KNALLHARD VR-SATSING

Samsung sendte IFA-deltakerne i strikkhopp over en vulkan, og lover full fokus på virtuell virkelighet framover.

Publisert Sist oppdatert

Koreanerne hadde bygget flere demo-stasjoner for virtuell virkelighet på sin gigantiske stand under årets IFA-messe, og har stor tro på VR som teknologi.

Ferske tall fra Stiftelsen Elektronikkbransjen anslår at det ble solgt rundt 120.000 VR-briller fra ulike merker i første halvår av 2016, og Samsung har hatt sin første mobil-brille på markedet en god stund.

Norsk VR-innhold

I utgangspunktet er vi en maskinvare-leverandør på VR, men vi har en rekke samarbeid med innholds-produsenter, også lokalt i Norge

Sammen med lanseringen av den nye flaggskipmobilen Galaxy Note 7 i august, kom selskapet også med en ny VR-brille.

– VR er noe vi satser stort på, og den nye brillen er også bakoverkompatibel med S6 og S7. Brillen koster rundt 1.000 kroner, så prispunktet for å komme inn på VR begynner å bli ganske hyggelig, sier Stig-Ove Langø, salgssjef mobil i Samsung Nordic.

Han forteller at selskapet også involverer seg i innholdsproduksjonen.

– I utgangspunktet er vi en maskinvareleverandør på VR, men vi har en rekke samarbeid med innholdsprodusenter, også lokalt i Norge. Vi lager mye innhold, og har blant annet samarbeid med Kreftforeningen, eiendomsmeglere og mange andre.

Langø tror vi bare er i startgropen for teknologien.

– Vi tror dette markedet kommer til å øke enormt fremover, også i Norge. Vi merker at folk er veldig interesserte, og Samsung mener at mobilen må være utgangspunktet for VR, fordi det må være enkelt å ta i bruk, sier han.

– Hvordan bør kjedene jobbe med VR? Det er et vanskelig konsept å selge uten å vise det fram?

–På alle messer og stander vi er på har vi med oss demo-konsepter på VR med eget innhold. Også her på IFA har vi med oss simulatorer for strikkhopp, hvor du blir heist ut over en vulkan, og mange andre løsninger. Spill kommer til å bli en veldig stor bidragsyter på VR, men det er viktig å få fram også annen type innhold. Spillbransjen kommer først, så kommer andre bransjer etter, sier Langø.

Samsung har også kommet med løsninger så du kan lage eget VR-innhold, med sitt Gear 360-kamera som kom tidligere i år.

– Kameraet gjør det veldig enkelt å både lage og dele innhold for eksempel via Facebook som har åpnet for VR-støtte, eller bare legge det inn på telefonen og se det rett i brillene. Vi har dessverre hatt veldig begrenset tilgang på kameraet så langt, men det løsner nå i løpet av høsten og vi får mulighet til å gjøre mye mer, sier han.

Langø tror VR-kameraet kan ta brukere fra en annen kategori, nemlig actionkamera-entusiastene.

– Du får en helt annen opplevelse av spektakulære triks og natur i VR, men også familiesammenkomster som bryllup og konfirmasjon gjør seg godt i VR, sier han.

Note 7 i oktober

På telefonsiden er alt fokus på Note 7 som ble lansert i august.

– Som det har vært skrevet om, har vi hatt problemer med batteriet på de første telefonene som kom i salg i Sør-Korea, så Note 7 er noe forsinket ut i det norske markedet. Det er bra, vi skal ha et «føre var»-prinsipp på sikkerhet. Vi regner med å få telefonene ut i butikk i oktober, og forhåndssalget har vært veldig, veldig godt, sier Langø.

Samsung Note 7s batteri har en sjelden produksjonsfeil som gjør at telefonen kan eksplodere. Selskapet har stanset utsendelsene av forhåndsbestilte telefoner til de har kontroll på problemet, og har også uttalt at de skal erstatte Galaxy Note 7-telefoner til kunder som allerede har fått telefonen.

– Note 5 kom ikke på det norske markedet, så nå er vi endelig tilbake. Note er en merkevare og vi har utrolig dedikerte brukere, sier Langø.

Blant nyheten i Note 7 er en helt ny penn som også fungerer under vann, direkte oversettelse ved å peke på ord, større skjerm, litt større batteri og den er vanntett. Du kan åpne mobilen ved hjelp av en irisskanner, i tillegg til kode eller fingeravtrykk, og prispunktet vil ligge rundt 8.500 kroner.

Avduket ny smartklokke

På IFA lanserte Samsung sin helt nye smartklokke, Gear S3 i to ulike modeller.

– Vi kommer med to ulike modeller, Frontier og Classic. Noe av det viktigste er at klokkene har fått IP68-sertifisering, som betyr at den kan være 30 minutter under vann ned til 1,5 meter. De har også fått et bedre batteri som varer 4-5 dager ved normal bruk, og vi har økt fra 20 til 22 millimeter reim, slik at du nå kan bruke nesten hvilken som helst reim på klokken om du ønsker å bytte, sier Øyvind Åsen, produktspesialist i Samsung Norge.

Frontier er en sporty versjon, mens Classic er rettet mot de som vil ha en mer elegant klokke. Begge har fått innebygd høyttaler, så når du har koblet klokken til telefonen med blåtann, kan du svare på anrop rett på enheten.

– Frontier kommer også i en esim-versjon, slik at du får 3G-dekning rett i klokken. Da trenger du ikke ta med telefonen ut, og med høyttaleren kan du både ta anrop og motta meldinger, sier Åsen. Esim står for elektronisk sim-kort.  

– Er det Frontier dere tror vil selge best i Norge?

– Ja, feedback fra kundene her nede er at Frontier er modellen de har mest tro på. Prisen vil ligge på 4.000 kroner på begge modellene, og 500 kroner mer om du vil ha esim-modellen. Salgsstart er 28. oktober, mens esim-versjonen kommer rundt en måned senere. Men alle modellene rekker julesalget, sier Åsen.

Tror på klokke-design

Ser dere på nye kanaler å selge smartklokkene gjennom?

– Vi kommer selvsagt til å selge gjennom elektronikkbutikkene, men vi vil også gå til klokkeforretninger og -kjeder. Dette er vår syvende generasjons smartklokke, så vi var litt for tidlig ute. I de eldre modellene var salget bra i to måneder, og så faller det. I fjor lanserte Gear S2 med tydeligere klokkedesign enn tidligere, og salget har holdt seg veldig bra. Jeg tror at smartklokkene blir mer klokker, og kundene vil ha det designet, sier Åsen.

– Hvilke forventninger har dere til salget Gear S3?

– Veldig høyt! Når vi kommer tilbake fra messen må vi sette opp planer for julesalget, men tilbakemeldingene fra kundene vi har truffet her nede er veldig positivt. Og så må vi selvsagt markedsføre produktet, sier han.  

– Elektronikkbransjen rapporterte jo en vekst i salget av smartklokker på 150 prosent, tilsvarende tall i Europa er 70 prosent. Vi skal ta vår del av den veksten, supplerer Stig-Ove Langø.

Treningsarmbåndet Fit 2 ble avduket i sommer, men på IFA er det er første gang vi fikk se den i virkeligheten. Armbåndet har både pulsmåler og GPS, slik at man ikke trenger å ha med seg mobilen.

For de som er interessert i trening, kommer Samsung også med trådløse ørepropper, IconX. Det er små ørepropper med blåtann, og du lader dem i den medfølgende boksen som kan lades opp separat som en lommelader.

– Disse har akkurat kommet på markedet i Norge, og det er ikke så mange andre som har denne type løsning. Proppene har også pulsmåler i øret, og du kan overføre all informasjon på S Health-appen på telefonen. Batterilevetiden er på rundt 2,5 timer, sier Åsen.

Powered by Labrador CMS