SAMSUNG MED SPRUDLEVANN

Koreanerne satser sterkt på hvitevarer, og viste blant annet fram nye kjøleskap og det oppkoblede hjem.

Publisert Sist oppdatert

På Samsungs pressekonferanse under årets IFA var det kanskje brunevarene som fikk mest oppmerksomhet fra pressen i etterkant. Men det ble klart at koreanerne fortsetter sin satsning på hvitevarer.

– Samsung lanserte sitt første kjøleskap og vaskemaskin i 1974, og vokser nå 20 ganger raskere enn det europeiske markedet. Bare sist år åpnet vi fem forskningssentre for livsstilsprodukter, sier Won Park, salgs- og markedssjef i Samsung.

Doble dører

Vi må få kommunisert ut at det har kommet veldig mange nye funksjoner på mikrobølgeovnene siden de første kom på markedet

Blant nyhetene er et side-ved-side-kjøleskap i ShowCase-serien.

– Her kan du åpne den ytterste delen av døren først, noe som gir deg rask og enkel tilgang på de matvarene du bruker mest. Innerdøren forhindrer også at du mister mye av kulden hver gang du åpner døren, sier Trond Gulbrandsen, nordisk salgssjef for hvitevarer i Samsung, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Gulbrandsen sier skapene vil være tilgjengelig på det norske markedet i første halvdel av 2014.

– Vi vet ikke helt prisen ennå, men tipper det vil ligge i overkant av 30.000 kroner, sier han.

Sprudlevann rett i skapet

En annen nyhet på kjøleskapsiden er selskapets nye «french door»-skap. Kjøleskapet ble lansert i fjor, men kommer nå med flere nyheter. Blant dem er et samarbeid med SodaStream, som gir sprudlevann rett i vanndispenseren.

– Vi har bygd inn plass til deres gassflasker rett i skapet, og du kan justere hvor kraftig kullsyre du vil ha. Det kommer også med smaksampuller, og du kan selvsagt også få vann uten kullsyre, i tillegg til is. SodaStream er en kjent merkevare, og det er enkelt å få tak i gassampuller for den vanlige forbrukeren, sier Gulbrandsen.

Skapet kommer nå også med en ekstra fjerde skuff som kan styres individuelt fra resten av kjøleskapet og fryseren, og kan stilles inn fra minus 1 grad til pluss fem grader, avhengig av hva du ønsker å oppbevare. Også her er forventet lansering ut i butikk første halvår 2014, til en pris rundt 30-35.000 kroner.

Dette er to veldig forskjellige skap, hvor det ene har en strømlinjeformet design, mens det andre skapet «har alt». Retter de seg mot ulike målgrupper?

– Dette er to forskjellige skap for to ulike behov, men kundegruppen er den samme. Og når prisen er relativt lik, så blir det opp til forbrukeren å velge hva de ønsker, sier salgssjefen.

Nysatsning på mikro

Koreanerne har også hatt fokus på de grønne sidene av hvitevarebransjen det siste året.

– Samsungs side-ved-side-skap har fått energimerke A+++. Energimerking er veldig viktig for oss, og norske forbrukere liker å være energimessig flinke og ta til seg ny teknologi. Vi har allerede kombiskap med A+++, men tror vi er først på side-by-side med så høy merking, sier Gulbrandsen.

Samsung satser hardt på mikrobølgeovner, noe mange nordmenn kanskje forbinder mest med popcorn og tevannkoking.

– Mikrobølgeovner er et veldig stort marked, men i Norge i dag selges det mange enklere modeller. Jeg tror at for en stor gruppe av single og småfamilier vil det å ha alt i ett være et veldig godt supplement til ovnen. Men vi må få kommunisert ut at det har kommet veldig mange nye funksjoner på mikrobølgeovnene siden de første kom på markedet, sier Gulbrandsen.

Under årets IFA lanserer Samsung blant annet mikrobølgeovnen SlimFry.

– Der du før ville frityrsteke noe i olje, gjør man det her på en plate i mikroen. Vi vet at kundene er svært opptatte av sunn mat, og her bruker du svært lite olje. Det vil også komme modeller med vanlig steking og dampkoking framover.

Powered by Labrador CMS