FORTSATT LEICA HOS XIAOMI

Nordensjef Bowen Liu med Xiaomi 15 Ultra. Foto: Stian Sønsteng

– Xiaomi 15 Ultra er mobilen for dem som liker å fotografere, mens Xiaomi 15 med sin mindre skjerm vil appellere til mange, sier Bowen Liu.

Publisert

Han er nordisk forretningsdirektør i Xiaomi, og når vi den første uken i mars møter ham på MWC-messen i Barcelona, har selskapet nettopp lansert sine to nye toppmobiler.

– Faktisk kommer de allerede nå for salg hos Elkjøp, Power, Komplett, Proshop, NetOnNet og Webhallen, samt hos noen operatører i Sverige og Danmark, sier Liu.

Han sier samarbeidet med Leica om kamerabiten er svært viktig.

– Deres og våre ingeniører arbeider stadig tettere, slik at kameraene og funksjonene blir bedre modell for modell, sier Liu.

– Hvilken posisjon har Xiaomi på mobilmarkedet?

Nordisk markedssjef Anni Yu med Xiaomi Smart Air Fryer 6,5L og den matchende mobilen Xiaomi 14 Ultra. Foto: Stian Sønsteng

– Globalt holder vi oss stabilt på en tredjeplass, med en positiv vekst. I Norden er vi topp fem, og vi ønsker kontinuerlig å tilby de beste opplevelsene og tjeneste. Lanseringen av Xiaomi 15 Ultra og Xiaomi 15 vil styrke vår posisjon i premiumsegmentet, både i Norden og globalt, sier Liu til fagbladet Elektronikkbransjen.

Begge modellene har Xiaomi HyperOS 2, og drives med Snapdragon 8 Elite, som skal øke både CPU- og GPU-ytelsen vesentlig. De har i tillegg Xiaomis IceLoop-kjølesystem, som skal senke driftstemperaturen under utfordrende oppgaver.

 

Xiaomi 15 Ultra

Xiaomi TV Max 100 med reklame for Xiaomi 15 Ultra. Foto: Stian Sønsteng

Globalt holder vi oss stabilt på en tredjeplass, med en positiv vekst

Xiaomi 15 Ultra kommer i fargene sort, hvit og sølvkrom, sistnevnte med en kombinasjon av glassfiber og PU-skinn, i samme stil som et Leica-kamera. Amoled-skjermen er på 6,73 tommer, med WQHD-oppløsning på 3200 x 1440 bildepunkter og 522 ppi, med maks lysstyrke 3.200 nits.

Skjermen er dekket av Xiaomis eget Shield Glass 2.0, som skal gi 16 ganger bedre fallmotstand. Rammen er i aluminium, mens kamerahuset er beskyttet av Corning Gorilla Glass 7i. Fingeravtrykksensoren er nå ultralydbasert, og skal fungere selv i regnvær.

Xiaomi 15 Ultra har et kamerasystem utviklet i samarbeid med Leica. Foto: Xiaomi

Hovedkameraet på 23 mm har en én-tommers 50 MP Sony LYT-900 bildesensor og blenderåpning f/1,63. En 70 mm på 50 MP har blenderåpning f/1,8, mens periskopobjektivet på 100 mm og 200 MP har blenderåpning f/2,6. Til slutt kommer en ultravidvinkel på 14 mm med 50 MP og blenderåpning f/2,2.

Xiaomi 15 Ultra har optisk og elektronisk bildestabilisering (OIS/EIS), og støtter Dolby Vision-videoopptak med 4K 60 fps og 10-bits loggvideoopptak over alle brennvidder.

Xiaomi 15 Ultra har et 5.410 mAh-batteri med 90W HyperCharge og 80W trådløs HyperCharge. Med konfigurasjonen 16GB + 512GB er prisen 18.000 kroner.

 

Xiaomi 15

Xiaomi 15 kommer i fargene sort, hvit og grønn. CrystalRes Amoled-skjermen er på 6,36 tommer med en oppløsning på 2670 x 1200 bildepunkter og 460 ppi, med maks lysstyrke 3.200 nits, dekket med Xiaomis eget Shield Glass. Rammen er redusert til 1,38 mm, som gir et skjerm-til-chassis-forhold på 94 prosent, takket være at den er støpt med den nyeste Lipo-teknologien.

Trippelkamerasystemet har brennvidder fra 14 til 120 mm. Hovedkameraet har et Leica Summilux-objektiv med anti-reflekterende belegg og blenderåpning f/1,62. Sensoren er en Light Fusion 900, og brennviddene 23, 28 og 35 mm. Teleobjektivet er en 60 mm Leica med 50 MP-sensor, vidvinkelen er en 14 mm Leica med 50 MP-oppløsning og blenderåpning f/2,2.

Xiaomi 15 kommer i grønt (bildet), sort og hvitt. Foto: Xiaomi

Xiaomi 15 har et 5.240 mAh-batteri med 90W HyperCharge og 50W trådløs HyperCharge. Med konfigurasjonen 12GB + 256GB er prisen 12.000 kroner.

 

Vi ønsker å levere så mange varelinjer som mulig til det nordiske markedet

0-100 på 2 sekunder

På MWC-messen viser Xiaomi også noen av sine øvrige produktkategorier, der de legger størst vekt på elbilen Xiaomi SU7 Ultra, som skal bruke under 2 sekunder fra 0-100 km/t og ha en toppfart på 350 km/t.

– Når kommer den for salg i Norden?

– Ikke ennå. Først lanserer vi den i Kina, sier Liu.

– Hvordan vil du beskrive produktporteføljen til Xiaomi?

Elbilen Xiaomi SU7 Ultra bruker under 2 sekunder fra 0-100 km/t. Foto: Jan Røsholm
Elsparkesykkelen Xiaomi 5 Max har en rekkevidde på 60 km. Foto: Stian Sønsteng

– Sammenlignet med de andre mobilprodusentene, har Xiaomi en svært bred portefølje. Vi har over 2.000 IOT-produkter, som våre elektriske sparkesykler, robotstøvsugere, personlige smartprodukter, luftrensere, luftfrityrmaskiner og TVer, for å nevne noen. Vårt mål er stadig det samme; vi ønsker å levere så mange varelinjer som mulig til det nordiske markedet, og i vår lanserer vi blant annet våre elsparkesykler. I Norden ønsker kundene å være teknisk kyndige, og hele tiden å prøve nye ting. Her er Xiaomi en perfekt partner, både i dag og i fremtiden. Norden er et premium, smart og livsstilsorientert marked, og vi i Xiaomi Nordic vil tilby de beste produktene, de beste tjenestene og de beste brukeropplevelsene, sier Liu.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2025, som ble distribuert uke 15. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS