XBOX ONE SLIPPES I SEPTEMBER

I september lanserer Microsoft Xbox One i Norge. Da har den allerede vært solgt i norske butikker i månedsvis.

Publisert Sist oppdatert

Det gikk ikke helt etter planen da Microsoft annonserte sin nye spillkonsoll Xbox One i fjor vår. Opprinnelig ble maskinen annonsert med strenge onlinekrav der spillkjøp måtte verifiseres på nettet og fysiske spill kun kunne installeres på én enkelt maskin. Etter mye kritikk fra spillere og presse gjorde Microsoft en helomvending og firte på mange av kravene. I samme håndvending gikk de bort fra den opprinnelige planen om en global lansering i november 2013, og valgte å utsette lanseringen på ubestemt tid i flere land, deriblant alle de nordiske landene.

– Xbox-teamet jobber hardt for å forsikre seg om at våre kunder får den best mulige opplevelsen med Xbox One fra dagen den er tilgjengelig. Når det er sagt, så er lokaliseringen av et produkt en betydelig og kompleks affære som er tidkrevende, forteller Tommy Limnell Holm, Product Marketing Manager i Microsoft.

Kjøper hos Microsoft i Tyskland

Dette er gjort i tett dialog med Microsoft, som synes dette var en fornuftig løsning

Flere norske forhandlere har valgt å ikke avvente Microsofts egen nordiske lansering i september. De har i stedet importert maskinene på egen hånd og begynt å selge både spill og konsoller. På Gamezone i Kristiansand selges både spill og tilbehør til Xbox One, men ikke selve konsollen.

– Vi oppdaget av veldig mange av kundene våre hadde skaffet seg en Xbox One via offisielle Microsoft-kanaler i Tyskland, og da dukket det opp et behov for spill som vi gjerne ville tilby. Vi er jo en gamer-butikk og har over gjennomsnittlig spillinteresserte kunder, så vi føler at de setter pris på at vi tilbyr de både spill og tilbehør til Xbox One, forteller Eivind Kirkeby i Gamezone.

Den offisielle Microsoft-kanalen i Tyskland er Microsofts egen tyske nettbutikk som sender varer til hele Europa, også til land der konsollen ikke er offisielt lansert. Dermed har det vært mulig å kjøpe maskinen fra offisielle kanaler, samtidig som den offisielt ikke er lansert i Norge. At maskinen er tilgjengelig på nett og at det stilles ut og selges spill til en spillmaskin som fortsatt ikke er offisielt lansert kan være forvirrende for kundene. Men Kirkeby mener dette har gått greit i deres butikk.

Redusert brukeropplevelse

– Kundene er nok ikke like forvirret her som i andre spillbutikker som tilbyr Xbox One, for våre kunder er i stor grad entusiaster som er oppdatert på situasjonen. Det er jo en litt spesiell situasjon, men jeg har ikke opplevd noen utstrakt forvirring blant våre kunder, sier Kirkeby.

Tommy Limnell Holm i Microsoft mener de som importerer bør være klar over at de får en redusert opplevelse før konsollen lanseres offisielt i Norge.

– Forbrukere bør være klar over at man vil få en begrenset opplevelse før lansering, med blant annet begrenset betalingsfunksjonalitet og geo-låste underholdningsapper. Ved å vente til september får man en bedre opplevelse, man får blant annet betalingsfunksjonalitet med Xbox Gift Cards og kredittkort og lokalisert dashboard, forteller Holm.

Mens det slett ikke er uvanlig at spillbutikker importerer maskinvare og spill som ikke er tilgjengelig er det mer uvanlig at store elektrokjeder gjør det. Både Elkjøp og Siba har valgt å ta inn importerte Xbox One-maskiner i sitt sortiment.

Elkjøp i dialog med Microsoft

– Vi i Elkjøp er en del av en konkurranseutsatt bransje og når det gjelder Xbox One har vi lyst til å tilby kundene våre konsollen mens de venter på den offisielle norske lanseringen i september. Dette er gjort i tett dialog med Microsoft, som synes dette var en fornuftig løsning, forteller Øystein A. Schmidt, kommunikasjonssjef i Elkjøp.

– Vi merker stor interesse og nysgjerrighet rundt Xbox One, spesielt med tanke på de TV-mulighetene konsoller har og som konkurrentene så langt ikke har prioritert, forklarer Schmidt.

At Elkjøp har importert og solgt maskiner i tett dialog med Microsoft reagerer kategoriansvarlig Christer Hansen i Spaceworld på.

– Microsoft har vært klare og tydelige ovenfor oss på at de ikke synes import er noen god idé fordi de ikke kan tilby service på importerte maskiner og onlinebiten er heller ikke tilpasset det norske markedet, forteller han.

Spaceworld selger verken maskiner, spill eller tilbehør, men ønsker å satse stort på konsollen når den lanseres i september.

Spesiell lansering

Eivind Kirkeby i Gamezone mener september-lanseringen kommer til å bli spesiell.

– Det blir litt spesielt hvis man skal prøve å ha en offisiell lansering på spill som har vært i salg i mange måneder. Men vi har veldig mange som står i kø og venter på en offisiell norsk release av konsollen som de ønsker å kjøpe hos en norsk forhandler. Sånn sett blir det en etterlengtet lansering.

Den store kampen mellom Playstation 4 og Xbox One som skulle starte i november uteble takket være utsettelsen. Spørsmålet er nå om Playstaton har fått et såpass solid forsprang at det blir umulig for Microsoft å ta dem igjen.

– Jeg frykter utsettelsen kan ha påvirket mottakelsen. Vår erfaring er at Playstation har stått sterkere enn Xbox og det at Playstation 4 har hatt monopol siden lanseringen har gjort denne posisjonen enda sterkere. Jeg er redd for at Xbox har ødelagt litt for seg selv på forhånd, mener Christer Hansen i Spaceworld.

Powered by Labrador CMS