Fitbit lanserer Charge 5, med en mer lyssterk skjerm som vises bedre i utendørs. Foto: Fitbit
Fitbit lanserer Charge 5, med en mer lyssterk skjerm som vises bedre i utendørs. Foto: Fitbit

CHARGE 5 FRA FITBIT

Fitbit lanserer sitt mest avanserte smartarmbånd hittil, og forteller deg nå hvordan dagsformen din er og hvordan du bør trene.

Publisert

Charge-familien er Fitbits mest populære serie av produkter, med over 40 millioner enheter solgt. Det vil si at én av tre aktive brukere har en Charge-modell.

Nå kommer Fitbit med den mest avanserte versjonen av smartarmbåndet hittil. Charge 5 har fått en to ganger mer lyssterk skjerm enn forgjengerne for å lettere kunne vise klokken eller treningsdataene i sterkt sollys, den er lettere og kommer med seks måneder premium-medlemskap.

Christina Hovde Olsen, nordisk salgsansvarlig i Fitbit (t.v) og Lina Kjällström, senior markedssjef for Fitbit Nordic, viser fram nye Charge 5 under en lansering på Deichman Bjørvika i Oslo. Foto: Marte Ottemo
Christina Hovde Olsen, nordisk salgsansvarlig i Fitbit (t.v) og Lina Kjällström, senior markedssjef for Fitbit Nordic, viser fram nye Charge 5 under en lansering på Deichman Bjørvika i Oslo. Foto: Marte Ottemo

– Dette er første presentasjonen vi i Fitbit Norden har under Google-paraplyen, og det gir oss store muligheter framover – vi kan være kjappere og større i våre prosesser, sier Lina Kjällström, senior markedssjef for Fitbit Nordic.

– Har dere i den nordiske organisasjonen merket noe til Googles oppkjøp?

– Nei, vi sitter såpass langt ute på greinen, så her er det «business as usual», sier hun.

Markedssjefen sier Fitbit fortsatt ser vekstmuligheter i helsesegmentet.

Det norske markedet er veldig kvalitetsbevisst, og lavprismerker har vanskelig for å komme inn

– Globalt er det fortsatt en sterk interesse for smartarmbånd og -klokker; 58 prosent sier de er interessert i å kjøpe et armbånd, og 67 prosent sier de er interessert i en smartklokke, sier Kjällström.

– Hvordan er det norske markedet for disse produktene?

– Armbåndsmarkedet er stabilt, kanskje litt nedadgående, mens den største veksten kommer i smartklokke-segmentet over 300 euro. Det norske markedet er veldig kvalitetsbevisst, og lavprismerker har vanskelig for å komme inn, sier Christina Hovde Olsen, nordisk salgsansvarlig i Fitbit.

– Hvordan skiller dere mellom smartarmbånd og -klokker?

Fitbit Charge 5 kommer i tre ulike fargekombinasjoner, men det finnes mange ulike typer armbånd som tilbehør. Foto: Fitbit
Fitbit Charge 5 kommer i tre ulike fargekombinasjoner, men det finnes mange ulike typer armbånd som tilbehør. Foto: Fitbit
Fitbit Charge 5 kommer i tre ulike fargekombinasjoner, men det finnes mange ulike typer armbånd som tilbehør. Foto: Fitbit
Fitbit Charge 5 kommer i tre ulike fargekombinasjoner, men det finnes mange ulike typer armbånd som tilbehør. Foto: Fitbit

– Det er i første omgang formfaktoren og tilgangen på apper som skiller de to kategoriene, men – som vi ser med lanseringen av Charge 5 – de to kategoriene flyter stadig mer sammen, og spørsmålet er hvor hensiktsmessig det er i skille framover, sier Hovde Olsen.

Charge 5 er blant annet det første armbåndet fra Fitbit som har fått hjertemåling (EKG), og er første i Charge-familien med fargeskjerm.

– I november kommer også den nye funksjonen «dagsform», som bruker data fra din tidligere aktivitet, søvnscore og pulsvariabilitet til å gi deg en oversikt hvordan din form er akkurat i dag. Dermed kan Charge 5 anbefale når du trenger en hviledag eller en rolig økt, og når kroppen er klar for å yte maks, sier Kjällström.

Charge 5 har også innebygd GPS, er vanntett og kan måle svømming, har Fitbit Pay, en EDA-sensor for stressmåling, SpO2-sensor som måler oksygenmetning i blodet, temperaturmåling og opptil sju dager batterilevetid.

– Vi har også fått to nye partnere med på laget, meditasjonsselskapet Calm og Les Mills som gir tilgang på 25 forskjellige høyintensitetsøkter, sier hun.

Nye Charge 5 kommer i hvitt, sort eller blått, men som vanlig har Fitbit flere ulike armbånd som kan kjøpes som tilbehør. Prisen er på 1.800 kroner.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2021, som ble distribuert 11. oktober. <a target="_blank" href="https://www.mypaper.se/html5/customer/248/13305/?page=44" aria-label="">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a target="_blank" href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" aria-label="">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2021, som ble distribuert 11. oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS