MØTER VEKSTEN I KINA MED EGEN MESSE

IFA i Berlin utvider med en egen B2B-messe. Samtidig møter arrangøren veksten i den asiatiske middelklassen med en egen messe i Kina.

Publisert Sist oppdatert

Hvert år inviterer IFA-messen journalister fra hele verden til en samling i april. I år skjer dette for tiende gang, og IFA Global Press Conferance går for første av stabelen utenfor Europa, i Hong Kong og Shenzhen i Kina, samtidig med at Messe Berlin har premiere for messen CE China. Reise og opphold for fagbladet Elektronikkbransjen er betalt av IFA.

– Under IFA 2016 øker vi i nøkkelkategoriene, i motsetning til andre messer som integrerer stadig nye segmenter, sier administrerende direktør Christian Göke i Messe Berlin, trolig med adresse til CES-messen i Las Vegas.

Under pressemøtet i Hong Kong offentliggjør han at det for første gang under IFA tas i bruk en ny lokasjon i Berlin utenfor messeområdet.

Under IFA 2016 øker vi i nøkkelkategoriene, i motsetning til andre messer som integrerer stadig nye segmenter

– IFA Global Markets er en ren B2B-messe, som vi arrangerer sammen med selskapet Rising Media. Den går av stabelen på Station Berlin, som ligger 20 minutter unna med våre busser, og er kun for bransjen. Utstillingsarealet er 10.000 kvadratmeter, og messen åpner søndag 4. september, sier Göke.

Økte i fjor

Han sier IFA i fjor økte både når det gjelder utstillingsareal, ordrevolum, antall internasjonale besøkende og media.

– Vi hadde et utstillingsområde på 150.000 kvadratmeter, en økning på 500 kvadratmeter fra året før. Morselskapet økte i fjor resultatet med 29 prosent, og har krefter til å drive IFA videre. Ordrene som ble inngått under messen kom på 4,7 milliarder USD, en økning på to prosent. Av de 5.800 journalistene som besøkte IFA kom 2.700 fra andre land enn Tyskland, og antall besøkende totalt økte også. Som det største arrangementet for bransjen har vi et ansvar for at nye trender og teknologier kommer frem, sier Göke.

Anledningen for at Messe Berlin inviterer media til Hong Kong og Kina, er åpningen av messen CE China i Shenzhen.

– Vi ønsker å gjenskape suksessen og kvaliteten vår fra Berlin. Vi fant et supermoderne messeområde her i Shenzhen, som er det naturlige stedet i Kina. Dette er den første gangen vi er her, og vi ønsker å bli her lenge. Vi ønsker å bygge opp messen over tid, sier Göke.

Den første utgaven av CE China er adskillig mindre enn IFA, og er på størrelse med én av messehallene i Berlin.

Styrker begge messer

Jens Heithecker, som er senior visepresident i Messe Berlin og direktør for IFA, sier selskapet i forbindelse med CE China er kommet i kontakt med nye samarbeidspartnere, som på sikt vil styrke begge messer.

Under samlingen legger markedsanalyseselskapet GfK frem tall som viser at den globale befolkningen frem til 2030 vil øke fra 7,3 til 8,5 milliarder. Middelklassen vil øke fra 1,8 til 4,9 milliarder, og flere vil altså få en høyere levestandard. I dag bor 28 prosent av middelklassen i Asia, andelen vil øke til 66 prosent i 2030, og dette er nok en årsak til etableringen av CE China. Heithecker sier da også:

– Vil fremtidens viktige lanseringer skje i Kina? Det er allerede 29 messer her innen forbrukerelektronikk, men vi mener det er plass til en internasjonal messe her og håper vi har det beste konseptet.

Kloner konseptet

Göke sier utviklingen av internasjonale messer treffer kjernevirksomheten  til Messe Berlin.

– Vi har vi fem globale messer, som IFA, og selvsagt tenker vi på hvor fremtidens messer vil arrangeres. 65-70 prosent av dagens globale messer er arrangert av de fem-seks store tyske arrangørene, som vokste frem etter krigen. Messene har endret seg fra å være nasjonale til internasjonale messer, og da den kalde krigen var over kom også Øst-Europa med. Vi vil se en endring der store internasjonale messer arrangeres i Asia. De tyske aktørene vil arbeide for at messene fortsatt arrangeres i Tyskland. Dette gjør vi blant annet ved å klone konseptene våre, og vi gjorde det samme for noen år siden i Singapore med messer for turisme samt frukt og grønt. At CE China kommer først nå, skyldes at det ikke er så enkelt å etablere en messe i Kina, sier Göke.

Powered by Labrador CMS