasjonalsport i Norge, og samarbeidet med forbundet startet allerede i 2019

Han er tydelig på at Elons står langt sterkere i Sverige enn i Norge.

– I Norge er vi en liten aktør når det gjelder markedsandeler. Dette er en utfordring vi jobber med, sier han.

Schultz peker på organisk vekst og etablering av nye butikker som hovedstrategier fremover. I løpet av fjoråret ble to butikker lagt ned, blant annet i Bergen, hvor to butikker ble slått sammen til én.

På messen i Örebro presenterer Schultz en ny produktkategori for det norske markedet: proffvaskemaskiner under Elons eget varemerke Elvita.

– Dette er et nytt marked for oss, der butikkene nok må gå aktivt ut i sine lokalmiljø, sier Schultz.

Elon Expo gikk av stabelen i Örebro. Foto: Stian Sønsteng

 

Enhetlig sortiment

Elon Norge har i dag 67 butikker, og i drøyt halvparten av disse er sortimentet det samme.

– Ved å innføre et enhetlig sortiment i kjeden, oppnår vi en gjenkjennelsesfaktor hos forbrukerne. Sortimentet settes i samarbeid med et norsk kjederåd og de ansatte i gruppen, sier Schultz.

Den svenske norgessjefen er en av ni ansatte ved hovedkontoret i Fredrikstad, hvor han har en pendlerleilighet. Når vi møter ham i Örebro, beskriver han opplæringsmessen Elon Expo som et viktig møtested for kjeden.

– Her møtes forhandlere, leverandører og ledelse, og det som vises her vil mange butikker ta inn til høsten, sier Schultz.

– Hvordan har de første 14 månedene vært som norgessjef?

– Jeg skal være helt ærlig og si at det har vært en av de morsomste periodene for meg, i denne bransjen som jeg har jobbet i siden 2000. Det har vært utrolig spennende å lære seg et nytt marked, der en sprø svenske får komme med ideer til en organisasjon som tenner på og gjennomfører dem, sier Schultz.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2025, som ble distribuert uke 25. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS