Nye Fenix 7 har fått trykkfølsom skjerm, og enkelte modeller lader seg selv i sollys. Foto: Garmin
Nye Fenix 7 har fått trykkfølsom skjerm, og enkelte modeller lader seg selv i sollys. Foto: Garmin

NYE KLOKKER FRA GARMIN

Garmin har lansert en rekke nye klokker og GPSer denne vinteren, og i Norge er det toppmodellene Epix og Fenix 7 som gjelder.

Publisert

Garmin har lansert en rekke nye og smarte sportsklokker denne vinteren.

– Vi ser at mange etterspør smartfunksjoner, så vi har hatt en dreining denne veien. Fortsatt er batterilevetiden kjernen for oss, og de nye Fenix-modellene forsterker dette med støtte for sollading. I tillegg har Fenix nå også fått trykkfølsom skjerm, sier Morten Evjen, norsk salgssjef for Garmin, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Garmin Epix har alle smartklokkefunksjoner, men er fortsatt en fullverdig treningskompanjong. Foto: Garmin
Garmin Epix har alle smartklokkefunksjoner, men er fortsatt en fullverdig treningskompanjong. Foto: Garmin

Toppmodellene selger

Både toppmodellene Fenix 7 og Garmin Epix kommer i flere ulike versjoner, mens Garmin Vivomove Sport retter seg mot de helsebevisste mosjonistene.

Morten Evjen, norsk salgssjef for Garmin, ser etterspørsel etter smarte funksjoner. Foto: Garmin
Morten Evjen, norsk salgssjef for Garmin, ser etterspørsel etter smarte funksjoner. Foto: Garmin

Garmin Venu 2 Plus er også ny av året, og har en rekke smart- og sportsfunksjoner. I tillegg har amerikanerne lansert en rekke spesialprodukter, fra GPS-halsbånd for hunder til nye detaljerte sjøkart og en smartklokke rettet mot lastebilsjåfører.

– I Norge er det særlig nye Epix og Fenix 7 som er hovedlanseringene. Epix-klokken kan kanskje best beskrives som en Fenix med en fantastisk amoled-skjerm, men uten solcelle-funksjonene, og er vårt tilsvar mot smartklokkemarkedet, men fortsatt med full treningsfunksjonalitet, sier Evjen.

For Fenix sier salgssjefen at de største nyhetene er trykkfølsom skjerm på klokken, men Garmin beholder samtidig de fysiske knappene for de som foretrekker det.

– En trykkfølsom skjerm gjør det blant annet enklere å finne fram når man bruker kartfunksjonen. Fenix 7 kommer i tre ulike størrelser, ulike material som glass eller safir, og toppmodellen Fenix X kommer også med en innebygd lommelykt som er imponerende bra, sier Evjen.

Prisene på den nye Fenix vil variere mellom 8.000 og 13.000 kroner, avhengig av spesifikasjonene.

Til tross for en heftig prislapp, nordmenn velger klokkene i det øvre prissjiktet.

En trykkfølsom skjerm gjør det blant annet enklere å finne fram når man bruker kartfunksjonen

– Det selges bra av klokkene over 10.000 kroner, nordmenn er glade i toppmodellene, sier han.

Økt bruk under pandemien

Som så mange andre elektronikkprodusenter merker også Garmin komponentmangelen som preger bransjen som følge av pandemien.

Fenix 7 kommer i tre ulike størrelser, ulike material som glass eller safir, og toppmodellen Fenix X kommer også med en innebygd lommelykt. Foto: Garmin
Fenix 7 kommer i tre ulike størrelser, ulike material som glass eller safir, og toppmodellen Fenix X kommer også med en innebygd lommelykt. Foto: Garmin

– Tilgangen er bedre enn i fjor, men vi er ennå ikke ute av skogen. Vi har litt utfordringer med varetilgangen, men vi ser lysning i tunellen. Foreløpig har vi ikke ikke sett noen prisstigning grunnet økte fraktkostnader på klokkene, som er små og har høy snittpris, men på andre produkter som for eksempel innen marine-markedet, merker vi prisøkningen, sier Evjen.

Garmin har også lansert en rekke kart- og GPS-løsninger til båtfolket i vinter. Foto: Garmin
Garmin har også lansert en rekke kart- og GPS-løsninger til båtfolket i vinter. Foto: Garmin
Å kjøre langtransport kan være negativt for helsa, men Garmin har lansert treningsklokken Garmin Instinct 2 dēzl, spesielt utviklet for tungtransportsjåføren. Foto: Garmin
Å kjøre langtransport kan være negativt for helsa, men Garmin har lansert treningsklokken Garmin Instinct 2 dēzl, spesielt utviklet for tungtransportsjåføren. Foto: Garmin

Garmin har også data på hvordan folk bruker smartklokkene sine, og presenterer i sin Connect Fitness Report 2021 opplysninger som gir innsikt i aktiviteter fra millioner av internasjonale brukere.

Dette er lagrede data som viser aktivitet gjennom Covid-19-pandemien, og Garmins kunder har ifølge selskapet logget flere aktiviteter enn noensinne i 2021, med en tosifret økning i nesten alle aktivitetskategorier.

Antallet innendørs aktiviteter versus utendørs aktiviteter doblet seg sammenlignet med tidligere år. Innendørstrening økte over 20 prosent, med pilates og yoga som mest populære aktiviteter. Helseaktiviteter hadde også en stor økning, med en stor økning i pusteøvelser. Friluft- og utendørsaktiviteter økte med nesten 10 prosent, hvor størst økning var for grus-sykling fulgt av vintersport.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2022, som ble distribuert 19. april. <a target="_blank" href="https://www.mypaper.se/html5/customer/248/13488/?page=30" aria-label="">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a target="_blank" href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" aria-label="">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2022, som ble distribuert 19. april. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS