MOBIL, PC OG NETTBRETT SØMLØST SAMMEN

Amit Kumar Agrawal i Motorola Mobility demonstrerer Smart Connect på MWC. Foto: Stian Sønsteng

– Med Smart Connect er det superenkelt å bruke PC, mobil og nettbrett i samme grensesnitt, også når man ikke har en Motorola eller Lenovo.

Publisert

Det sier nordensjef Oscar Fernandez Thunström i Motorola, når vi den første uken i mars møter ham på MWC-messen i Barcelona.

– Utfordringen har alltid vært at det er snakk om ulike operativsystem; med Smart Connect kan man dra filer mellom enhetene, og det finnes et utall måter der hardvare og programvare kan brukes om hverandre, sømløst på de ulike plattformene, sier Thunström til fagbladet Elektronikkbransjen.

 

Gratis for alle

Smart Connect er gratis, og kan også brukes på andre varemerker enn Lenovo og Motorola.

– Vi har utviklet Smart Connect for å gjøre det enkelt å bruke produkter fra Lenovo og Motorola om hverandre, og siste steg er at vi nå gjør løsningen tilgjengelig for alle, sier Thunström.

Razer 50 Ultra og Moto Edge 50 Ultra i årets Pantone-farge; Mocha Mousse. Foto: Stian Sønsteng

I Barcelona viser Lenovo og Motorola de nyeste funksjonene i sin kunstige intelligens for mobil, PC og nettbrett, kalt Moto AI.

I 2024 var vi nummer tre i Norden, og det raskest voksende mobilmerket

– Moto AI kan utnytte ressursene som ligger i de ulike appene, hvis du har åpnet opp for det. Blant de mange funksjonene vi viser er hvordan man kan be Moto AI bestille bord på restauranten du er inne på nettsidene til, eller komme med forslag til eller bestille en reise, sier nordisk markedssjef Stine Jespersen i Motorola.

 

På pallen i Norden

Motorola er en del av Lenovo, og totalt i Norden er de 250-300 ansatte. Av disse sitter rundt 60 i Norge.

– Vi samarbeider på alle forretningsområder, sier Thunström.

Oscar Fernandez Thunström og Stine Jespersen i Motorola. Foto: Stian Sønsteng

– Hvordan går mobilsalget deres i Norden?

– Det går kjempebra. I 2024 var vi nummer tre i Norden, og det raskest voksende mobilmerket, sier Thunström.

– Hva er styrkene til Motorola?

– Produktene har et tiltalende design, vi har et fantastisk operativsystem som er raskt og enkelt i bruk, og vi har en bred portefølje med produkter i alle prispunkter, der vi gir mye for pengene. Dette gjør oss interessante for et bredt publikum, sier Thunström.

– Hvilket segment er viktigst for dere?

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2025, som ble distribuert uke 15. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

– Alle er viktige, men satsingen ligger i premiumsegmentet, sier Jespersen.

Powered by Labrador CMS