I Groupe SEBs lokaler på Lysaker, viser Even Wartiainen (t. v.) og Marie S. Hansen produkter både med og uten ledning. Foto: Stian Sønsteng

STÅR STERKT MED OG UTEN LEDNING

– Det er en styrke at vi med varemerkene OBH Nordica og Tefal er representert innen både småelektrisk og kjøkkentøy, sier Even Wartiainen.

Publisert Sist oppdatert

Han er daglig leder i Groupe SEB Norway AS, som er en del av det franske konsernet som globalt har 32 varemerker og i 2021 omsatte for 80 milliarder kroner. Vi møter ham sammen med markedssjef Marie Hansen i selskapets lokaler på Lysaker, sør for Oslo. Her har de ti norske ansatte kontorplass og produktutstilling i nye lokaler, et kort steinkast fra E18.

– Hva betyr det for dere som selskap at dere er leverandører både til elektrofaghandelen og kjøkkenspesialistene?

Daglig leder Even Wartiainen i Groupe SEB Norway AS ønsker velkommen til selskapets nye lokaler på Lysaker. Foto: Stian Sønsteng

– Det er en fordel at vi har en stor bredde, og er representert i flere kategorier med mange produktgrupper. Samtidig betyr det at vi samtidig må kjempe på mange fronter, sier Wartiainen.

Groupe SEB Norway har varemerkene Tefal, Jamie Oliver, OBH Nordica, Krups, WMF og Björn Axén i sin portefølje, og i 2021 omsatte selskapet for 230 millioner kroner på det norske markedet. Dette inkluderer selskapets to Home & Cook-butikker i Norwegian Outlet i Ålgård utenfor Stavanger, og i Oslo Fashion Outlet i Vestby.

– I 2020 og 2021 hadde dere vekst. Hvordan har dere merket endringene i markedet i år?

Øverst Tefals strykejern Easygliss Eco, med egne program som bruker inntil 30 prosent mindre strøm. Pris: 600,- Foto: Stian Sønsteng

Vekst i 2020 og 2021

– 2022 skiller seg klart fra de to foregående årene, og det merker vi også hos våre kunder. Så har vi noen produktgrupper som lever i en verden som er mindre påvirket av endringene i makroøkonomien, som kok, stek og matoppbevaring. Samtidig har strykejern og personlig pleie fått et kjempeløft, i forbindelse med at alle igjen skulle ut i sitt daglige virke etter å ha vært hjemme under pandemien, sier Wartiainen.

Øystein Kittelsen med produkter fra Tefal-serien Ingenio Resource, i resirkulert aluminium. Pris fra 800,- per sett. Foto: Stian Sønsteng

Noen produktgrupper har hatt kuriøse endringer

Marie Hansen supplerer:

– Noen produktgrupper har hatt kuriøse endringer, som at folk kjøpte flere skjeggtrimmere og hårklippere mens de var hjemme under pandemien. Stekepanner er mer som brød og smør på kjøkkenet; noe man må ha for å lage mat, pandemi eller ikke, sier Hansen.

I 2002 ble svenske Nordica, som ble grunnlagt 1959, slått sammen med danske OBH, og ble til OBH Nordica. I 2015 ble OBH Nordica en del av Groupe SEB, med over 34.000 ansatte i 150 land. Groupe SEB har hovedkontor i Frankrike, og en historie som går tilbake til 1857. Groupe SEB i Norden har nasjonale selskaper i Sverige, Danmark, Norge og Finland, og en årlig omsetning på rundt 800 millioner kroner. Drøyt halvparten av selskapets 130 ansatte arbeider fra hovedkontoret i Sundbyberg, utenfor Stockholm.

Med og uten ledning

– Da Groupe SEB kjøpte OBH Nordica, var selskapet eid av holdingselskapet Triton. Groupe SEB ønsket en større lokal forankring i det nordiske markedet, og det fikk de gjennom en kjent og kjær merkevare for de nordiske forbrukerne. I tillegg til at vi utvikler egne produkter og har produksjon i Kina, bruker vi OBH Nordica som varemerke på produkter vi henter fra resten av gruppen, sier Wartiainen.

OBH Nordicas kaffetrakter-serie Blooming kommer i flere farger. Pris fra 1.300,- Foto: Stian Sønsteng

– Er produktene med eller uten ledning viktigst for dere?

– Begge kategorier er viktige for porteføljen vår, og gir oss et bredt sortiment som dekker forbrukernes behov, sier Wartiainen.

– OBH Nordica og Tefal utfyller hverandre veldig godt. De er våre viktigste merkevarer på småelektriske produkter og kjøkkentøy. Tefal er verdens største produsent av stekepanner, og kanskje Nordens og Norges største leverandør i kategorien. De to varemerkene finnes hos litt ulike typer forhandlere, og vi arbeider med hele bredden, sier Hansen.

Noe av OBH Nordicas sortiment. Øverst til høyre luftfrityrmaskinen OBH Nordica Easy Fry Steam+, som var finalist i kåringen av årets kjøkkenprodukt 2022/2023. Foto: Stian Sønsteng

Når det gjelder de to kanalene, elektrofaghandelen og kjøkkenspesialistene, sier Wartiainen at også disse utfyller hverandre.

– Var det tidligere en klarere grenser mellom kanalene?

Velsmurt bransjeglidning

– Mange velger i dag å ha et bredere sortiment, også fordi det er stort fokus på netthandel. Det er tross alt bedre plass i en nettbutikk enn i en fysisk butikk. Kjøkkenspesialistene selger stadig flere småelektriske produkter, mens elektrofaghandelen stadig utvider til nye produktområder, og det er da heller ikke så rart, siden de allerede er godt etablert i kjøkkenmarkedet. Likevel tror jeg, enn så lenge, at produkter med ledning vil være viktigst for elektrofaghandelen, sier Hansen.

Even Wartiainen med en stekepanne signert av Jamie Olivier. Denne er ikke i daglig bruk. Foto: Stian Sønsteng

– Dere som selger begge deler; hvilket fokus har dere på dette i det daglige?

Kjøpsprosessen for en stekepanne ligner nok litt mer på mekanismene i dagligvarehandelen enn elektrohandelen

– Kategoriene og forhandlerne er ulike, og produktene har forskjellig livssyklus. En stekepanne bytter man ut hyppigere, mens en støvsuger, som har et høyere prispunkt, holder i flere år. Kategoriene oppfører seg ulikt i markedet, og kjøpsprosessen for en stekepanne ligner nok litt mer på mekanismene i dagligvarehandelen enn elektrohandelen. Vi arbeider parallelt med alle kategorier og forhandlere, hver dag, sier Hansen.

– Sett i et markedsføringsperspektiv, skjer dette ganske sømløst. Vi arbeider på kryss og tvers mellom kategoriene, mot flere samarbeidspartnere, uten at den ene mer prioritert enn den andre, sier Wartiainen.

I Tefals sortiment finner man også ulike produkter for matoppbevaring. Foto: Stian Sønsteng

Rowenta heter OBH Nordica

Rowenta er et av Groupe SEBs sterkeste varemerker internasjonalt, med produkter innen blant annet gulvrengjøring og personlig pleie.

– Vi henter inn produkter vi mener egner seg godt i det norske og nordiske markedet, og hos oss selges Rowenta-produktene under merkevaren OBH Nordica, siden denne merkevaren står sterkere her, sier Hansen.

OBH Nordica OptiGrill finnes flere modeller, som med sensor og autoprogrammer skal gi perfekt resultat hver gang. Foto: Stian Sønsteng

– Konsernet har arbeidet med Rowenta i over 50 år, og deres portefølje innen gulvrengjøring har en ledende markedsposisjon i mange europeiske land, sier Wartiainen.

Et annet viktig varemerke for gruppen, Tefal, selges derimot under eget navn i Norden.

– Den sterke posisjonen Tefal har globalt, klarer vi godt å opprettholde og forvalte også her i Norden, sier Hansen.

I Groupe SEBs produktutstilling i lokalene på Lysaker har mange produkter et Eco-merke.

– Konsernet har lenge hatt fokus på bærekraft i utviklingen av fremtidens produkter. Hvert trinn i produksjonsprosessen kartlegges, også med tanke på CO2-avtrykket, for å se hvor vi kan bli bedre. Dette har manifestert seg i alt fra mer bruk av resirkulert aluminium og plast, mindre eller ingen bruk av plast i emballasje, og at så mye som mulig av både produkter og emballasje er gjennvinbart, sier Hansen.

Helautomatiske kaffemaskiner fra Krups. Fra venstre Evidence Eco (7.000,-), Evidence One (9.000,-) og Intuition Preference (10.000,-). Foto: Stian Sønsteng

Eget Eco-merke

Hun trekker frem den helautomatiske kaffemaskinen Krups Evidence Eco, som et godt eksempel på dette.

Det stilles strenge krav både til avtrykket i produksjonen, levetid, emballasje, og hvorvidt produktet kan gjenvinnes eller repareres etter en viss levetid

– Her er 62 prosent av plastdelene laget i resirkulert materiale, og hele 90 prosent av produktet kan resirkuleres. Emballasjen er laget av resirkulert papp, og denne kan også resirkuleres, sier Hansen.

– Denne viste dere allerede i sommer. Hvordan har responsen vært?

– Den har vært veldig god, og vi kommer til å ha mye fokus på denne fremover, sier Hansen.

Hun viser også frem strykejernet Tefal Easygliss Eco, der det også er brukt resirkulert plast.

– Strykejernet har egne program for å redusere strømforbruket med inntil 30 prosent, og er merket med Eco-logoen vår. Dette er Groupe SEBs egen klassifisering, der det stilles strenge krav både til avtrykket i produksjonen, levetid, emballasje, og hvorvidt produktet kan gjenvinnes eller repareres etter en viss levetid, sier Hansen.

På Lysaker har Maria Leikanger (f. v.), Erik Sverresen, Marie S. Hansen og deres sju kolleger Groupe SEB Norway AS kontorplass. Foto: Stian Sønsteng
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2022, som ble distribuert uke 47. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
På Lysaker har Maria Leikanger (f. v.), Erik Sverresen, Marie S. Hansen og deres sju kolleger Groupe SEB Norway AS kontorplass. Foto: Stian Sønsteng
Powered by Labrador CMS