ÅRETS MOBILVINNERE KÅRET

Mobilbransjens prisutdeling gikk av stabelen for sjuende gang, og vinnere i 16 ulike kategorier kunne smykke seg med en «Gulltast».

Publisert Sist oppdatert

Den 8. november var den norske mobilbransjen samlet på Scandic Fornebu for å feire seg selv og for å se hvem som stakk av med Gulltasten-prisene for årets beste produkter, tjenester og løsninger.

Konferanse og prisutdeling

I juryene finner man deltakere fra de ledende IT- og telekom-mediene i Norge, teleoperatører, produsenter og andre deler av bransjen.

Dette er det sjuende året på rad at Mobilen.no og Mediehuset Tek arrangerer Gulltasten, og administrerende direktør i Mediehuset Tek, Per Øivind Skard, er fornøyd med årets arrangement.

– Totalt sett var det rundt 500 deltakere på Appworks og Gulltasten som vi er godt fornøyd med. Det var også en rekke nye selskaper til stede i år som er positivt, sier han til fagbladet Elektronikkbransjen.

Der Gulltasten har fokus på å prise de beste mobilene, produsentene og operatørene, er Appworks en konferanse for de som lager mobile applikasjoner

– I år har vi valgt å fokusere på tre hovedtemaer; nye bransjer og startups, hvordan "gamle" bransjer har vært nødt til å tenke nytt for å overleve, samt mobilbetalin, sier Skard.

– Dere har hatt Appworks i forkant av det mer etablerte Gulltasten-arrangementet, hva er årsaken til at dere har valgt å legge de to eventene sammen?

– Vi fikk flere tilbakemeldinger fra flere deltakere på Gulltasten om at AppWorks burde legges på sammen med Gulltasten. Det har også vært nokså stor overlapp blant deltakerne mellom arrangementene. Ser vi på antall deltakere som kjøpte billett til begge arrangementene er det tydelig at det var rett beslutning, sier han.

Berserker på scenen

Med Alex Rosén og Tone Damlie Åberge som konferansierer og underholdere ble de 16 ulike mobilprisene delt ut før, under og etter en treretters middag, med fullt trøkk fra scenen.

– Tidligere har dere hatt ulike 80-tallshelter på scenen, det hadde dere valgt å ikke gjøre i år?

– Vi gjør hele tiden endringer i konseptet. I år landet vi på en litt annen løsning enn 80-tallsheltene. Av andre endringer nevner jeg halvdags faglig konferanse på Gulltasten-delen. Her stod forhandlerleddets rolle fremover i sentrum. Evalueringen fra deltakerne på denne delen har vært veldig positive og viser at programmet traff bra, sier Skard.

Juryer fra hele bransjen

Det ble delt ut priser i 16 kategorier; årets mobil, folkets favorittmobil, årets nettbrett, årets spesialmobil, årets bedriftsforhandler, årets privatforhandler, årets grossist, årets mobiltilbehør, årets operatør, årets nyvinning, årets skytjeneste, årets norske app, årets underholdningsapp, årets barneapp, årets nytteapp og årets hederspris.

– Kan du si litt om nominasjonsprosessene som ligger bak disse kåringene?

– I alle kategoriene, utenom folkets favorittmobil som er en ren brukerkåring, er det en jury på fire eller fem personer. I juryene finner man deltakere fra de ledende IT- og telekom-mediene i Norge, teleoperatører, produsenter og andre deler av bransjen. Juryene baserer seg på innkommende tips og på erfaringer de eller deres organisasjoner har. Det legges ned veldig mye jobb i juryarbeidet fra nominasjonsprosess til kåring av vinneren, sier Skard.

Vi gjør oppmerksomme på fagbladet Elektronikkbransjen også har stilt med jurymedlemmer i denne kåringen.

ÅRETS GULLTAST-VINNERE

Her er alle vinnerne med juryenes begrunnelser.

Årets mobil

Samsung Galaxy S III. Juryen sier prisen går til den smartmobilen som, etter juryens vurdering, har utmerket seg mest i et tøft marked det siste året.

Årets nettbrett

Samsung Galaxy Note 10.1. Med Galaxy Note 10.1 har Samsung laget et nettbrett man virkelig får lyst til å være kreativ med. Pennen med alle dens funksjoner gjør at bilderedigering, tegning og notater er mye enklere her enn på andre nettbrett. I tillegg har nettbrettet gode spesifikasjoner og en utmerket brukeropplevelse.

Årets spesialmobil

Sony Xperia Acro S er noe så sjelden som en real toppmodell som er som skapt for norsk vær og uvær. Endelig er nivået på de vanntette telefonene så godt at vi ikke må velge bort funksjoner eller ytelse for å ha en telefon som tåler en plutselig regnskur eller en skogstur.

Folkets favorittmobil

Samsung Galaxy S III ble stemt fram av norske forbrukere selv, og henger derfor ekstra høyt. Det kom inn mange tusen stemmer, og den soleklare vinneren var Samsung Galaxy S III.

Årets mobiltilbehør

Sony Smart Tag. I en jungel av tilbehør har juryen kåret en vinner som skal gjøre hverdagen enklere og bedre for mobilbrukeren.

Årets nyvinning

Med Super Sensitive Touch har Nokia klart å kombinere det beste fra touchskjermer med det beste fra trykkfølsomme skjermer. Her trengs hverken hansker med speisalbelegg eller harde trykk på skjermen. Med Nokias innovative teknologi kan du bruke skjermen som om det var en vanlig touchskjerm, også om du har våte fingre, bruker hansker eller rett og slett vil skrive på skjermen med en penn.

Årets operatør

One Call kommer godt ut i prissammenligninger, og samtidig best ut i kundetilfredshetsmålinger (TNS Gallup og nå EPSI Rating). De er en av få nyskapende MVNO-er på markedet i år, og i et jevnt og tøft marked har de nok en gang klart å skille seg ut fra de hardeste konkurrentene.

Årets skytjeneste

NRKs nye nett-TV. Juryen bemerker at NRKs nye satsning på nett har vært både effektivt og brukervennlig. De har gjort det enklere enn noen gang å få tak i det innholdet man er ute etter, uansett hvor man befinner seg. Med et stadig økende fokus på strømmetjenester i Norden har NRK klart å komme trenden i forkjøpet, og viser at de er en aktør som både har historisk tyngde, men også evnen til å se fremover.

Årets privatforhandler

Telekiosken Kilden har kunnskapsrike medarbeidere, god kundebehandling, et bredt produktspekter og en genuin interesse for å utvikle sin forretning til å bli noe mer enn bare et utsalgssted.

Årets bedriftsforhandler

Telering Bedrift Apro jobber systematisk med kundene for å finne løsninger og nye konsepter. De har fokus på kompetanse og service. I tillegg har de et bredt produktspekter og en genuin interesse for hvordan telekom kan brukes i et bedriftsperspektiv.

Årets grossist

Telefast er en solid aktør på alle måter. De er både sterke finansielt, har et fantastisk salgsteam og er innovative. Juryen bemerker også at Telefast framstår som innovative, løsningsorienterte og profesjonelle. Deres store forhandlernett og økende andel i det norske markedet viser at dette er en aktør som gjør mye riktig.

Årets norske app og årets barneapp

Dragonbox+ er et genialt mattespill som juryen har latt seg imponere kraftig av. Det er både underholdende og lærerikt, og viser på en fremragende måte hvordan teknologi kan brukes i undervisningen. Ulike vanskelighetsgrader gjør også at Dragonbox+ når flere aldersgrupper.

Årets underholdningsapp

Kaizers Orchestra gjorde noe svært utradisjonelt og fremtidsrettet når de lanserte sitt nye album Violeta III gjennom appen Kaizervirus. Dette skapte engasjement og forventning blant fansen, og knyttet bandet enda nærmere sine aller trofaste. Smittefunksjonen og hyppige oppdateringer gjorde at brukerne sjekket innom appen ofte.

Årets nytteapp

Stay.com har blitt lagt merke til både i og utenfor Norge – og deres reiseapp har fått gode anmeldelser Det er ikke ufortjent. I stedet for å servere alle den samme informasjonen, kan du med Stay.com-appen lage din egen reiseguide tilpasset dine egne interesser.

Årets hederspris

Opera Software ved Johan Schön, Per Hedbor og Håkon Wium Lie får prisen for lang og tro tjeneste i det norske mobilmarkedet.

Powered by Labrador CMS