Nye Fitbit Luxe skal ta vare på både din mentale og fysiske helse. Foto: Fitbit

LUKSURIØST FRA FITBIT

Fitbit kommer med et nytt aktivitetsarmbånd, og satser på den stilbevisste delen av markedet med sin nye Fitbit Luxe.

Publisert Sist oppdatert

Det var under en virtuell pressekonferanse i april at Fitbit-sjef James Park avduket selskapets nyeste modell.

Fitbit-sjef James Park avduket selskapets nyeste modell på en virtuell pressekonferanse i april. Foto: Fitbit

– Det er første gang jeg snakker til dere siden vi ble en del av Google. Å jobbe sammen med dem gjør at vi kan gjøre enda mer for å støtte brukerne våre på reisen mot god helse, sier han.

Første med farge

Det nye armbåndet har Fitbits hittil tynneste berøringsskjerm, og er selskapets første aktivitetsarmbånd med fargeskjerm. Fitbit Luxe gir brukerne tilgang til daglig statistikk, varsler, helse- og treningsfunksjoner med opptil fem dagers batterilevetid.

– Aktivitetsarmbånd er fortsatt et viktig marked for oss, og et som vokser globalt, sier Lisa Swift, global markedssjef hos Fitbit.

At Luxe retter seg mot den designbevisste ses ved at nyheten kan kombineres med et bredt utvalg av tilbehør, inkludert et armbånd fra det amerikanske smykkemerket Gorjana. Det er også første gang Fitbit tar sine stresshåndteringsverktøy til aktivtetsarmbånd.

Fitbit Luxe kommer med en rekke ulike farger og bånd. Foto: Fitbit

– Det siste året har vist oss at det aldri har vært viktigere å ha oversikt og kontroll over egen helhetlige helse. Derfor er det viktig for oss å lage verktøy som kan hjelpe deg med å holde både mental og fysisk helse i sjakk. Med Luxe har vi gjort store teknologiske fremskritt, og skapt et slankt og lekkert designet aktivitetsarmbånd, fullpakket med avanserte funksjoner som tidligere bare var tilgjengelig på smartklokkene våre, sier Park.

Etter pandemien startet viste studier at halvparten av oss følte stress på kroppen, både fysisk og psykisk. Fitbits Stress Management Score gir en daglig vurdering av kroppens evne til å håndtere stress basert på aktivitetsnivå, søvn og hjertefrekvens.

Våre aktivitetsarmbånd blir dog stadig mer avanserte, så man kan få nesten samme funksjonalitet som i en klokke

Gjennom Health Metrics Dashboard i Fitbit-appen får brukeren hjelp til å identifisere endringer i velvære, som økt stress eller tretthet. Man får også innsikt i pustefrekvens, hjertefrekvensvariabilitet, hvilepuls og måling av temperaturvariasjoner i huden.

– Måling av oksygennivået i blodet blir tilgjengelig i andre halvdel av 2021, sier Lina Kjällström, senior markedssjef for Fitbit Nordic, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Fitbit har samarbeidet med smykkemerket Goranja på sin nye Luxe, som kommer med et armbånd i metall i spesialversjonen. Foto: Fitbit

Dyrere for spesialversjon

– Hvordan er markedet for smartarmbånd versus -klokker i Norge?

– Undersøkelser og tall fra bransjen viser at aktivitetsarmbånd og smartklokker fremdeles er i fremmarsj. Fitbit har en bred produktportefølje så det skal finnes noe for alle! En del vil ikke ha en klokke, da passer et aktivitetsarmband bedre, og det finnes ulike avanserte bånd å velge mellom. Våre aktivitetsarmbånd blir dog stadig mer avanserte, så man kan få nesten samme funksjonalitet i et armbånd som i en klokke i dag, det blir mest formfaktoren som skiller dem, sier Kjällström.

Lina Kjällström (t.h), senior markedssjef for Fitbit Nordic, ved en tidligere Fitbit-lansering sammen med Christina Hovde Olsen, nordisk salgsansvarlig i Fitbit. Foto: Fitbit.

Luxe kommer med et seks måneders abonnement på Fitbit Premium for dybdeanalyse av dataene. Premium gir brukeren mulighet til å følge med på sitt personlige søvn-, stress- og treningsmønster, og sier fra den måler noe utenfor det som er normalt. Premium-medlemmer har også tilgang til en rekke trenings- og mindfulness-økter.

I tillegg til helse- og treningsfunksjonene har Luxe også funksjoner som alarmer, stoppeklokke og tidtakere. Brukeren kan stille påminnelser om sengetid, eller bruke en ikke-forstyrr-innstilling når det er på tide å fokusere.

Fitbit Luxe kommer i salg i løpet av mai, og koster 1.600 kroner. Om man ønsker spesialversjonen laget i samarbeid med Goranja vil denne koste 2.100 kroner, mens de andre reimene tilgjengelig vil koste fra 300 kroner.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2021, som ble distribuert 21. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS