SATSER PÅ EGET VAREMERKE

– Vi satser på produktutvikling av vårt eget varemerke, og fokuserer på mellom- og toppsegmentene.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Morten Hammelsvang, salgsdirektør for store hvitevarer hos danske Witt Hvidevarer A/S. I tillegg til deres eget varemerke har de Dyson, Liebherr, Fisher&Paykel, Faber, Irobot, Grandhall, Kenwood og DeLonghi i sortimentet. De to sistnevnte i Danmark og Sverige, men ikke i Norge.

Frem til tyrkiske Arcelik selv overtok sine varemerker Beko og Blomberg, hadde de også disse i sortimentet.

– Vi har i et års tid visst at de vil overføre disse til sitt eget selskap, Grundig Nordic, og dette betyr ganske enkelt at vi legger mer fokus på de øvrige varemerkene. Vi satser også sterkere på produktutvikling innen Witt-merket, og kom for fem år siden med eksklusive kokeplater i et høyere segment. Vi selger mye av våre platetopper i øyeblikket, og har arbeidet videre med dette, sier Hammelsvang til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi satser også sterkere på produktutvikling innen Witt-merket, og kom for fem år siden med eksklusive kokeplater i et høyere segment

Intelligent induksjon

I høst kom SQW-serien. Disse platetoppene er helt sorte når de er avslått. Når man tenner dem kommer et hvitt lys.

–  Det er intelligent induksjon, der kokeplaten automatisk registrerer hvor kjeler og panner plasserer. Mest populær er versjonen i 78 centimeters bredde. Den tennes automatisk når kjelen settes på plass, og er helt sort bortsett fra en liten knapp i høyre hjørne. De fleste platetoppene på markedet har rødt lys, og vi er de første med hvitt lys - noe som står riktig flott i stil med mange innbyggingsovner som er til salgs i markedet, sier Hammelsvang.

Salgsdirektøren forteller at Witt selv har designet og utviklet induksjonstoppen, i samarbeid med en fabrikk selskapet samarbeider nært med i Frankrike.

– Det ligger en kokesensor i platen, der man kan velge mellom tre temperaturer; 42, 70 og 93 grader. Man kan bruke hvilken som helst panne eller gryte, og kjøre opp til seks sensorer samtidig, sier Hammelsvang.

Bred topp i standardskrog

Han forteller at toppen kan monteres over skap med standard bredde på 60 centimeter. Hvis man har en benkeplate som er tykkere enn to centimeter slipper man å kutte i benkeskroget.

– Teknologien ligger i en boks som bare er 1,3 centimeter dyp. Størrelsen er 42 x 37 centimeter, og den kan dermed enkelt plasseres i et stadardskap, sier Hammelsvang.

Prisen er 19.000 kroner i 78 centimeters bredde, 14.000 kroner for 60 centimeters bredde.

– Vi fikk inn de første platene i høst og har utviklet sortimentet videre. Blant annet har vi to kjøkkenvifter i samme design med hvitt lys. Den ene er i sort med en rund knapp i rustfritt stål, i 90 centimeters bredde. Prisen er 15.000 norske kroner med intern motor, den selges også med ekstern motor. Den andre viften styres med en glideenhet, prisen på denne er 12.000 kroner, sier Hammelsvang.

Håndlagde kjøleskap

Andre Witt-produkter han trekker frem, er kjøleskapene i Spitfire-serien.

– Disse er nettopp kommet på lager, og de skiller seg virkelig ut. Det unike med disse skapene er at de er håndlaget, og at det ikke finnes to som er helt like. Vi har fått svært god respons på disse, og kundene er dem som ønsker et unikt design i kjøkkenet. Vi solgte tidligere Smeg, og vet at markedet for unike designskap er stort, sier Hammelsvang.

Blant Witts andre varemerker, trekker han frem store hvitevarer fra tyske Liebherr.

– Dette er svært eksklusive produkter og noe av det beste man kan få innen kjøleskap. Blant annet kommer vi med en ny serie fullintegrerte skap, sier Hammelsvang.

Fra britiske Fisher&Paykel har han stor tro på en oppvaskmaskin med skuffer og flere eksklusive kjøleskap. Fra Irobot selger Witt robotstøvsugere og -gulvvaskere. Fra Dyson selger Witt støvsugere og ventilatorer, og til enkelte kunder i Danmark og Sverige leverer de kjøkkenmaskiner fra Kenwood og kaffemaskiner fra DeLonghi.