Peter Frisch i TCL Communication med noen av produktene i selskapets portefølje. Foto: Stian Sønsteng

UTFORDRER MED EN TIDEL AV PRISEN

– Vi er på kort tid blitt en utfordrer man må regne med, med våre mobiler mellom 1.400 og 2.000 kroner, sier Peter Frisch i TCL.

Publisert Sist oppdatert

– Hvis kunden har bestemt seg for et bestemt varemerke, er det slik markedet ser ut i dag vanskelig å være utfordrer. Har kunden derimot et budsjett, og ønsker seg mest mulig for pengene, er vi absolutt en utfordrer, sier Peter Frisch i TCL Communication.

Han er ansvarlig for Norden i TCT Mobile Europe SAS, og vi møter ham på en pressekonferanse i Stockholm arrangert av hans kolleger i søsterselskapet TCL Electronics. Reisen hit for fagbladet Elektronikkbransjen er betalt av TCL.

– Vi har bygd opp mobildelen av TCLs virksomhet i fem år, og har i dag en full portefølje med smartmobiler, nettbrett, helt trådløse ørepropper og mobilt bredbånd i alle de nordiske landene. I Norge er vi inne hos de største detaljistene, både hos Power og Elkjøp, og sakte, men sikkert, tar vi markedsandeler. Samarbeidet med TCL Electronics gjør at TCL er representert i markedet med en bred portefølje, sier Frisch.

Funksjonelt klarer man seg absolutt med våre modeller

Har truffet markedet

– Hvordan er det å selge inn TCL i mobilmarkedet, i konkurranse med de store?

– I Norden er det tøft. Vi har to store spillere vi konkurrerer mot, men har en portefølje opp til 2.300 kroner, og her har vi truffet markedet i de ulike prispunktene, der vi gir mye for pengene.

– I et marked som overflømmes av mobiler fra 10.000 til 15.000 kroner; tror forbrukerne det er mulig å få en fullverdig smarttelefon til prisene deres?

– Absolutt. Jeg har lenge brukt min TCL-telefon som koster 1.500 kroner. Den har 6,8 tommers skjerm, 128 GB minne og et 5.000 mAh-batteri som jeg klarer meg med i halvannen dag.

– Hvorfor kjøper ikke alle en slik modell, fremfor en som koster ti ganger så mye?

– Mange ønsker nok å identifisere seg med et varemerke. Funksjonelt klarer man seg absolutt med våre modeller, med den nyeste Android-versjonen. Du kan sende epost, ringe og bruke alle sosiale apper, så det er ingenting som savnes.

– Heller ikke på kamerasiden?

– Våre modeller fra 1.400 til 2.000 kroner har 13-40 MP, og kvaliteten på bildene er god, sier Frisch til fagbladet Elektronikkbransjen.

I alle kanaler

Årets nye modeller inngår i TCL 30-serien; blant disse 305, 306, 30SE og 30.

– Med disse kan vi være til stede i alle kanaler. Da vi i juni 2021 startet med smartmobiler, hadde vi én modell i én kanal.

– Hva med 5G?

– Dette kom vi med i 2021, og dette har vært en storselger. I årets portefølje er vi før sommeren ute med TCL 30 5G.

– Når du sier storselger, hva vil det si?

– Det er vanskelig å si, siden vi startet på null i fjor, men når du ser ute i Europa, er TCL 20 5G en av de modellene som selger best, i konkurranse med alle de andre 5G-modellene i markedet.

TCL har flere varemerker, som Alcatel her i Norden. Frisch forteller alle modeller over 1.000 kroner nå har varemerket TCL.

– Når det gjelder nettbrett, kom vi i fjor med godt spesifiserte modeller fra 2.300 til 3.600 kroner. Batteriet er på 8.000 mAh, og rekker til svært mange filmer. TCL 10 Max er vårt største nettbrett, på 10,36 tommer, mens TCL TAB 10s er på 10,1 tommer. Begge disse er i salg hos Power og Elkjøp i Norge, og koster 3.000 og 2.500 kroner.

Frisch sier TCL Communications i Europa er den største aktøren innen mobilt bredbånd.

– Her har vi modeller som samtidig kan ha 15 brukere tilknyttet, med priser fra 700 kroner.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2022, som ble distribuert 21. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS