TYNN MOBIL I TUNG SATSING

Dino Omanovic (f. v.), Tommy Holden og Knut Hauge i Techstone med Honor Magic V5. Foto: Stian Sønsteng

Honor Magic V5 er selskapets tynneste foldbare mobil, med 8,8 millimeter sammenfoldet. Vekten er 217 gram, og batterikapasiten 5.820 mAh.

Publisert

– Vi har et sterkt samarbeid med Honor, og satser tungt på å etablere et solid fotfeste i Norge, Sverige og Danmark. Neste steg er å få på plass strukturen for hvordan vi skal bygge opp Honor i regionen, sier Knut Hauge, daglig leder i Techstone Nordic AS, som representerer Honor i Norge.

Vi møter ham under et arrangement på Aker brygge i Oslo den 26. august, der Honor Magic V5 presenteres for kunder og presse. Dette er ifølge selskapet verdens tynneste innad-brettbare smarttelefon. Den kommer i fargene Ivory White og Dawn Gold, og prisen starter på 23.000 kroner når salget åpner 1. september.

Hauge sier Honor har sitt eget kontor i Finland og håndterer dette markedet selv, mens Techstone representerer Honor i Skandinavia.

Pekko Honkasalo viser zoomkapasiteten på Honor Magic V5. Foto: Stian Sønsteng

 

Kanalene viktig

Techstone-sjefen sier kanalene er avgjørende for strategien.

Honor Magic V5. Foto: Honor

– Vi bygger ikke merkevaren alene, vi må ha med oss partnerne. Elkjøp, Power, Elon, ICE og Mobit er blant våre viktige samarbeidspartnere, sier Hauge til fagbladet Elektronikkbransjen.

En sentral person i Techstone Nordic, i tillegg til Knut Hauge, er salgsdirektør Tommy Holden. De to eier selskapet sammen med en ekstern investor, og Hauge mener deres erfaring fra både norsk og kinesisk forretningskultur gir dem et fortrinn.

– Vi tenker litt annerledes og mer helhetlig. Begge har erfaring fra Kina – jeg har studert der, og Tommy har jobbet med Huawei i syv år. Det gir oss en forståelse for hva kinesiske selskaper trenger hjelp til når de etablerer seg her, sier Hauge til fagbladet Elektronikkbransjen.

Honor Magic V5. Foto: Honor
Honor Magic V5. Foto: Honor

Han kommer fra selskapet PwC, der han i seks år har vært konsulent innen strategi, organisering og effektivisering.

– For min del er det en fordel å ha bakgrunn fra økonomi og struktur, mens Tommy har sterke relasjoner til kanalene. Det er viktig for oss, og vi utfyller hverandre godt, sier Hauge til fagbladet Elektronikkbransjen.

 

Kontor i lomma

Pekko Honkasalo, marketingsjef i Honor for Norden og Baltikum, mener markedet for foldbare telefoner fortsatt er svært langt unna å nå toppen.

Daglig leder Knut Hauge i Techstone presenterer Honor Magic V5. Foto: Stian Sønsteng
Honor Magic V5. Foto: Honor

– Vi har hatt den første bølgen med folk som ønsket seg en foldbar telefon. Nå må vi treffe dem som er litt interessert, og som kanskje er villige til å betale over 15.000 kroner. Den største utfordringen er å nå dem som kunne hatt nytte av en slik telefon – for eksempel innholdsprodusenter, folk som reiser mye i jobben, og de som trenger et mobilt kontor i lomma, sier Honkasalo.

Han trekker frem kamera og batteri som de viktigste nyhetene i Honor Magic V5.

– Vi har tatt kameraopplevelsen fra vår beste modell, Magic 7 Pro, inn i den foldbare. I tillegg har vi beholdt den slanke formen, men økt batterikapasiteten litt. Du kan brette telefonen i 90 grader, så den står av seg selv – perfekt for lang eksponering uten stativ, sier Honkasalo.

Magic V5 har en 7,95-tommers innerskjerm og en 6,43-tommers ytterskjerm, begge med støtte for penn. Den kjører MagicOS 9.0 basert på Android, og kommer med integrerte KI-funksjoner, inkludert Google Gemini og verktøy for produktivitet og bildebehandling.

Powered by Labrador CMS