Bernt Sivertsen (t. v.) og Trond Presterud Andersen er nordiske nøkkelkundesjefer med ansvar for GP Batteries i GPBM Nordic. Foto: Stian Sønsteng
Bernt Sivertsen (t. v.) og Trond Presterud Andersen er nordiske nøkkelkundesjefer med ansvar for GP Batteries i GPBM Nordic. Foto: Stian Sønsteng

LADBART ET ÅPENBART VALG

– Kjøper du et ReCyko-batteri er det ladet og klart til bruk, det erstatter 500 engangsbatterier, og betaler seg allerede etter 5-7 ladinger.

Publisert

Det sier Bernt Sivertsen i GPBM Nordic AS. Han har siden i sommer vært nordisk nøkkelkundesjef for GP Batteries, og har tidligere fartstid blant annet i Nedis, EET, Olympus og Rohde & Sæther.

– Med vår nye Recyko Charge 10-lader kan man lade fire Recyko Charge 10 AA 1700mAh batterier på bare 10 minutter, så nå er heller ikke ladetiden et argument mot ladbare batterier, sier Trond Presterud Andersen.

ReCyko Charge 10 Ultra-Fast Charger ble lansert 2. november, og skal lade fire ReCyko Charge 10 AA 1700mAh batterier på bare 10 minutter. Foto: GP Batteries
ReCyko Charge 10 Ultra-Fast Charger ble lansert 2. november, og skal lade fire ReCyko Charge 10 AA 1700mAh batterier på bare 10 minutter. Foto: GP Batteries

Han har samme stilling som Sivertsen, og de to utgjør den norske GP Batteries-staben i GPBM Nordic. Når vi møter dem i selskapets lokaler i Prof. Birkelandsvei på Furuset i Oslo, er de tilsynelatende toppladet for å fortelle om betydningen av at batteribruken dreies fra engangs til ladbart.

Lader med 10 ampere

– Av et årlig forbruk på 3.000 tonn batterier i Norge, leveres bare 1.100 tonn til gjenvinning, mens 1.900 tonn går rett i søpla. Du oppnår en positiv klimaeffekt allerede den fjerde gangen du lader et av våre batterier, sammenlignet med å bruke fire alkaliske engangsbatterier med tilsvarende energimengde, sier Andersen.

Han erkjenner at selskapets første ladbare batterier, som kom for 18-20 år siden, i dag byr på utfordringer.

Du oppnår en positiv klimaeffekt allerede den fjerde gangen du lader et av våre batterier

– De tappet seg med 3-5 prosent hver dag. Mange fikk derfor et negativt inntrykk, så nå gjør vi vårt beste for å fortelle markedet at de nye ReCyko-batteriene holder på 80 prosent av effekten etter et helt år, sier Andersen.

Den nye Charge 10-laderen bruker en ny ladealgoritme som uavhengig av batteritype, tilstand og temperatur skal optimaliserer ladingen på raskest mulig måte. Charge 10 skal ta alle ladbare nikkel-metallhydrid (NiMH) AA- og AAA-batterier, og en krysstrømsvifte skal forhindre overoppheting. Laderen gir opptil 10 ampere ladeinngang, noe som skal være tre ganger raskere enn andre ledende merkevarers raskeste ladere, og man kan velge mellom ultrarask eller Eco-modus, for å maksimere batteriets levetid.

Håndverkerne skal være blant dem som er raskest til å ta i bruk ladbare batterier, kanskje fordi de allerede er vant til å lade verktøyet sitt. Foto: GP Batteries
Håndverkerne skal være blant dem som er raskest til å ta i bruk ladbare batterier, kanskje fordi de allerede er vant til å lade verktøyet sitt. Foto: GP Batteries

Bransjen bør bli bedre

Også når det gjelder gjenvinningsgraden, skal ladbare batterier være mye bedre enn engangsbatteriene.

– 90 prosent av materialet i de ladbare batteriene kan gjenvinnes, mens tilsvarende tall for vanlige engangsbatterier er 65 prosent, sier Andersen.

– I en tid med stort søkelys på miljø og bærekraft; er bransjen flinke nok til å utnytte dette potensialet?

Ladestasjonen ReCyko Pro Charger Dock har plass til to ladere med til sammen åtte batterier. Foto: GP Batteries
Ladestasjonen ReCyko Pro Charger Dock har plass til to ladere med til sammen åtte batterier. Foto: GP Batteries

– Nei. Dette må snakkes om, og det er en utfordring i forhold til detaljistene. Mange ser det nok som en fordel at kunden kommer inn, plukker med seg batterier, betaler og går ut igjen. Skal du selge ladbare batterier krever det litt mer, siden produktet gjerne må forklares. Da kan kundene lade nikkel-metallhydridbatteriene (NiMH) våre opp til 500 ganger, og allerede etter fem til sju ladinger har de tjent inn den ekstra innkjøpskostnaden, sier Sivertsen.

– Mange kunder velger nok det de tror er den letteste løsningen, men de fleste vil få en aha-opplevelse når de først kjøper en pakke ladbare batterier med den tilhørende laderen. For det første er batteriene klare for umiddelbar bruk, og når de er tomme er de fulladet igjen etter fire-fem timer. Man slipper altså å kjøpe nye i butikken, og siden vi allerede er godt vant til å lade både mobiltelefoner, høyttalere og elektriske biler, bør vi klare også dette, sier Andersen.

To serier

GP ReCyko kommer i to serier ladbare batterier. ReCyko skal egne seg til de fleste typer bruk, og har størst utvalg i størrelser og kapasiteter. ReCyko Pro har et betydelig høyere antall ladesykluser, men færre ulike størrelser og kapasiteter. Som et priseksempel koster fire 2600 milliampere (mAh) AA-batterier inkludert lader i butikk rundt 400 kroner, det halve uten laderen.

Her går Ikea foran med et godt eksempel

– Hvorfor har ikke bransjen kastet seg over dette og kun solgt ladbare batterier, for å ha en profil som miljøvennlige?

– Mange er nok ikke klar over fordelene ved ladbare batterier, mens andre kanskje er skeptiske siden de husker selvutladingen man opplevde for snart 20 år siden, da batteriene nok ofte var tomme når man trengte dem. Den nye typen kom i 2015, og dem kan du lade og ha liggende - klare til bruk, sier Andersen.

Han sier engangsbatteri utgjør en altfor stor del av omsetningen til GPBM Nordic.

De første ladbare nikkel-metallhydridbatteriene (NiMH) til GP Batteries, som kom for 18-20 år siden, tappet seg med 3-5 prosent hver dag. De nye holder 80 prosent etter et helt år. Foto: Stian Sønsteng
De første ladbare nikkel-metallhydridbatteriene (NiMH) til GP Batteries, som kom for 18-20 år siden, tappet seg med 3-5 prosent hver dag. De nye holder 80 prosent etter et helt år. Foto: Stian Sønsteng

– Er det noen bruksområder der et ladbart batteri ikke kan erstatte et engangsbatteri?

– Etter det jeg vet er det kun 9 volts-batterier til bruk i røykvarslere som fortsatt bør være av den alkaliske engangstypen, sier Andersen.

Siden i oktober har Ikea fjernet alkaliske engangsbatterier fra sitt sortiment, nå skal de kun selge ladbart.

– Her går Ikea foran med et godt eksempel, og det bør flere gjøre, sier Sivertsen.

Svensk selskap

GPBM Nordic ble etablert i 1985 i Sverige, under navnet Cebon, og i dag er Cebon morselskapet til GPBM Nordic, GPBM Italy og GPBM France. Allerede i 1988 inngikk de et samarbeid med GP Batteries, som i dag er inne på eiersiden med 24 prosent. Siden 1991 har de solgt sikkerhetsprodukter fra Housegard, og de har kontor i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Frankrike og Italia. Hovedkontoret og det nordiske lageret ligger i Gøteborg, selskapet omsetter for 600 millioner svenske kroner, og har drøyt 115 ansatte.

GPBM Nordic holder til i Prof. Birkelandsvei på Furuset i Oslo. Foto: Stian Sønsteng
GPBM Nordic holder til i Prof. Birkelandsvei på Furuset i Oslo. Foto: Stian Sønsteng

– Vi har en stor bredde innen småbatterier, med cirka 1.100 artikkelnummer, og selger det aller meste unntatt start- og bilbatterier, sier Andersen.

GPBM Nordic leverer også batteriløsninger til industrien, og innen brannsikkerhet representerer de Housegard som siden 1991 har utviklet en produktportefølje for privathusholdninger, bedrifter og profesjonelle miljøer. Under sitt eget varemerke CGS for det profesjonelle markedet leverer de energiløsninger, brannsikkerhetsprodukter og belysningsprodukter til montører innenfor alarm, brann og eiendom. Fra GP Lighting selger selskapet for eksempel energismarte lyskilder, lommelykter og sensorstyrt utendørsbelysning.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2021, som ble distribuert 23. november. <a target="_blank" href="https://www.mypaper.se/html5/customer/248/13355/?page=86" aria-label="">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a target="_blank" href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" aria-label="">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2021, som ble distribuert 23. november. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS