Fitbit blir en del av Google-familien, her avbildet modellen Versa 2. Foto: Fitbit

GOOGLE TAR OVER FITBIT

Googles oppkjøp av aktivitetsklokkeprodusenten Fitbit er nå godkjent av EU, halvannet år etter at intensjonsavtalen ble inngått.

Publisert Sist oppdatert

Google kunngjorde i november 2019 at selskapet var blitt enig med Fitbit om å kjøpe sistnevnte for 2,1 milliarder dollar.

EU var bekymret for at avtalen kunne styrke Googles stilling på det digitale annonsemarkedet ytterligere ved at selskapet får tilgang på enda mer data som kan brukes til personalisering av reklame, og satte i gang en gransking av oppkjøpet. Nå er det altså klart at Google får lov til å kjøpe Fitbit.

Rick Osterloh, ansvarlig for enheter og tjenester i Google, sier selskapet ikke vil bruke Fitbit-data til å selge annonser. Foto: Google

– Denne avtalen har alltid handlet om enheter, ikke data, og vi har siden begynnelsen vært tydelige på at vi vil beskytte personvernet til Fitbit-brukerne. Vi har jobbet med globale tilsynsmyndigheter om en tilnærming som ivaretar forbrukernes personvernforventninger, inkludert en serie bindende forpliktelser som bekrefter at Fitbit-brukernes helse- og livsstilsdata ikke vil bli brukt til Google-annonser, og at disse dataene vil bli skilt fra andre Google-annonsedata. Vi vil også opprettholde tilgangen til Android APIer som gjør det mulig for enheter som aktivitetsarmbånd og smartklokker å samarbeide med Android-smarttelefoner, og vi vil fortsette å la Fitbit-brukere velge å koble seg til tredjeparts tjenester, slik at du fremdeles kan synkronisere favorittappene dine for helse og trening til Fitbit-kontoen din, sier Rick Osterloh, ansvarlig for enheter og tjenester i Google, i en pressemelding.

Fitbit-brukere har delt bekymringer for hvordan brukeropplevelsen og datahåndteringen vil foregå etter oppkjøpet, og Fitbit-sjefen James Park har følgende beskjed:

– Det å bli en del av Google-familien betyr at vi kan gjøre enda mer for å inspirere og motivere deg på reisen din til bedre helse. Vi vil være i stand til å innovere raskere, tilby flere valg og lage enda bedre produkter for å støtte dine helse- og livsstilsbehov, sier James Park, konsernsjef, president og medstifter i Fitbit.

– Da Eric og jeg grunnla Fitbit for 13 år siden, gjorde vi det med en enkel, men dristig idé, å gjøre alle i verden sunnere. Siden den originale Fitbit-trackeren i 2009 ble sendt ut i markedet, til at det nå er solgt mer enn 120 millioner enheter i over 100 land, har dette oppdraget aldri vaklet, sier Park.

Powered by Labrador CMS