FLERE AKTØRER ER BRA for salget av robotstøvsugere

– At det er kommet flere konkurrenter på markedet, håper vi vil øke salget av robotstøvsugere.

Det sier Joachim Laugesen, nordisk salgssjef i Witt AS. Selskapet selger Irobot i Skandinavia og Finland, og har hatt merket i sortimentet siden 2004.

– Hvilken posisjon har Irobot i Skandinavia og Finland?

– Irobot har de siste ti årene opparbeidet seg til å bli markedsleder, og det dukker nå opp stadig nye utfordrere. Dette betyr at totalmarkedet vil øke. Vi har vært alene i markedet noen år, med flere aktører blir det lettere å få frem budskapet.I Skandinavia er penetrasjonen rundt to prosent, dette gir et kjempepotensial. Salget har økt kraftig de siste par årene. Det som startet som en gadget er blitt et produkt folk kjøper for å enkle arbeidet med å rengjøre hjemme, sier Laugesen.

Venter 80.000 solgte i 2011

Han forteller at Witt i 2010 solgte rundt 40.000 robotstøvsugere, og at de venter at dette salget vil dobles i 2011. Innen småelektrisk utgjør robotstøvsugerne 25 prosent for selskapet, av totalomsetningen 10-15 prosent.

– Når tar Irobot skrittet inn i sin sjette generasjon robotstøvsugere; 700-serien. Samtidig beholder vi en del av 500-serien. Vi kan dermed bredde sortimentet, og vi tilby en rekke nye funksjonerer. Blant annet et nytt filter, enklere tømming og et nytt kjøremønster. Designet er også forbedret, sier Laugesen.

I Las Vegas viser Irobot en mindre versjon av vaskeroboten Scooba, beregnet på mindre rom som for eksempel badet. Denne kommer ikke til Norge før i 2012.

Powered by Labrador CMS