NESTEN MÅLLØS NORGESSJEF

– Jeg blir fremfor alt veldig inspirert og stolt av å være en del av Samsung. Her får vi en smakebit på alt selskapet representerer.

Publisert Sist oppdatert

Norges-sjef Even Amdal er nesten målløs da fagbladet Elektronikkbransjen er med ham på hans første besøk i Samsungs nye hall i nybygde City Cube på messeområdet i Berlin.

– Bredden vår er utrolig sterk. Her viser vi de flotteste TVene, mobilene, hvitevarene og nye smarthjem-løsninger. Utstillingen vår er vesentlig oppgradert, og visuelt veldig flott, sier Amdal.

– Hvordan går det med Samsung i Norge?

Siden vi har en relativt sterk posisjon, er det selvfølgelig tøft å vokse ytterligere

– Vi har over tid hatt en høy og god posisjon på TV. Vi har en veldig god andel i mobilmarkedet, og en sunn og god posisjon på nettbrett. Vi satser stadig mer innen hvitevarer, der vi begynner å få et godt fotfeste i flere varegrupper. Totalbildet er at vi har en sunn og god operasjon i Norge, sier Amdal.

– Hva er den største utfordringen for en aktør med bredden dere har?

– Akkurat nå merker vi at totalmarkedet er tøft i enkelte varegrupper. Siden vi har en relativt sterk posisjon, er det selvfølgelig tøft å vokse ytterligere.

70 i Norge

– Hvor mange ansatte er dere i Norge, og hvordan arbeider dere i nordisk sammenheng?

– Vi har rundt 70 ansatte ved hovedkontoret på Skøyen. I tillegg kommer tre små regionkontor i Bergen, Trondheim og Tromsø. Av de 70 arbeider cirka 15 nordisk. Vi har også stort korps ute på veien, som er ansatt i andre selskap vi kjøper tjenester av.

– Hvor mye er dere styrt fra hovedkontoret i Stockholm?

– Kundene våre arbeider nordisk, og det er naturlig at vi gjør det samme. Hovedsetet ligger i Stockholm, men lokalt i Norge bygger vi oss sterkere og vi har oppgradert med alt fra egen advokat, HR-funksjon, forretningskontroll og IT-støtte. Fra å være et eget salgsselskap er vi blitt en sterkere enhet.

Har droppet PC

– På hvilken måte bruker Samsung IFA-messen her i Berlin?

– Dette er en av de største begivenhetene i løpet av året, og kanskje det viktigste vinduet når det gjelder å vise bredden vår. Vi befester her vår posisjonen som innovativ og sterke aktør, selv om 2014 har vært et tøft år globalt, sier Amdal.

– Hva betyr det for Norge at Samsung har sluttet å selge PCene sine i Europa?

– Strategien er at Samsung har klokketro på nettbrett og løsninger rundt disse. Siden PC-markedet de senere månedene har hatt en vekst i Norge hadde det vært en fin reise å være med på, men vi står fast ved vår strategi og ser frem til å fortsatt gi markedet gode nettbrett og gode alternativer fremover, sier Amdal.

Powered by Labrador CMS