Salgssjef Joacim Sverlinger (t. h.) sammen med Mikkel Henriksen, som er nordisk ansvarlig for Senseo i JDE, med den nye Select-modellen. Foto: JDE
Salgssjef Joacim Sverlinger (t. h.) sammen med Mikkel Henriksen, som er nordisk ansvarlig for Senseo i JDE, med den nye Select-modellen. Foto: JDE

SENSEO ET GODT MILJØVALG

– Kaffe handler om smak, prisen per kopp og miljø, og Senseo med sine maskiner og kaffeputer scorer høyest på alle tre, sier Joacim Sverlinger.

Publisert

Han er nordisk salgssjef for Senseo i Jacobs Douwe Egberts (JDE), som siden 2019 har solgt Philips’ Senseo kaffemaskiner i Norden.

Senseo Select, her i stjernehvitt, kommer også i dyp sort samt i en Eco-modell som er sort/hvitflekket. Foto: Senseo
Senseo Select, her i stjernehvitt, kommer også i dyp sort samt i en Eco-modell som er sort/hvitflekket. Foto: Senseo

– Våre kaffeputer kan man kaste rett i matavfallet for kompostering. Prisen per kopp er 1,50 til 2 kroner, og vår nye Senseo Select Eco-maskin er laget av resirkulerte materialer. Som på våre andre og nye Select-modeller har denne Intensity Plus og Crema Plus-funksjonene, som gjør at man kan velge mellom tre kaffestyrker og ikke minst får et fløyelsmykt lag skum på toppen av hver eneste kopp. Vi har også flere varianter kaffeputer med melk, der man slipper å rengjøre en ekstra melkebeholder, sier Sverlinger til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han har lang fartstid i bransjen blant annet i Bose, og nå sist i Solipi som solgte Braven og AudioFly.

4-5 prosent andel

– Hvilken posisjon har Senseo i Norden?

– Vi har i dag en mindre markedsandel her, på fire-fem prosent, men Senseo er gigantisk i Europa. Jeg begynte i JDE i september 2021 for å styrke Senseo, spesielt i elektrohandelen som står for rundt 80 prosent av maskinsalget, sier Sverlinger.

Senseo er gigantisk i Europa

– Hvordan skal dere lykkes med dette?

– Siden 40 prosent drikker filterkaffe i Norden, fokuserer vi på at Senseo er et annet komposertbart alternativ, med den fordelen at du samtidig kan brygge én eller to kopper, der du slipper å tømme det du ikke drikker i utslagsvasken, slik man er vant til med filterkaffe. Smaksmessig ligger Senseo nærmere filterkaffe, og man har mulighet til å brygge kopper på opp til to desiliter, sier Sverlinger.

Med den nye Senseo Select-maskinen kan man brygge en espresso, i tillegg til kopper på 120 og 200 milliliter. Foto: Senseo
Med den nye Senseo Select-maskinen kan man brygge en espresso, i tillegg til kopper på 120 og 200 milliliter. Foto: Senseo

Han legger frem en undersøkelse fra 2017, utført av analyseselskapet BCG, som viser den totale miljøpåvirkningen per liter kaffe som er brygget. Her er Senseo vinneren, med måltallet 0,14, mens andre kjente kapselmaskiner får 0,21 og 0,26. Her skal alle parameter være med, som kaffebønner, forpakning, maskiner og transport.

Senseo Select Eco er laget i resirkulerte materialer, og har en miljøvennlig emballasje. Pris: 900,- Foto: Senseo
Senseo Select Eco er laget i resirkulerte materialer, og har en miljøvennlig emballasje. Pris: 900,- Foto: Senseo

– Senseo scorer også bedre enn helautomatiske maskiner og kaffetraktere, som får henholdsvis 0,26 og 0,19. Tenker man på miljøet, er Senseo altså et bedre valg enn filterkaffe, sier Sverlinger.

– Holder kaffen seg like godt i Senseos kaffeputer som i helt lukkede kapsler?

Senseo siden 2001

– Holdbarheten er ikke like lang, men hvis man holder seg innenfor datostemplingen er smaken like god. Dessuten koster en kapsel rundt 5 kroner, mens vi ligger på 1,50 til 2 kroner per kopp. Dette får man ikke alltid informasjon om når man kjøper en kaffemaskin, og mange tenker nok heller ikke over hvor mye filterkaffe som går i utslagsvasken når man brygger én liter om gangen, sier Sverlinger.

Han fortsetter:

– For andre aktører på markedet ligger mye av inntjeningen i kaffekapslene. Jo flere maskiner de selger, dess mer kaffe selger de. Vi selger også kaffeputene, men prisen for våre puter er som nevnt betydelig lavere enn kapslene.

Siden Philips lanserte Senseo-konseptet i 2001, har JDE levert kaffeputer til systemet.

Med Senseo Select kan man velge mellom tre størrelser på koppen, og samtidig brygge en eller to kopper. Foto: Senseo
Med Senseo Select kan man velge mellom tre størrelser på koppen, og samtidig brygge en eller to kopper. Foto: Senseo

JDEs historie går tilbake til 1753, da Douwe Egberts ble etablert i Joure i Nederland. I dag er JDE et datterselskap av JDE Peet’s, som ifølge egne nettsider er verdensledende som et rendyrket kaffe- og te-selskap. Hovedkontoret ligger fortsatt i Nederland, de er representert i over 100 land, og blant deres 50 varemerker finner vi globale merker som L’OR, Senseo, Espresso House, Tassimo, Pickwick og Moccona, samt lokale merker som Gevalia, Friele og Krone. Friele ble etablert i 1799, og ble i 2015 en del av JDE. I tillegg til at JDE leverer kaffe og maskiner til forbrukermarkedet, dreier en stor del av virksomheten deres om det profesjonelle markedet.

Melkevarianter

Sverlinger sier JDE er store innen FMCG. Forkortelsen står for Fast-moving Consumer Goods, og brukes om varer som selges raskt til en relativt lav kostnad.

– JDE serverer 4.500 kopper kaffe hvert sekund, sier Sverlinger.

Mens Philips selv selger sine Senseo-maskiner i øvrige markeder, tok JDE altså over salget her i Norden i 2019.

JDE serverer 4.500 kopper kaffe hvert sekund

– Vi selger også kapsler til andre maskiner, for eksempel under varemerket L’OR. Disse koster fire kroner per kopp, mens Senseo ligger på under halvparten per pute. Filterkaffe koster mellom 50 øre og én krone per kopp, men mye av denne går altså ofte i sluket, slik at den reelle prisen per kopp blir høye, sier Sverlinger.

– Er det enkelt for kundene å finne Senseo-puter i butikkene?

Senseo Select i dypsort, Eco og stjernehvit utførelse. Foto: Senseo
Senseo Select i dypsort, Eco og stjernehvit utførelse. Foto: Senseo

– Dette henger sammen med antall maskiner som er i bruk, altså etterspørselen, men det er absolutt kaffe å få tak i – i Norge for eksempel hos de fleste Coop-butikker. I tillegg har Elkjøp tatt inn hele sortiment vårt med Senseo-kaffe, inkludert fra Friele og Gevalia, samt våre varianter med melk, sier Sverlinger.

Fra før har Senseo maskinfamiliene Original og Switch i handelen. Nå kommer Select.

Senseo Select

– Switch er en tre-i-én-løsning, med termokanne og filterfunksjon, og i Norden har denne solgt best i Norge. Prisen er rundt 1200 kroner. Senseo Original koster 600 kroner, mens Plus-versjonen koster 700 kroner. Sistnevnte har en matt utførelse, og det er brukt andre materialer, sier Sverlinger.

Nå gleder han seg til at den nye maskinen, Senseo Select, for alvor kommer ut i handelen.

– Denne ser fantastisk ut, og har da også fått pris for designet. Den brygger kaffen best av Senseo-modellene, og tar seg flott ut på kjøkkenbenken. Du kan med en egen bryter velge mellom tre ulike styrker, du kan samtidig lage én eller to kopper, cremaen er flott, og dette er den eneste Senseo-modellen som kan lage en klassisk espresso – i tillegg til kopper på 120 ml og 200 ml. Tidligere var det egne modeller for Norden, med tanke på størrelsen per kopp, men nå selger vi de samme maskinene her som i resten av Europa, sier Sverlinger.

Senseos kaffeputer koster 1,50-2,00 kroner per pute, er komposerbare og kan kastes som matavfall. Foto: Senseo
Senseos kaffeputer koster 1,50-2,00 kroner per pute, er komposerbare og kan kastes som matavfall. Foto: Senseo

Bryggetiden er 30 sekunder, og en minnefunksjon gjør at man skal få den samme koppen kaffe hver gang.

– Med Select Eco har Philips tatt enda et steg med tanke på miljøet. Det er brukt resirkulert plast i maskinen, forpakningen er mer miljøvennlig med 90 prosent gjenvinnbare materialer, og denne er nå inne i grunnsortimentet hos Elkjøp. Den regulære Select-modellen kommer i sort og hvit, til samme pris; 900 kroner, sier Sverlinger.

Tour de France

Han sier Senseo også på kaffesiden tenker miljø.

– Når man kjøper en Senseo-maskin, planter vi én kaffeplante, og man kan gjennom webkamera følge med fra plantasjene for å se at dette faktisk skjer, sier Sverlinger.

I sommer er Senseo en av sponsorene under sykkelrittet Tour de France.

Hva skjer den dagen kundene ikke lenger kjøper kapselmaskiner?

– Årets tre første etapper, fra 1. til 3. juli, går i Danmark, så da kommer vi til å synes også i danske butikker, sier Sverlinger.

– Hva med aktiviteter i de norske butikkene?

– Dette er også noe vi arbeider med. I desember vil vi for eksempel servere Senseo-kaffe ute i butikker og kjøpesenter. For JDE er Senseo en viktig satsing. Hva skjer den dagen kundene ikke lenger kjøper kapselmaskiner? Da er det viktig for oss å kunne tilby en miljøvennlig maskin. Med min bakgrunn fra brunevarer har det vært mye å lære om kaffe, og det er helt fantastisk hvor mange varianter det finnes. Som en utfordrer er det viktig at vi informerer om kaffe, og hvilke alternativ som finnes, sier Sverlinger.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2022, som ble distribuert 21. juni. <a target="_blank" href="https://www.mypaper.se/html5/customer/248/13547/?page=24" aria-label="">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a target="_blank" href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" aria-label="">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2022, som ble distribuert 21. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS