Terje Romen i Mono AS fotografert på CES-messen i 2017 med hodetelefonen Klipsch Reference Premiere. Foto: Stian Sønsteng

MONO AS KJØPER SOUNDGARDEN

Etter at Fnky AS i går trakk seg som kjøper av boet etter konkursen i Soundgarden.no AS, er Terje Romen på plass som ny eier.

Publisert

– Vi inngikk i går kveld en avtale med Terje Romen AS, som kjøper av boet etter konkursen i Soundgarden.no AS. Dette er en seriøs aktør, og de ansatte har vært med på dialogen i forhandlingene. Alle - ansatte, utleiere og leverandører - synes dette er en lykkelig løsning i en uventet situasjon, sier bostyrer Erling Opdal til fagbladet Elektronikkbransjen.

Terje Romen AS, morselskapet til Mono AS, kjøper konkursboet til Soundgarden.no AS med varelager og varemerke. Noen butikker og nettbutikken drives videre, under varemerket Soundgarden.

– Hvorfor kjøpte du Soundgarden?

– Mono, som er mitt hovedselskap, ser at det er behov for forhandlere i segmentet for premium lydprodukter. Ofte har det vært vanskelig å få distribusjon av produktene våre. Det betyr ikke at det ikke er rom for andre leverandører, og vi vil tilstrebe oss å behandle andre leverandører på samme måte som Mono. Målet er at kunden går ut med riktig produkt, og ikke det forretningen tjener mest penger på, sier Terje Romen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han er eier av Terje Romen AS, som igjen er eier av Mono AS, som i 2017 hadde en omsetning på i underkant av 60 millioner kroner. Terje Romen AS eier også eier hifi-butikken Kontrapunkt AS i Oslo og 65 prosent av Audio Import AS, som holder til i samme lokaler som Mono AS på Skedsmokorset. Terje Romen er styreleder alle disse selskapene, samt daglig leder i Mono AS.

Tidlig på banen

– Har du vært på banen tidligere i prosessen etter konkursen i Soundgarden.no AS?

– Jeg var kanskje først ute, da jeg ante hvordan det ville gå, og har arbeidet ganske mye med dette. Jeg trodde vi torsdag ettermiddag hadde en avtale med bostyrer, da det dukket opp et nytt moment som gjorde at vi likevel ikke kom i mål. Fredag ble det klart at en annen aktør hadde fått tilslaget. Så gikk det som det gikk med dem, og i går ettermiddag gjenopptok vi forhandlingene med bostyrer. Da var ønsket om å få til en avtale sterkere, slik at vi kom til enighet sent mandag kveld, sier Romen til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hvor mange av de 15 Soundgarden-butikkene vil dere drive videre?

– Vi har en plan, men vil komme nærmere tilbake til dette senere. Avgjørende faktorer vil være beliggenhet, husleie og kundegrunnlag. Nettbutikken drives videre under samme navn, vi vil også bruke Soundgarden som varemerke på de fysiske butikkene. Når det gjelder antall butikker, vil vi heller ta det ned i første omgang, for så å åpne nye butikker i fremtiden. Neste gang det kommer en nyhet om Soundgarden skal den være positiv! sier Romen.

Spisser profilen

– Hvilken profil skal Soundgarden ha?

– Vi ønsker å spisse profilen som en premium forhandler av lydutstyr, slik kjeden allerede var i gang med, sier Romen.

– Holder butikkene åpent nå?

– Noen gjør det, men enkelte er i gang med å pakke ned og sende varene til andre butikker. Vi arbeider nå for å få en full oversikt over status i de enkelte butikkene, sier Romen.

Han blir styreleder i det nye selskapet Soundgarden Hi-Fi AS, og sier store deler av staben ved kjedekontoret vil bli med videre.

– Noe omorganisering vil likevel skje, med fokus på å beholde kjernefunksjonene i kjeden, sier Romen.

Når det gjelder Mono AS, har selskapet fire ansatte. De er importør og distributør av varemerkene Audio Research, Aurender, Cabasse, ICE Cable, iEAST, Jamo, Klipsch, Pryma, Rega, RHA, Ruark, Sonus Faber, Sumiko Pickuper, Sumiko og Van Den Hul.

– Vi har stor tro på at norske og utenlandske leverandører vil bli med videre i det som kommer til å fortsette som en av landets ledende kjeder innen premium lydprodukter. Det å kunne se og oppleve produktene fysisk er viktig i dette markedssegmentet, sier Romen. 

Hva har skjedd?

Det var mandag forrige uke at Soundgarden.no AS meldte oppbud. Fredag kveld bragte fagbladet Elektronikkbransjen nyheten om at konkursboet etter Soundgarden.no AS var kjøpt av Fnky AS. Mandag trakk Fnky AS seg fra avtalen. Fnky AS har tre nettbutikker under Fnky-navnet, som driver med lyd, møbler og teknologi, samt Sykkelpikene.no som selger sykler via nett og sju fysiske butikker i de største byene. Bak Fnky AS står Stein Frode Ertzeid, og sønnene Torgeir og Are Ertzeid. Stein Frode Ertzeid har blant annet bakgrunn som daglig leder og medeier i Hi-Fi Center-kjeden, som i 2008 endret navn til Soundgarden.

Vil holde Fnky AS ansvarlig

– Vil det få konsekvenser for Fnky AS at de i går trakk seg fra kjøpet?

– I over 30 år i denne bransjen har jeg aldri opplevd maken til det som har skjedd etter at vi inngikk avtalen med Fnky AS fredag ettermiddag. Fnky AS fremstår som useriøse, og vi vil holde både selskapet, Stein Frode Ertzeid og Are Ertzeid, som er de sentrale i denne misæren, ansvarlig for det tapet og merarbeidet som boet ble påført fordi vi ble forledet til å inngå avtale med dem, sier Opdal til fagbladet Elektronikkbransjen.

Stein Frode Ertzeid kommer i en epost med følgende tilsvar:

– Fra vår side er vi klar over lovverket rundt dette. Vi er innforstått med ansvaret. I god og ryddig skikk burde det i det minste ha blitt informert om «skulte feil og mangler».

Fra vår side har vi allerede satt advokatene våre på saken, så får advokatene rydde opp seg imellom.

Soundgardens forretning i Ski storsenter. Foto: Soundgarden.no AS.

Vi er glad over at vi umiddelbart gikk inn i materien og avdekket det som potensielt kunne blitt en kjempe-smell. Vår hensikt var god, vi gjorde et forsøk, men det lot seg ikke gjøre slik vi ser det. Vi ønsket å drive videre.

Og det er sånn at det var jeg, Stein Frode Ertzeid, som gjennomførte transaksjonen alene. Are Ertzeid kom først på banen når det praktiske skulle gjennomgås på søndag og mandag. Akkurat der tar nok bobestyrer konkret feil, skriver Ertzeid.

Les alt om saken på elektronikkbransjen.no/soundgarden.

Powered by Labrador CMS