Toppmodellen Smeg Galileo OmniChef i Dolce Stil Novo-linjen har både varme, mikrobølger og damp. På benken den helautomatiske kaffemaskinen BCC02, med melkeskummer. Foto: Smeg

GÅR FOR HVITT MED GALILEO

– Med ovnene i Galileo-serien skal Smeg for alvor posisjonere seg med hvitevarer i Norden, sier Ulrika Theander i Smeg Nordic.

Publisert

Hun er administrerende direktør i selskapet, som den 31. mars lanserte de nye ovnene i det nordiske markedet. Disse skal med bruk av damp, mikrobølger og nye programmer halvere energi- og tidsbruk.

– Dette er en veldig viktig lansering for oss. Vi har de seneste fire årene brukt tid på å posisjonere oss innen småelektriske produkter, men siden Smeg i bunn og grunn er en hvitevareleverandør med 70 års erfaring ligger det et stort potensial her for oss, sier Theander.

Administrerende direktør Ulrika Theander og salgs- og markedsdirektør Patrik Esperstrand i Smeg Nordic med en av de nye Galileo-ovnene. Foto: Stian Sønsteng

Vi møter henne på under et arrangement på Fotografiska museet i Stockholm. Reise og opphold for fagbladet Elektronikkbransjen er betalt av Smeg.

Smeg ble grunnlagt i 1948 av Vittorio Bertazzoni i Guastalla, et tettsted ved Reggio Emilia nord i Italia, og navnet står for Smalterie Metallurgiche Emiliane Guastella. I 1956 ble deres første frittstående stekeovn, Elisabeth, lansert. I 1963 kom Smegs første vaskemaskinen, i 1970 kom de med verdens første oppvaskmaskin med plass til 14 kuverter, med det klingende navnet Niagara, og i 1985 ble produktene mer designorientert i samarbeid med arkitekt Guido Canali. I 2002 åpner Smegs nye hovedkontor, tegnet av nettopp Guido Canali, noe han fire år senere får en arkitektpris for.

Produsert i Italia

Etter at Smeg i 2017 etablerte et eget datterselskap i Norden, har satsingen på småelektriske produkter ført til at disse i dag står for rundt halvparten av omsetningen, mens Smeg globalt er størst på hvitevarer.

I Norden har spesielt de yngre tatt til seg våre småelektriske produkter

– I Norden har spesielt de yngre tatt til seg våre småelektriske produkter, og denne attraktive målgruppen har vært en døråpner for mange av våre forhandlere, sier Theander.

Smeg slipper fem modeller i Galileo-serien; OmniChef har damp og mikrobølger i tillegg til tradisjonell varme, de tre Steam-seriene har damp, mens SpeedWaveXL har mikrobølger. De nye ovnene koster fra 18.000 til 37.000 kroner, og kommer i flere designlinjer.

– Er dette noe markedet har ventet på?

Den nye Gallileo-serien består av fem modeller, med ulike funksjoner. Disse kommer i flere designlinjer. Illustrasjon: Smeg

– Dette er innovasjoner som kommer til å endre matlagingen, ved at man både sparer energi og tid. Kan du få et perfekt måltid på halvparten av tiden, er dette noe mange vil sette pris på, sier nordisk salgs- og markedsdirektør Patrik Esperstrand.

De nye ovnene er utviklet av Smeg, og produseres ved deres fabrikker i Italia.

Sterkest i elektro

– Hvilke kanaler blir viktigst for de nye ovnene?

– Ingen kanaler er viktigere enn andre. Siden vi i 2017 etablerte Smeg med et eget nordisk selskap, har vi alltid sagt at vi er det lille selskapet som snart vil komme. Nå tar vi steget og blir en aktør som leverer produktene som virkelig er viktig for kundene, i et marked der forbrukerne er villige til å bruke mer penger enn de gjorde tidligere, sier Esperstrand.

– Hvilken posisjon har elektrohandelen for Smeg sammenlignet med kjøkkenhandlerne?

– Vi har utvalgte designlinjer for kanalene, og de nye produktene kommer i alle kanaler, sier Theander.

Toppmodellen Smeg Galileo OmniChef i Linea-linjen, har både varme, mikrobølger og damp. Foto: Smeg

– Snakker vi 50/50, 70/30 eller der omkring?

– I dag står vi sterkere i elektro- enn i kjøkkenfaghandelen, sier Esperstrand.

Norden er det tredje markedet der Galileo-ovnene lanseres, etter Storbritannia og Belgia.

– Sier dette noe om betydningen Norden har for Smeg?

– Norden er utrolig viktig, med en svært stor og kjøpesterk kundegruppe som er designorienterte og kvalitetsbevisste, sier Theander.

Lytter til Norden

– På hvilken måte bør disse ovnene vises i butikkene?

– Vår viktigste ambisjon er å få dem inn i kjøkkenutstillingene, for å vise kundene hvordan drømmekjøkkenet deres kan være. At man med OmniChef og SpeedWaveXL får en ovn med integrert mikrofunksjon gjør at man får bedre plass til andre produkter. Vi har også laget fine salgsdisplayer som vil være en pryd for alle butikker, sier Esperstrand.

Ulrika Theander og Patrik Esperstrand i Smeg Nordic på scenen i Fotografiska i Stockholm. Til høyre konferansier Fredrik Berling. Foto: Stian Sønsteng

– Det har lenge vært stekeovner med mikro- og dampfunksjon på markedet?

– Det nye vi tilfører markedet er måten vi bruker disse funksjonene i matlagingen på. Ved å kombinere tre forskjellige matlagingsmetoder kan du lage mat på en innovativ og nyskapende måte, for eksempel blir en hel kylling sprø og mør på bare 25 minutter. Vi tror mange vil sette pris på å utforske nye og uventede oppskrifter med OmniChef, det er enklere enn du tror! sier Theander.

Vi tror mange vil sette pris på å utforske nye og uventede oppskrifter med OmniChef

– Har dere i Norden vært involvert i utviklingen?

– Smeg er et familieselskap, som legger stor vekt på innovasjon, teknikk og funksjon, og ikke minst på design. Her er eierne svært involvert, sier Theander.

– Dere har kommet med noen ønsker?

– De hører absolutt på hva vi sier, ikke minst når det gjelder design og farger, der vi i Norden skiller oss fra resten av Europa, sier Esperstrand.

– Så de forstår den nordiske tankemåten?

– De er utrolig lydhøre for våre markedsbehov, sier Theander.

Smeg Galileo i Dolce Stil Novo-linjen. Foto: Smeg

En halv milliard

– Dere sa at dere har vært «det lille selskapet», men omsetningen er betydelig?

– Da vi etablerte det nordiske selskapet for fem år siden, var vi 23 ansatte og omsatte for 150 millioner svenske kroner. I dag er vi nesten 60 ansatte og vi omsetter for rundt en halv milliard, sier Theander.

– Hvor posisjonerer Norge seg hos Smeg i Norden?

– Norge er på tredjeplass, men på førsteplass når det gjelder fokus på vekst, sier Theander.

– Vi har vært i Sverige siden 2005 og i Danmark siden 2010, så det er ikke så rart. I Norge hadde vi agenter frem til 2017, og vi har tro på vekst både her og i Finland.

– I Stockholm og København har dere egne konseptbutikker. Når åpner dere i Oslo?

– Vi leter etter de rette lokalene, og åpner i Oslo kanskje allerede i år, sier Theander.

Distrikts- og nøkkelkundesjef Kjell-Magne Edvardsen i Smeg Nordic med Coca Cola-kjøleskapet som kom i et begrenset og nummerert opplag. Foto: Stian Sønsteng

– Hvem er konkurrentene deres?

– Vi ser Miele og Siemens som våre nærmeste konkurrenter på innbygging, sier Theander.

La Pavoni

I august 2017 lanserte Smeg kjøkkentøy i Norden, og Esperstrand sier mottakelsen har vært fantastisk.

– Alt vi driver med dreier seg om kjøkkenet, og i 2019 kjøpte Smeg den italienske produsenten av kaffemaskiner La Pavoni. Dette er også et familieselskap, etablert i 1905, og vi er i ferd med å bygge opp merket i Norden. Produktene er håndlagde mesterverk, og vi må gjøre dette riktig, sier Esperstrand.

Dette ønsker vi å gjøre med stil og glimt i øyet

Småelektriske produkter utgjør i dag halvparten av Smegs omsetning på en halv milliard svenske kroner i Norden. Fra Smegs konseptbutikk i Stockholm. Foto: Stian Sønsteng

– Også hos La Pavoni er kvalitet og design i fokus, og det passer derfor svært godt hos Smeg, sier Theander.

Det nordiske hovedkontoret og hovedlageret ligger i Malmø i Sverige, i de øvrige landene har de salgsorganisasjoner. På ettermarkedssiden er ES-kjeden deres norske partner.

– Vårt mål er å tilby italiensk livsstil med en nordisk vri, og dette ønsker vi å gjøre med stil og glimt i øyet. Selv om vi er et frittstående nordisk datterselskap, anser vi oss absolutt som en del av det italienske familieeide selskapet, sier Theander.

Hun sier Galileo er en ny generasjon ovner, med det ypperste innen italiensk design, innovasjon og kjøkkenkunst, inspirert av den moderne vitenskapens far.

– Ovnene i Galileo-serien er et termo-væske-dynamisk redesign av varmesystemet. Det bruker profesjonelle algoritmer som revolusjonerer matlagingsopplevelsen, og gjør den enkel og effektiv, med et helt nytt ovnsrom som kombinerer tradisjonell tilberedning, damp og mikrobølger, sier Theander.

I 2019 kjøpte Smeg den italienske produsenten av kaffemaskiner, La Pavoni. Fra Smegs konseptbutikk i Stockholm. Foto: Stian Sønsteng

Flaggskipet

OmniChef-serien er flaggskipet, som kombinerer tradisjonell tilberedning med damp og mikrobølger etter hverandre eller samtidig. Funksjonene MultiStep og MultiTech skal gi en tidsbesparelse på opptil 60 prosent, programmene velges på et berøringspanel.

Steam-serien

Steam-serien har ikke mikrobølger, men har avanserte teknologier som raskt og nøyaktig skal tilføre damp.

I august 2017 lanserte Smeg kjøkkentøy i Norden. Fra Smegs konseptbutikk i Stockholm. Foto: Stian Sønsteng

SteamOne bruker pulserende damp, mellom 20 og 40 prosent, som skal være ideelt til pizza og brød. Ovnsrommet har ny belysning, og ny teknologi som skal gjøre det mulig å tilberede flere retter samtidig uten at de tar smak av hverandre. Vannbeholderen på 800 ml skal holde til seks timers bruk av damp.

Steam100 kan tilføre mellom 20 og 100 prosent pulserende damp, og har spesialfunksjoner som Sous Vide, grill, bakestein, Air Fry og steketermometer, samt myk åpning og lukking av døren.

Smegs konseptbutikk i Stockholm ligger i Ringvägen på Södermalm. Foto: Stian Sønsteng

Steam100 Pro har 20 til 100 prosent pulserende damp, og er energimerket A++. Den har ti dampfunksjoner, og en beholder på 2 liter vann som kan fylles med Fill&Hide-systemet, selv om ovnen er lukket. Andre funksjoner er Sous Vide, grill, bakestein og Air Fry. Flerpunktstermometeret kan måle opptil tre forskjellige steder i maten, og aktivere Delta T-tilberedningen som skal sikre mørt og saftig kjøtt. Det automatiske Smart Cooking-systemet med algoritmer har 150 forhåndsprogrammerte oppskrifter, og med Same Time-funksjonen skal forskjellige retter bli ferdige samtidig.

Speedwave XL

I mikrobølgeserien har Speedwave XL et ovnsrom på 60 cm bredde og fem tilberedningsnivåer, med opptil 40 prosent tidsbesparelse siden rettene samtidig tilberedes innenfra. Inverter- og Stirrer-teknologiene skal gi mer nøyaktig temperaturstyring, med jevn fordeling av mikrobølgene, slik at det ikke er behov for dreietallerken. Med en dobbel røykkanalteknologi oppnår man en spesiell luftstrøm i ovnsrommet som gir mindre kondens, og det finnes egne program for popcorn, smelting og opptining.

Blant tilbehøret er ovnspaner i 20 mm- og 50 mm-versjoner med 20 prosent mer plass, en pizzastein som absorberer varmen, en vendbar BBQ-plate og en Air Fry-plate for frityrsteking med bruk av mindre fett.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2022, som ble distribuert 19. april. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS