PRODUKTENE PÅ BORDET

– Volumet i butikken opplever vi er større. Flere produkter blir bedre eksponert og vi får plass til mer tilbehør når det henger på vegg.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Lars Hansson, butikksjef ved Expert sentrum i Bergen. I høst byttet de ut mange av de tradisjonelle butikkreolene med bord, som en del av kjedens nye butikkprofil.

– Butikken er blitt mer tidsriktig. Den ser bedre ut, og det er greiere å eksponere flere varer, sier Hansson til fagbladet Elektronikkbransjen.

Produktene som har fått plass på bord er bærbare datamaskiner, nettbrett, mobiltelefoner, kompakt- og speilreflekskamera og lydanlegg.

Dette stiller selvsagt strengere krav til varesikringen

– Det er vanskelig å måle resultatet av dette, i og med at kjeden i denne perioden har vært inne i en omstillingsprosess, men jeg opplever at kundene synes butikken er mer innbydende. Dessuten har det bedret salgssituasjon for oss som arbeider i butikken, så salget øker definitivt, sier Hansson.

Mye er skjedd

Han mener det har skjedd mye i butikkene i bransjen de senere årene.

– Lenge sto det stille, ting var som de var. Tidligere var de bærbare datamaskinene utstilt i glassmontre. Så kom de opp etter veggen, og nå har vi fått dem ut på gulvet på et bord der kundene kan ta og føle på dem. Du får eksponert varene på en bedre måte, og det blir plass til mer tilbehør, sier Hansson.

Enkelte produkter får plass under bordet, slik at kundene selv kan plukke dem med seg og betale i kassen.

– Dette stiller selvsagt strengere krav til varesikringen. Kamera og datautstyr henter vi på sikkerhetslageret, mens nettbrettene er plassert under bordet, sier Hansson.

Experts sentrumsbutikk i Bergen har fortsatt mørke vegger, i motsetning til de nye som gjerne er hvite over alt. Hansson mener likevel den fremstår som lysere og luftigere etter at bordene er kommet inn.

1.500 kvadrat

– Vi hadde senest innom en fast kunde som komplementerte at han nå liker butikken bedre.

Expert sentrum ligger i gågata i Bergen, og har holdt til i nabolaget i lang tid. Det startet med Bonus, og Hansson har vært ansatt der siden 1998.

– Jeg trives, og liker å arbeide med mennesker, salg og service, sier Hansson som ble butikksjef i august.

Tidligere var han avdelingsleder for data/tele, underholdning, hvitt/smått, og siden 2001 nestkommanderende. Expert sentrum har et areal på 1.500 kvadratmeter på to plan, inkludert lager.

– Klostergarasjen ligger 100 meter unna, med 700 parkeringsplasser. Slik sett er vi en unik sentrumsbutikk. Mange som handler her er folk som jobber og bor i byen. Jeg har inntrykk av at det kommer en del hit med buss og båt, da ligger vi sentralt plassert. For dem som for eksempel bor på Landås, kan veien hit være greiere hvis man kjører kollektivt, enn til en av de andre butikkene som ligger i de store kjøpesentrene, sier Hansson.

Impuls-kunder

Sortimentet er tilpasset sentrumsplasseringen.

– Vi har nok en litt annen type kunder enn butikkene som ligger for seg selv og er enda større. De som går dit skal ha noe, slike kommer også til oss, men vi har flere som detter innom fordi de er i byen. De kjøper gjerne ikke de største TVene, siden folk som bor i byen ofte har mindre leiligheter, sier Hansson.

Expert sentrum har 14 ansatte på hel- og deltid. Åpningstiden er 10 til 17, to timer lenger på torsdag. Expert-kjeden eier butikken, samt butikkene på Fana, Åsane, Oasen, Vestkanten, Knarvik og Drottningsvik. Expert Nesttun er handlereid.

Powered by Labrador CMS