ÅPNINGSTILBUD ER GOD KOMMUNIKASJON

– Dette er et helt nytt senter, og vi trenger å bygge opp en kundebase som kan fortelle venner og kjente at de bør ta en tur for å se på en tøff butikk.

Publisert Sist oppdatert

Det sier kjedesjef Roar Olafsen i Soundgarden, når vi møter ham på åpningen av Horisont kjøpesenter i Åsane i Bergen den 13. november. Han deler ut boller til køen som er dannet av folk som vil benytte seg av åpningstilbudene.

– Hvor viktig er køen for dere?

– Det er viktig for denne butikken, da vi ønsker at så mange som mulig så fort som mulig skal ha handlet her og sett butikken.

Butikkene er ikke voldsomt store, men her hos oss har vi alt vi trenger, med lytterom og produktene som hører med i en ordentlig hifi-forretning

– Hvor mye koster det å nærmest gi bort varene på åpningsdagen?

– Målet må være at vi på slutten av dagen kommer på rett side av streken, og man må velge om man skal kalle dette kommunikasjon eller avskrevet inntjening. I dette tilfellet er det kommunikasjon, sier Olafsen.

Butikken er på 120 kvadratmeter med et lite lager, og er Soundgardens fjerde senterbutikk.

– Det er vanskelig å få det mindre hvis man skal vise de nødvendige kategoriene for at vi skal ha DNAet vi ønsker. Den er lik senterbutikkene våre på Gulskogen i Drammen og Fornebu i Bærum, mens vår første senterbutikk på Sandvika Storsenter i Bærum ble bygd før vi hadde den nye profilen klar, sier kjedesjefen.

Bygger merkevaren

– Da dere åpnet på Gulskogen sa du, og det gjelder sikkert også Fornebu, at kjedens hovedlager bare ligger 45 minutter unna. Hvordan løser dere lagersituasjonen her i Åsane?

– Vi har en relativt stor butikk i Bergen sentrum med tilgjengelig lagerkapasitet som vi vil benytte.

– På hvilke måte vil deres to butikker i Bergen drives sammen?

– Ikke noe mer enn det vi gjør i Oslo, Stavanger og der vi har butikker i samme område. Butikkene henter varer fra hverandre dersom det trengs, ellers vil de være en slags konkurrenter, i den forstand at den som først lander ordren og får salget på kassa, med hele eller deler av betalingen, eier salget. I hovedsak er senterbeliggenheten med å bygge oppunder kjedens behov for å øke sitt kjennskap. Med det antall kunder som frekventerer slike kjøpesentre bygger vi opp under merkevaren Soundgarden, samtidig med at vi ønsker å gjøre et fornuftig salg.

– Vil dere dra veksler på de to butikkene personalmessig?

– Ja, de har mulighet til å hente folk fra hverandre når det trengs. Vi ønsker at de som arbeider for oss skal få arbeide så mye som mulig, for å bli så gode som mulig, sier Olafsen.

Første hifi i Åsane

Ved Horisont er det utelukkende nye ansatte, men Olafsen understreker at de ikke er ferske i bransjen.

– De er nye hos oss, og har arbeidet ved butikken i sentrum i seks uker. Normalt henter vi gjerne folk internt, men for Bergens del hentet vi nylig butikksjefen på Fornebu herfra, så vi hadde ikke flere å ta av, sier Olafsen.

Butikksjef Espen Titland Blomberg er en av to fast ansatte, i tillegg kommer tre-fire på deltid. Titland Blomberg har tidligere arbeidet ved BMH i Bergen, sist kom han fra Motorsenteret der han har arbeidet i 14 år med bildeler og rekvisita.

– Hvordan er det å være tilbake i denne bransjen?

– Det er gøy. Det er en interesse jeg har, så dette er mitt i blinken for meg.

– Som bergenser, hva vil du si om beliggenheten og nye Horisont kjøpesenter?

– Den er kjempegod. Det bor mye mennesker i Åsane, som er den største bydelen i Bergen, og det er absolutt behov for en slik butikk her.

– Hva synes du om konseptet til Soundgarden, etter seks uker som ansatt?

– Jeg liker helheten i det. Butikkene er ikke voldsomt store, men her hos oss har vi alt vi trenger, med lytterom og produktene som hører med i en ordentlig hifi-forretning.

Flere senterbutikker kommer

– Hvordan skal du lykkes her i Horisont kjøpesenter?

– Det er viktig å bygge en god kundegruppe, som kan fortelle andre at her har vi greie på det vi driver med.

– Hvem er de sterkeste konkurrentene dine?

– Her i Åsane er det ingen som driver med hifi, da må du til sentrum, sier Titland Blomberg.

Soundgarden Horisont er den 19. fysiske butikken til Soundgarden, i tillegg til nettbutikken. Olafsen sier det ikke er besluttet hvor den neste Soundgarden-butikken vil åpne.

– Vi har noen diskusjoner, men har foreløpig ikke fastsatt noe.

– Vil det bli i enda et kjøpesenter?

– Ja.

– Hvor mange senterbutikker skal dere ha?

– Det er vanskelig å være helt eksakt, men vi vil holde på i denne takten noen år til med nyetableringer. Vi må også erfare underveis, noe som sikkert vil gi noen korrigeringer, men vi tror vi vil være i et fornuftig utvalg av store kjøpesenter, sier Olafsen.

– Skal noen butikker legges ned fremover?

– Vi har ingen beslutninger om dette.

– Hvordan har 2014 gått for Soundgarden?

– OK. Vi har en organisk vekst ved de eksisterende butikkene, og naturlig nok noe vekst knyttet til nyetableringene. Det blir spennende å se om vi evner å lande en økning i resultatet de gjenstående salgsdagene av året, slik at vi får en økning sammenlignet med 2013, sier Olafsen.