«Market avslöjar» heter det på Market.se når de skriver at norske Power tar over de 27 varehusene til Media Markt. Skjermdump.

– VI HAR IKKE KJØPT MEDIA MARKT

Svenske medier skriver at Power skal ta over de 27 varehusene til Media Markt. – Dette er ikke korrekt, sier Experts konsernsjef Ronny Blomseth.

Publisert

Det var nettstedet Market.se som i helgen skrev at Media Markt forlater Sverige, og at norske Power tar over samtlige 27 varehus.

– Jeg vet ikke hvor svensk media har fått denne historien fra. Vi har ikke kjøpt noe, og det er uriktig det som står i svenske medier. Vi skal lansere Power.se i løpet av våren. Det er vår strategi i nabolandet, sier administrerende direktør Ronny Blomseth i Expert AS til fagbladet Elektronikkbransjen.

Artikkelen på Market.se er sitert i flere medier. Her heter det blant annet at det norske Expert-konsernet i løpet av kort tid skal ta over Media Markts varehus, og at de skal omprofileres til Power. Power er varemerket Expert bruker på sine varehus i Danmark.

Ronny Blomseth fotografert under Årets julegaver. Foto: Tore Skaar.

– Kontrakten er underskrevet, sier en sentral kilde ifølge Market.se.

En annen kilde skal hevde at Media Markt forlater Sverige, og at forhandlingene har pågått i lengre tid. Expert i Sverige ble slått konkurs i september i 2012. De hadde da 73 kjedeeide butikker samt 63 franchisetagere.

Expert AS ble dannet i 1962 av 46 norske elektroinstallatører og ble da etablert under navnet EILAG Elektroinstallatørenes Innkjøpslag A/L. I dag eies Expert av AWILHELMSEN AS og Dolphin Invest AS ved Øivind Tidemandsen.

Selskapet er organisert som et konsern, der morselskapet Expert AS eier Expert i Norge, Power og Expert i Danmark og Power i Finland.

Power.se først

I Norge har Expert rundt 120 butikker, hvorav omtrent halvparten er henholdsvis kjede- og handlereide. I Danmark og Finland har de etablert en ny kjede, Power. I Danmark har Expert i tillegg hvitevarekjeden Punkt1 og brunevarekjeden Expert. Expert har nordisk felleslager, lokalisert i Sverige.

Det er tidligere kjent at konsernet vil starte opp igjen i Sverige, i første omgang som en nettbutikk under varemerket Power.

– Når Power nå får tilgang til butikknettet til Media Markt får de en «flygande start», skriver Market.se.

Ifølge Market.se er varehussjefene, som eier ti prosent, løst ut i forbindelse med avtalen. Nettstedet skriver at Media Markt gjorde sin inntreden på det svenske markedet i 2006, da de i Kungens kurva utenfor Stockholm åpnet sitt første varehus.

– De møtte et tøffere marked enn ventet, og har tapt nærmere tre milliarder kroner, skriver Market.se.

Market.se har etterspurt en kommentar fra Media Markt i Sverige, som henviser til eierselskapet Media Saturn i Tyskland. De har ifølge Market.se svart at de ikke kommenterer rykter. Market.se mener en nøkkelfaktor er at hovedeieren Metro Group skal dele virksomheten inn i to grupper, der Media Markt og Saturn utgjør den ene, og at de forbereder en børsnotering av denne.

Power-butikkene i Danmark har samme sortiment som Expert i Norge. Foto: Expert/Power.
Powered by Labrador CMS