– Vi har hatt fem kvartaler på rad med over 30
prosent vekst fra kvartal til kvartal. Hvordan er dette mulig? Vår sterke forpliktelse
til å investere i innovasjon, sier Xu Fei fra scenen under Xiaomis
lanseringsarrangement i München.
Hun er visepresident og markedsdirektør (CMO) i
Xiaomi-gruppen, og hovedtaler når selskapet den 24. september har invitert 800
journalister og kunder til München. Reise og opphold for fagbladet
Elektronikkbransjen er betalt av Xiaomi.
Annonse
Zaheed Sabur i Google (f. v.), Xu Fei i Xiaomi og Marius Eschweiler i Leica. Foto: Xiaomi:206949:plus/live/meta/43801261/thumb/206949/206949/20250924214108/DSC_8523.JPG:
Xiaomi 15T Pro kommer i fargene svart, grått og mokkagull. Pris: 10.000,- Foto: Xiaomi
Under «Xiaomi 15T Series Launch», der representanter fra
både Google og Leica er med på presentasjonen av de nye mobiltelefonene,
benytter det kinesiske selskapet anledningen til å slippe flere større nyheter.
I tillegg til at deres hvitevarer, som de kaller Smart Tech Appliances,
lanseres globalt, og at elbilene om snaut to år blir tilgjengelig på det
europeiske markedet, avslører Xu Fei:
– Innen 2030, om bare fem år, vil vi åpne 10.000
selvbetjente Xiaomi-butikker i vårt globale marked, slik at brukerne kan kjøpe
alle slags produkter i butikken vår og få opplevelsen av hele økosystemet på
ett sted, sier Xu.
Xiaomi 15T Pro
Annonse
Xiaomi 15T kommer i fargene svart, grått og rosegull. Pris: 7.000,- Foto: Xiaomi
Tilbake til den nye mobilserien, der samarbeidet
med Leica om kamerabiten helt tydelig er en viktig satsing for Xiaomi. Denne blir
presentert av Terrence Xiao, senior produktmarketingsjef i Xiaomi International.
Han sier toppmodellen Xiaomi 15T Pro bygger videre på T-seriens designfilosofi
med en enkel og moderne form. Ifølge Xiao er rammen i aluminium avrundet for å
gi en «mykere og mer vennlig følelse», mens baksiden har en matt,
fingeravtrykksbestandig overflate. Xiaomi lover nesten dobbelt så høy fallmotstand
som forrige generasjon.
Leica-kamera med periskop
Kamerasystemet på Pro-modellen, som er utviklet i
samarbeid med Leica, har brennvidder fra 15 mm til 230 mm, mens 15T tilbyr
brennvidder fra 15 mm til 92 mm. Xiaomi 15T Pro tilbyr 5x optisk zoom, 10x
optisk zoom og opptil 20x Ultra Zoom. Det samme frontkameraet på 32 MP finner
vi på begge enhetene.
Vårt mål har alltid vært å gi brukerne mulighet til å skape mesterverk med smarttelefonen de har i lomma
– Vårt mål har alltid vært å gi brukerne mulighet til å
skape mesterverk med smarttelefonen de har i lomma, sier Xiao.
Hovedkameraet på 50MP har Summilux-optikk med f/1,7
blenderåpning på basisversjonen og f/1,62 på Pro-varianten. Xiaomi 15T Pro har
en Light Fusion 900-bildesensor med 13,5 EV HDR (high dynamic range).
– Sensorens størrelse gjør at den fanger mer lys og
informasjon, sier Xiao.
Annonse
Terrence Xiao sier telefotolinsen på Xiaomi 15 T Pro er hentet fra 15 Ultra. Foto: Xiaomi:206949:plus/live/meta/43801261/thumb/206949/206949/20250924203818/DSC_7716.JPG:
23 og 46 mm
Størrelsen er 1/1,31 tommer, og linsens brennvidde
tilsvarer 23 mm på tradisjonelle systemkamera. Hvis man tar bilder på 2x,
tilsvarende 46 mm, utnyttes oppløsningen på sensoren slik at kvaliteten skal
bli langt bedre enn å beskjære bildet.
En nyhet er 5x telefotolinsen med periskopkonstruksjon, 50MP,
blender f/3,0 og optisk bildestabilisering.
Vaskemskinen Xiaomi lanserer for det globale markedet. Foto: Stian Sønsteng
– Dette er ikke en vanlig telefoto-oppgradering. Vi måtte
bruke samme system som i vårt toppmodellkamera, Xiaomi 15 Ultra, sier Xiao.
Kamerasystemet inkluderer også ultravidvinkel og funksjoner
som Leica Street Photography og Master Portrait. På videosiden støttes HDR10+,
4K 120 fps og 10-bit loggopptak med LUT-inngang.
Kriseløsning uten nett
Xiaomi 15T-serien har en 6,83-tommers amoled-skjerm
med 1,5K-oppløsning, 144 Hz oppdateringsfrekvens og opptil 3.200 nits
lysstyrke. Skjermen har DC-dimming og forbedret berøringskontroll for bruk med
våte fingre eller hansker.
Showpalast i München er arena for Xiaomis lansering. Foto: Stian Sønsteng
En nyhet som presenteres i München, er Xiaomi Offline
Communication, som skal gjør det mulig å ringe uten mobildekning.
– Den bruker en kombinasjon av RF-teknologi, smart
antennedesign, blåtann og stemmekoding, med rekkevidde opptil 1,9 kilometer,
sier Xiao.
Xiaomi 15T Pro kjører på MediaTek Dimensity
9400+-chipsettet, som er bygget på en 3 nm-prosess, mens Xiaomi 15T drives av
MediaTek Dimensity 8400-Ultra.
5.500 mAh-batteri
Batteriet på 5.500 mAh skal gi opptil 15 timers
bruk, og lades til 50 prosent på 15 minutter med 90 W hurtiglading. Trådløs
lading støttes med 50 W.
Xiaomi 15T Pro er tilgjengelig i svart, grått og mokkagull,
med lagringsvarianten 12+512GB. Pris: 10.000,-
Mijia Refrigerator Cross Door har en kapasitet på 502 liter, med flere temperatursoner. Foto: Stian Sønsteng
Xiaomi 15T er tilgjengelig i svart, grått og rosegull, med
lagringsvarianten 12+256GB. Pris: 7.000,-
De to mobilene er i Norge tilgjengelig hos Elkjøp, Power,
Komplett, NetonNet og Mistore.
Ryster bilindustrien
Tilbake til hovedtaler Xu Fei. Hun sier selskapet
har investert over 12 milliarder euro i forskning og utvikling de siste fem
årene, og at det planlegges ytterligere 24 milliarder euro de neste fem.
I andre kvartal i år ble vi det nest største smarttelefonmerket i Europa
– Så langt har denne satsingen gitt resultater, sier hun.
– Innen smarttelefoner har vi vært blant de tre største
globalt i fem år. Og i andre kvartal i år ble vi det nest største
smarttelefonmerket i Europa. Vi er også stolte av å være nummer én i verden på
wearables og blant topp tre på nettbrett, sier Xu.
Hun sier Xiaomi, til tross for at de er nye i markedet for
elektriske biler, har oppnådd suksess også her.
Xiaomis elbiler kommer til Europa i 2027. Her Xiaomi SE7. Foto: Stian Sønsteng
– Vår aller første modell, Xiaomi SE7, passerte 300.000
leveranser de første 15 månedene. Nylig lanserte vi vår nye SUV, Xiaomi YU7,
som fikk over 200.000 bestillinger i løpet av tre minutter. Nok en gang ryster
vi hele bilindustrien, sier Xu.
Én milliard enheter
Hun hevder at Xiaomi er verdens ledende
forbrukerplattform for AIoT, med én milliard enheter tilkoplede enheter - utenom
telefoner og nettbrett.
– Hva gjør Xiaomi annerledes? Vår strategiske visjon:
menneske, bil, hjem – alle dine behov i ett smart økosystem, sier hun.
Xiaomi TV S Pro mini-led på 65 tommer. Foto: Stian Sønsteng
Hun sier det viktigste for Xiaomi er at det skal være
intuitivt å bruke tjenestene og produktene deres.
– Opplevelsen på tvers av produkter er så smidig at den
føles sømløs. For eksempel, når du går inn i bilen, legger du telefonen på
ladeplaten, og telefonskjermen flyttes direkte til bilens display. Det er
sømløst. Og selvfølgelig: smart.
Jennifer Zheng lanserte Smart Tech Appliances. Foto Xiaomi:206949:plus/live/meta/43801261/thumb/206949/206949/20250924213418/DSC_8412.JPG:
Smart Tech Appliances
Jennifer Zheng er senior produktmarketingsjef i
Xiaomi International, og offentliggjør under arrangementet i München at Xiaomi nå
tar steget inn i det globale hvitevaremarkedet med Mijia-serien.
– Dette er et stort steg for Xiaomi, og en ny æra for smart
livsstil, sier Zheng.
Dette er et stort steg for Xiaomi, og en ny æra for smart livsstil
I stedet for å kalle kategorien Major Domestic Appliances, bruker
Xiaomi begrepet Smart Tech Appliances. I første omgang kommer de globalt med
tre produkter: kjøleskap, vaskemaskin med tørketrommel og aircondition.
– Vi har bygget et eget testsenter for hvitevarer, og hvert
produkt er designet, testet og raffinert for å møte høyeste kvalitetsstandard,
sier Zheng.
I Norden blir disse produktene i første omgang kun
tilgjengelig i Sverige, i Xiaomis egen nettbutikk.
Xiaomi Watch S4 41mm. Pris fra 1.900,- Foto: Xiaomi
Xiaomi Watch S4 41mm
Selskapets nye smartklokke har 1,32 tommer stor amoled-skjerm
med 1.500 nits lysstyrke, og 466×466 punkts oppløsning. Profilen er 9,5 mm
utenom fremspring, og vekten 32 gram uten rem. Tilgjengelig i svart, mintgrønn,
hvit og Sunset Gold - sistnevnte med en gullfarget Milanese-rem og krone med en
laboratoriedyrket diamant.
Denne varmepumpen er én av tre hvitevarer som lanseres globalt. Foto: Stian Sønsteng
En oppgradert pulsmodul skal gi mer nøyaktige data under
trening, og søvndetektoren inkluderer en flerdimensjonal analyse og en
21-dagers veiledet forbedringsplan. Dual-band GNSS-posisjonering, støtte for over
150 sportsmoduser. Pris fra 1.900,-
Robot Vacuum 5 og 5 Pro
De to modellene har begge 20.000 Pa sugekraft, for fjerning
av støv, dyrehår og større rusk, støttet av dToF (Direct Time-of-Flight) Smart
Retractable Radar som gjør det mulig å rengjøre under møbler så lave som 9,5
cm. Pro-modellen bruker KI for å gjenkjenne av skitt og unngå hindringer,
drevet av et trippelkamerasystem. Basestasjonen rengjør moppene med 80 grader
varmt vann. Standardmodellen bruker radar med strukturert lys med to linjer, mens
basestasjonen støtter justerbare vanntemperaturer.
Begge modellene har mopparmen og sidebørste for å nå inn i
hjørnene, og et batteri på 5.200 mAh for 140 minutter driftstid. Støtte for stemmestyring
med Alexa og Google Assistent. Pris: 8.000 og 10.000,-
Overvåkningskamera med 8 MP sensor og et
6-elements optisk objektiv for 4K Ultra HD-video. HDR-modus for balanserte detaljer
i lyse og mørke områder, slik at ansikter og omgivelser skal være lette å se.
Nattsyn i farger og infrarødt syn skal fange opp aktivitet fra opptil 10 meter,
uten synlig rød glød.
Ki-deteksjon for kjæledyr, babyer og mennesker. Fysisk
linsebeskyttelse på forespørsel beskytter personvernet. Funksjoner som
registrering av høy støy og panoramaovervåking gir et ekstra lag med
beskyttelse. Pris fra 700,-