I dag har de 30 ansatte, 17 servicteknikere på
veien, og dekker store deler av Østlandet.
– Jeg begynte alene 1. august 2005, og leide lokaler hos
Herleik Dalen i Dalens elektronikkservice, forteller Tom Bahr.
Allerede i desember samme år var de fire ansatte, og i mai
2006 var de blitt åtte. Tom hadde fra før 18 års erfaring fra Asko, og startet
i 2005 med serviceoppdrag for Whirlpool, som på den tiden hadde 22 prosent
markedsandel i Norge.
Annonse
I 2009 flyttet selskapet ned én etasje i Brennaveien 4, og
byttet navn fra Dalens Hvitevareservice til Hvitevareteknikk. På eiersiden sto
Tom Bahr, Herleik Dalen, Thor Bahr, Stein Bidne og Lasse Kristengård.
Hvitevareteknikk har 30 ansatte, her er 18 av dem. Foto: Stian Sønsteng
– I 2016 kjøpte jeg ut de andre, og i 2019 gikk jeg inn som
daglig leder. Da var vi 10–12 ansatte, og i dag er vi 30, sier Kristoffer Bahr.
Han er sønnen til Tom, og eierforholdet er delt 49–51, med
Tom som majoritetseier.
Frittstående verksted
Annonse
Hvitevareteknikk har valgt å stå utenfor kjeder
som Elesco Norge, som Dalens elektronikkservice er en del av.
I år har vi bygd på en ekstra etasje, siden det var åtte meter under taket her
– Vi har klart å skaffe kontrakter og oppdrag på egen hånd,
og kan samarbeide med flere leverandører uten å være bundet til en kjede, sier
Kristoffer.
– Dette gjør også at vi ikke er forpliktet til å kjøre de
merkene kjedene har, og leverandørene kan velge oss uavhengig av kjedene, sier
Tom.
I tillegg til Dalens elektronikkservice, holder
administrasjonen til nettopp Elesco Norge til i samme bygg som
Hvitevareteknikk, på Skytta industriområde i Nittedal nord for Oslo.
Ida Johanne Bjørkmo faglig leder i Hvitevareteknikk. Foto: Stian Sønsteng
– Siden 2009 har vi holdt til i etasjen under Dalens, og i
år har vi bygd på en ekstra etasje, siden det var åtte meter under taket her,
sier Kristoffer.
– Vi har satt inn nye vinduer og fått mer dagslys inn i
lokalene, og fått bedre kontorplasser, sier Tom.
Totalt disponerer Hvitevareteknikk 1.400 kvadratmeter, og selskapet
dekker et stort geografisk område:
Annonse
Tom Bahr har ikke eget kontor, men sitt eget kjøleverksted. Foto: Stian Sønsteng
Lærlinger siden 2009
– Vi kjører helt ned til Askim og Mysen, til
Kongsberg, opp til Espa, Hønefoss, Vikersund, Flå og til Oppåkermoen ved
Kongsvinger, sier Kristoffer.
Yttergrensene påvirkes av hvor teknikerne bor, og oppdrag
vurderes ut fra lønnsomhet.
– Vi sier ofte ja når vi blir spurt om å ta oppdrag, og så
ser vi hvor langt unna det kan være før det slutter å lønne seg, sier
Kristoffer.
Hvitevareteknikk har 17 teknikere, inkludert én lærling – og
har siden 2009 kontinuerlig hatt minst én lærling.
– Det er den letteste måten å få tak i teknikere på, sier Tom
Bahr.
Øystein Lund er servicesjef i Hvitevareteknikk. Foto: Stian Sønsteng
– En hvitevaretekniker må være litt snekker, rørlegger,
elektriker og bilmekaniker. Det er ikke bare å hente noen fra Finn. Man må
kunne litt av hvert. Vi skal ut på kjøkkenet, ta ut oppvaskmaskinen, fikse
lekkasjer og elektriske feil – og helst gjøre alt på én tur, sier han og
presiserer at dette ikke er noe som er spesielt for Hvitevareteknikk.
– Elektroreparatøren i Nord-Norge gjør akkurat det samme som
oss her i Oslo. Man må kunne litt av alt, sier Tom.
– Vi ser også at de som har skrudd bil eller motor som
hobby, lærer raskere enn de som bare gamer, sier Kristoffer.
Magnus Weikum er ansatt som selger i butikken. Foto: Stian Sønsteng
Kjølekurs for bransjen
Omtrent 80 prosent av oppdragene er garanti- og
reklamasjonsservice, og Hvitevareteknikk har kontrakter med mange leverandører
– med noen unntak, som Samsung, LG og Miele.
– Whirlpool og Gorenje har vært hovedleverandører siden
starten, og står fortsatt for en stor andel av oppdragene, sier Kristoffer.
Vi kan tilby kundene en ny eller brukt maskin hvis det ikke lønner seg å reparere den gamle
– Det er bedre å ha færre merker, så man kan bli god på dem.
Men, når det er sagt, har vi nesten alle, sier Tom.
Tom Bahr er kjølemann og holder kurs for bransjen, blant
annet for Elesco Norge.
– Jeg startet med kjølekurs i 2007, sammen med Fredrik
Møller i Whirlpool. Kurset har vi modernisert, og nå handler det mye om
lekkasjer og inverterkompressorer, sier Tom.
– Vi holder kurs to–tre ganger i året, og skal blant annet
til høstens Elesco-samling i Trondheim, sier Kristoffer.
Leander Hesselberg ved pakkedisken, der produkter og deler kommer inn og sendes ut til hele Norge. Foto: Stian Sønsteng
Far og sønn holder disse kursene sammen, og dette er blitt
en del av virksomheten til selskapet. De har også en butikk som selger og
sender deler til hele landet, samt nye og brukte hvitevarer, ofte produkter med
transportskader eller ombytteprodukter fra leverandører som Electrolux.
– Vi kan tilby kundene en ny eller brukt maskin hvis det
ikke lønner seg å reparere den gamle. Dette gir oss flere bein å stå på, sier
Kristoffer.
Han forteller at Hvitevareteknikk i år for første gang har
en egen ansatt som kun jobber med salg.
Kristine Bahr (f. v.), Nina Døhlen, Mona Pedersen, Julie von Krogh Robart og Desire Marka arbeider på regnskap og kundemottak. Foto: Stian Sønsteng
Staret som vaskehjelp
Kristoffers søster Kristine jobber også i
selskapet. Bahr senior og junior sier Hvitevareteknikk har vokst jevnt – men
kontrollert.
– Vi kunne nok vært 40 ansatte, men det er krevende å finne
og lære opp gode teknikere. Derfor er det en fordel å være selvstendig og kunne
velge hvilke oppdrag vi tar, sier Kristoffer.
– Vi holder oss til hvitevarer, og har valgt bort TV og hifi,
men vi skrur småelektriske produkter fra for eksempel Smeg. For å gi god
service må teknikerne kunne fordype seg, sier han.
De ansatte i administrasjonen ringer opp kundene for å
avtale tid, og Kristoffer sier det er litt av et puslespill som må legges hver
dag.
– Det er fort 10–12 teknikere ute hver dag, med 8 oppdrag
hver. Noen er best på kjøling, andre på spesifikke merker. Vi fordeler
kjøreruter og ser på lønnsomheten i hvert oppdrag, sier han.
Tom sier hver bil kjører rundt 40.000 kilometer hvert år.
– Derfor må vi hele tiden følge med på slitasje og
transportkostnader. Bilene må stadig på service, bare i dag har vi tre inne på
verksted, sier Tom.
Kristoffer (t. v.) og Tom Bahr i Hvitevareteknikk er aktive på flere områder. Foto: Stian Sønsteng
Kristoffer startet i selskapet i 2009, som vaskehjelp. I
2011 ble han lærling, og han har siden vært tekniker, faglig leder og daglig
leder.
– Jeg er fortsatt tekniker, og drar ut hvis noen er syke
eller det er ferie, sier han.
Tester returprodukter
Hvitevaredeler.no lagerfører tilbehør og reservedeler, som de leverer til hele Norge. Foto: Stian Sønsteng
Fagbladet Elektronikkbransjen besøker
Hvitevareteknikk fredag 22. august. Samme dag er direktør Jan Røsholm i
Stiftelsen Elektronikkbransjen på besøk, for å kurse de ansatte i blant annet
forbrukerkjøpsloven, før 20 års-jubileet skal markeres med en fest. Den nye
etasjen er ferdigstilt i anledningen, og når vi intervjuer far og sønn på det
nye kontoret til Kristoffer, er han nøye på å forklare at det er blitt såpass
stort kun på grunn av byggets konstruksjon.
Uavhengig av merke får du mer kvalitet jo mer du betaler
– Hva med kontoret ditt, Tom?
– Jeg har aldri eid en PC, men har minst like god plass som
Kristoffer, med mitt eget kjøleverksted nede på gulvet, sier han.
Her får han blant annet inn produkter fra leverandørene, der
kunden har fått et nytt produkt ved ombytte.
– Her kan vi teste dem på en helt annen måte, enn det
serviceteknikeren har anledning til å gjøre hjemme hos kunden. Dette er viktig læring
både for verkstedene og leverandørene, sier Tom Bahr.
– Hvilken utvikling har kvaliteten på hvitevarene hatt?
Direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen holder kurs for Hvitevareteknikk. Foto: Stian Sønsteng
– Den har holdt seg stabil, og gjerne blitt bedre, og du får
det du betaler for. En vaskemaskin til 10.000 kroner holder lenger og går
stillere, enn en til 4.000. Når folk spør hva de bør kjøpe, svarer jeg alltid det
samme: Uavhengig av merke får du mer kvalitet jo mer du betaler, sier
Kristoffer.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2025, som ble distribuert uke 41. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.