I forbindelse med 20 års-jubileet har OBH Nordica lansert kaffetrakteren Blooming i Chili-rød farge. Foto: OBH Nordica

OBH NORDICA I 20 ÅR

I 2003 slo danske OBH og svenske Nordica seg sammen til OBH Nordica, som et felles varemerke i de fire nordiske landene.

Publisert

 

– Nå fyller vi 20 år, og vi er stolte over å ha en solid posisjon i Norden. Vi skal fortsette å tilby nordiske husholdninger nye og innovative produkter som er tilpasset den moderne forbrukerens behov, heter det i en pressemelding fra selskapet.

Siden 2015 har OBH Nordica vært en del av franske Groupe SEB.

OBH Nordicas historie går tilbake til 50-tallet, og selskapet er ifølge pressemeldingen et av Nordens mest etablerte varemerker. I forbindelse med sammenslåingen av det danske og svenske selskapet, ble det satset på bruk av farger.

– Ved å satse på nye og lekne produkter, og å slå sammen de to merkevarene, doblet vi omsetningen på bare ett år. Vi satset stort på TV-reklamer fordi vi ville nå ut til alle, og etter bare seks år kjente hele 96 prosent til merkevaren, heter det i pressemeldingen.

OBH Nordica fyller 20 år som varemerke. Foto: OBH Nordica

Merkevaren er fortsatt sterkt forbundet med denne røde fargen

Det vises til at OBH Nordica ble rangert som ett av de 100 supermerkevarene i Sverige, og at slagordet «Designing good life» var like kjent som merkevaren.

 

Chilli-rød Blooming

– I dag er ikke lenger lekne farger og former noe som er unikt bare for oss, og derfor tar vi neste steg og introduserer en ny, visuell design med farger, bilder og former som er inspirert av nordisk natur, heter det i pressemeldingen.

OBH Nordica lanserer jubileumsåret et nytt visuelt design, som her på esken til stavstøvsugeren X-Force Flex 9.60 Essential. Foto: OBH Nordica

En av fargene selskapet skal ha hatt størst suksess med er Chilli, med produkter i en sterk, rød farge.

– De var unike for tiden, og ble en viktig del av kjøkkenets interiør. Merkevaren er fortsatt sterkt forbundet med denne røde fargen. Derfor er det ekstra gøy at OBH Nordica, i forbindelse med 20-årsjubileet, lanserer kaffetrakteren Blooming, i den Chilli-røde fargen, skriver selskapet i pressemeldingen.

Det legges til at kaffe i Norden nesten er en hellig drikk, og at OBH Nordica anser at de har påvirket utviklingen av den perfekte kaffetrakteren.

 

Innovasjoner

I pressemeldingen trekker OBH Nordica frem noen av produktene de gjennom 20 år har utviklet, som kaffetraktere med bloomingfunksjon, Optigrill som automatiske registrerer kjøttets tykkelse og tilpasser tid og temperatur etter dette, stavstøvsugere med flex-funksjon der skaftet kan bøyes, krølltangen Ultimate experience med L-form og en vifte som kjøler ned håret slik at krøllene varer lenger, Actifry som skal være den første typen frityrkoker uten olje og i dag er videreutviklet til airfryer, samt popkornmaskinen, som skal ha vært den første i sitt slag for hjemmebruk.

I dag er varemerkene OBH Nordica, WMF og Tefal en del av Group SEB, som har over 34.000 ansatte i 150 land. Groupe SEBs historie går tilbake til 1857.

I forbindelse med 20 års-jubileet, lanserer OBH Nordica nytt visuelt design.

– Konseptet slår an tonen og følelsen for bildespråket vårt med en naturlig og nordisk jordnær fargepalett, kombinert med en ren og minimalistisk følelse og stil. Slagordet «Designing Good Life» og den sekskantede logoen er varemerkets viktigste verdier. Derfor tar den nye identiteten utgangspunkt i dem, heter det.

 

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2023, som ble distribuert uke 47. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS