Alessandro Battini, sjef for Haier Nordic og Francesca Benegiamo, produktmarkedssjef, foran selskapets nye kjøleskap på IFA. Foto: Marte Ottemo

HAIER UTVIDER I EUROPA

Den ferske Norden-sjefen Alessandro Battini skal sørge for vekst både i Norge og Europa med kunstig intelligens og smartere hvitevarer.

Publisert Sist oppdatert

Kinesiske Haier kjøpte for noen år tilbake opp Candy-gruppen, med varemerkene Candy og Hoover, for å sikre seg vekst i det europeiske markedet.

– Jeg startet som leder av Haier Nordic i april i år, og vi har en femårsplan for å få Haier som merkevare lansert i hele Norden, sier Alessandro Battini, sjef for Haier Nordic, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Smarte løsninger

På IFA viste han fram produkter under alle tre varemerkene.

– Vi har en «multibrand»-strategi, hvor Candy er vårt innstegs- og midtsjikte-merke, Hoover legger seg i mellomsegmentet, og Haier er vårt høyende-merke. I noen av landene hvor vi har lansert Haier, som Italia, Tyskland og UK, er vi allerede inne på topp tre i hvitevarekategorien, sier Norden-sjefen.

På IFA satser Haier hardt på smart-funksjoner og kunstig intelligens.

Det nye kjøleskapet Cube 90 Series 9 har fått stor trykkfølsom skjerm, kamera og kunstig intelligens. Foto: Haier

– Vi vil optimalisere hvordan kunden bruker produktene, ikke bare for å spare vann og elektrisitet selv om dette er i viktig i disse dager, men også gi råd om hvilke vaskeprogram som passer best, autodosering i oppvaskmaskinen for å ikke overforbruker vaskemiddel og mer, sier Battini.

Blant produktene Haier viser fra på IFA trekker Battini fram selskapets nye kjøleskap Cube 90 Series 9. Skapet har en stor, trykkfølsom skjerm i fronten av døren, og skal være Haiers senter i hjemmet. Det kobler seg til alle andre Haier-produkter man har hjemme, og er internett-oppkoblet. Multidør-skapet har innebygde kamera som på skjermen viser hva som er i kjøleskapet, man kan styre temperaturen på innsiden i soner, og den ene av de to fryserne under kan brukes som svalskap eller kjøledel.

Cube 90 bruker kunstig intelligens for å se forskjell på en melon og en mango, og forteller brukeren når det nærmer seg utløpsdato. I utvalgte markeder er selskapet også i samarbeid med matleveringstjenester, slik at du kan legge produkter rett i handlelisten på skjermen og sende den direkte til butikken.

Fabrikker i Europa

Vi har en femårsplan for å få Haier som merkevare lansert i hele Norden

Også selskapets nye ovnsmodeller har fått kunstig intelligens innebygd. Chef Home Series 6 shar fått en stor trykkfølsom skjerm, stemmestyring, og kameraer og kunstig intelligens skal sørge for at maten aldri blir svidd.

Det Haier kaller «Perci Taste»-teknologien skal gjenkjenne hva brukeren lager, og foreslår hvilken innstilling retten skal lages på. Et trådløst termometer justerer temperaturen automatisk. Det innebygde kameraet lar brukeren se tilberedningen på telefonen eller nettbrettet.

– Hvordan vil dere jobbe dere med kjøkken- og CE-kanalene framover?

– Det er veldig stor konkurranse innen hvitevarer, og den tradisjonelle kanalen er svært viktig for oss – både de store forhandlerne og spesialister som WhiteAway-gruppen. Kjøkkenkanalen er også veldig stor i Norden, og vi ser muligheter der spesielt på høyende-siden med Haier som vår premium merkevare, sier Battini.

Selskapet satser også på Europa på produksjonssiden.

– Fortsatt foregår majoriteten av produksjonen i Kina, men blant annet kjøledelen flytter til Europa. Vi åpnet akkurat en ny fabrikk i Romania, og har totalrenovert vår fabrikk i Tyrkia som produserer kjøkkenprodukter og tørketromler, sier Norden-sjefen.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2022, som ble distribuert 12. oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS