Kjedeleder Bettina Graham Hansen synes det er pop med poppopp. Foto: Stian Sønsteng
Kjedeleder Bettina Graham Hansen synes det er pop med poppopp. Foto: Stian Sønsteng

POP POPPOPPOPPLEGG

– Dette er virkelig en fin mulighet for oss, sier Bettina Graham Hansen i Soundgarden, som ut året har fått en poppopp-butikk i Paleet i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er veldig spennende og en unik anledning til å finne ut hvordan Soundgarden passer på et sted som dette. KLP Eiendom ønsker nok også å finne nye aktører som passer inn i deres kjøpesentre, sier daglig leder Bettina Graham Hansen i Soundgarden-kjeden.

– Etter hvert som netthandelen er blitt mer etablert, har flere kjøpesentre kastet seg på pop-up-bølgen for å kunne tilby kundene sine en variert og spennende opplevelse. Mange kjenner allerede til konseptet med pop-ups, altså at man leier ut ledige lokaler på kort sikt. Det er fint for utleier som får fylt lokalene mellom langvarige kontrakter, og fint for leietakere som kanskje ikke vil forplikte seg til en 5-års kontrakt, skriver KLP Eiendom på sine nettsteder om poppopp-satsingen de lanserte i høst.

Fra Karl Johans gate kommer man rett inn til poppopp-området i Paleet kjøpesenter. Foto: Stian Sønsteng
Fra Karl Johans gate kommer man rett inn til poppopp-området i Paleet kjøpesenter. Foto: Stian Sønsteng

Eiendomsselskapet har altså laget et godt og norsk ord for en midlertidig butikk, og på gateplan i Paleet i Karl Johansgate 37-43 deler Soundgarden et lokale sammen med ti andre.

20 kvm

– Dette ligger mer til vest i Oslo og nærmere Bogstadveien enn Oslo-butikken vår, som ligger til øst og i nærheten av Oslo City. Mange av butikkene i strøkene er de samme, men her i Paleet finner man kanskje noen merker som koster litt mer. Vi vet at vårt sortiment vårt passer godt der vår eksisterende butikk ligger, og nå tester vi ut om noe eventuelt er annerledes her, sier Hansen.

– Hvilke varer har dere tatt med hit?

Butikksjef Anders Jacob Mathiesen ved Soundgarden Oslo med en Klipsch The One II. Pris: 4.000,- Foto: Stian Sønsteng
Butikksjef Anders Jacob Mathiesen ved Soundgarden Oslo med en Klipsch The One II. Pris: 4.000,- Foto: Stian Sønsteng

– Poppoppopplegget her på Paleet er dreid rundt på det norske og håndlagde, og Soundgarden er en helt norskeid kjede. Produktene vi har med fra Electrocompaniet er både norskprodusert og håndlaget, mens for eksempel Ruark riktignok er britisk, men i høyeste grad håndlaget, sier Hansen.

Arealet Soundgarden har er ikke mer enn 20 kvadratmeter, og det er butikken i Hammersborggata som bemanner Paleet med midlertidige ansatte som skal ha arbeidssted begge steder.

Vi lå bedre an enn snittet

– Vi ser allerede nå at det svært mye trafikk her i Paleet, sier Hansen.

Soundgarden har i dag fire butikker, i Oslo, Bergen, Trondheim og på Forus utenfor Stavanger, og ingen av disse ligger i et kjøpesenter.

– Er en slik beliggenhet noe dere vurderer for eventuelt nye butikker?

– Absolutt. Dette er en veldig spennende og forsvarlig måte å teste ut dette, sier Hansen.

Over snittet

– Hvordan har det gått for dere i pandemien?

– Noe har vært veldig bra, men enkelte perioder har vært utfordrende. Vi er sårbare siden vi ikke er så mange ansatte per butikk, men har fått til mye bra og er på god vei. Da bransjen la frem halvårstallene så vi at vi lå bedre an enn snittet. Når alt åpnet igjen merket vi i september at fokus hadde dreid litt bort fra våre produkter, men omsetningen er heldigvis i ferd med å ta seg opp igjen, sier Hansen.

Kjedeleder Bettina Graham Hansen (f. v.), digital markedsfører Stine Bråss og butikksjef for Soundgarden Oslo, Anders Jacob Mathiesen. Foto: Stian Sønsteng
Kjedeleder Bettina Graham Hansen (f. v.), digital markedsfører Stine Bråss og butikksjef for Soundgarden Oslo, Anders Jacob Mathiesen. Foto: Stian Sønsteng

Under pandemien har Soundgarden merket at flere igjen investerte i hjemmekino, og Hansen karakteriserer salget av lydplanker som helt bonanza.

– Hvilke produkter tror du vil gå best her i Paleet?

– Vi tror mange vil ta med seg fine designprodukter som gir førsteklasses lyd, og at dette vil skje fordi de når de går forbi får øye på noe de ser passer inn hjemme hos seg selv, sier Hansen.

Småvarer som ørepropper kan kundene få med seg, det meste annet leverer Soundgarden hjemme hos kunden.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2021, som ble distribuert 23. november. <a target="_blank" href="https://www.mypaper.se/html5/customer/248/13355/?page=6" aria-label="">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a target="_blank" href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" aria-label="">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2021, som ble distribuert 23. november. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS