Xiaomi lanserte to flaggskipmodeller under sitt arrangement i Wien i slutten av mars. Foto: Xiaomi
Xiaomi lanserte to flaggskipmodeller under sitt arrangement i Wien i slutten av mars. Foto: Xiaomi

NYE FLAGGSKIP FRA XIAOMI

Xiaomi satser på det nordiske mobilmarkedet og lanserer toppmodellene 12 Pro og 12.

Publisert Sist oppdatert

Xiaomi samlet flere hundre nordiske og sentral- og øst-europeiske journalister og retail-representanter til sin store lansering av flaggskip-telefonene 12 og 12 Pro i Wien i mars. Reise og opphold for fagbladet Elektronikkbransjen er betalt av Xiaomi.

Andrzej Gladki, sjef for Xiaomi Norden og Sentral- og Øst-Europa, kunne vise til kraftig vekst for selskapet. Foto: Xiaomi
Andrzej Gladki, sjef for Xiaomi Norden og Sentral- og Øst-Europa, kunne vise til kraftig vekst for selskapet. Foto: Xiaomi

Andrzej Gladki, sjef for Xiaomi Norden og Sentral- og Øst-Europa, viser til god vekst i markedene for det kinesiske selskapet.

– Til tross for et utfordrende år med mangel på brikker og sensorer, vokser vi kraftig i vår region. Xiaomi er nå andre største smartmobil-leverandør i Europa etter å ha vokst 30 prosent i fjor, og har en markedsandel på 23 prosent. På verdensbasis er vi den tredje største, med en markedsandel på 14 prosent og en vekst i fjor på 28 prosent, sier han.

Selskapet er enda større i Sentral- og Øst-Europa, hvor Gladki sier selskapet allerede har inntatt førsteplass med en markedsandel på 31 prosent.

Bedre kamera og flere linser

Både Xiaomi 12 og Xiaomi 12 Pro huser tre ulike kameralinser, hvor den 50 megapiksel vidvinkellinsen med støtte for 8K særlig skiller seg ut.

På Xiaomi 12 Pro er samtlige av de tre kameralinsene 50 megapiksler og utstyrt med den ekstra store sensoren Sony IMX707.

Xiaomi er nå andre største smartmobil-leverandør i Europa etter å ha vokst 30 prosent i fjor, og har en markedsandel på 23 prosent

Slik tar de opp enda mer lys og farge, og de fokuserer raskere. Utover hovedkameraet huser Xiaomi 12 Pro en ultravidvinkellinse og en telefotolinse. Hovedkameraet på Xiaomi 12 komplimenteres med en ultravidvinkellinse på 13 megapiksler og en telemakrolinse på fem megapiksler.

– Vi er den eneste mobilprodusenten nå som bruker Sonys 1/1.28-tommers IMX707 sensor, sier Pekko Honkasalo, salgssjef i Xiaomi Technology.

I tillegg til hovedkameraet med 8K-støtte og f/1.9, har mobilene også et ultravidvinkelobjektiv med 115 graders synsfelt og f/2.2, samt et zoom-objektiv med tilsvarende 48 mm fokuslengde ogf/1.9.

Xiaomi P12 Pro skal ha fått et kraftig kamera med støtte for blant annet videopptak i nattmodus. Foto: Xiaomi
Xiaomi P12 Pro skal ha fått et kraftig kamera med støtte for blant annet videopptak i nattmodus. Foto: Xiaomi

Xiaomis patenterte AI-algoritmer skal gi verktøy som lar brukere fange og presentere et hvert øyeblikk. Noen av verktøyene Honkasalo særlig trekker fram er ProFocus, som identifiserer og sporer objektet mans skal fotografere, slik at fokuset alltid er på rett sted og bildet forblir skarpt, selv i bevegelse.

– ProFocus holder objektivet i senter, også når personen eller dyret beveger seg bak et objekt for et øyeblikk, sier han.

Ultra Night Video gir skal også sørge for muligheten til å filme høykvalitets

videoer, selv i dårlige lysforhold.

Xiaomi 12-serien er utstyrt med en rekke redigeringsverktøy for innholdsprodusenter. Proprammene Parallel World, Freeze Frame Video og Magic Zoom gir brukere ulike verktøy for å enkelt lage mer spennende bilder og video.

Kjapp maskinvare

Xiaomi 12 og Xiaomi 12 Pro har en amoled Dot Display-skjerm med TrueColor støtte, Dolby Vision og HDR+. Skjermen er forsterket med Gorilla Glass Victus, mens baksiden kun har Gorilla Glass 5.

IT-journalister fra Norden, Sentral- og Øst-Europa var samlet i Wien for å overvære lanseringen. Foto: Xiaomi
IT-journalister fra Norden, Sentral- og Øst-Europa var samlet i Wien for å overvære lanseringen. Foto: Xiaomi

Skjermen har en oppdateringshastighet på 120 Hz, og er dynamisk ned til 1Hz avhengig av oppgaven som løses på telefonen. Dermed kan telefonen spare strøm. Lysstyrken på skjermen er på 1.000 nits, så det skal være enkelt å se innholdet også i sterkt dagslys.

Xiaomi 12 Pros skjerm er på 6,73 tommer og har WQHD+ oppløsning, og er også sertifisert etter SGS Eye Care for å være skånsom for øynene selv etter lang bruk.

Begge modellene har Harman Kardon høyttalere med støtte for Dolby Atmos. Xiaomi 12 Pro kommer med fire høyttalere, to for diskant og to for bass.

Pekko Honkasalo, salgssjef i Xiaomi Technology, skrøt av fotoegenskapene i den nye 12-serien. Foto: Xiaomi
Pekko Honkasalo, salgssjef i Xiaomi Technology, skrøt av fotoegenskapene i den nye 12-serien. Foto: Xiaomi

Begge telefonene drives av Qualcomms siste og mest avanserte prosessorarkitektur Snapdragon 8 Gen 1., som skal ha 30 prosent bedre grafikkytelse enn forrige generasjon og være 25 prosent mer energieffektive.

Superrask lading

Vi er den eneste mobilprodusenten nå som bruker Sonys 1/1.28-tommers IMX707 sensor

Hurtiglading har blitt et av Xiaomis kjennemerker, og i 2021 ble selskapet det første til å lansere den første kommersielt tilgjengelige mobiltelefonen med lading ved 120W, Xiaomi 11T Pro.

Xiaomi 12 Pro fortsetter innovasjonen fra 11T Pro med 120W HyperCharge. I Xiaomis laboratorietesting ladet et 4.600 mAh-batteri til 100 prosent på 18 minutter. Lillebror Xiaomi 12 har 67W ladekapasitet for sitt 4.500 mAh-batteri. Begge telefonene kan lades trådløst på 50W.

Takket være et nytt batteridesign er Xiaomi 12-serien både tynnere og lettere enn forrige generasjon, og kommer i et nytt design. Ved lansering er telefonene tilgjengelig i fargene sort, lilla og blå.

Globalt lanseres tre telefoner i serien, men kun Xiaomi 12 Pro og Xiaomi 12 kommer til det nordiske markedet.

Xiaomi 12 kommer konfigurert med 8 GB ram, 256 GB lagring og har en veiledende pris på 8.500 kroner, mens Pro-modellen har 12 GB ram, 256 GB lagring og en veiledende pris på 11.000 kroner.

Kjøper du en mobil fra Xiaomi 12-serien vil du også få opptil tre måneder gratis abonnement på YouTube Premium og YouTube Music Premium.

David Drevenyak, SoMe-ansvarlig i Xiaomi Technology, presenterte Xiaomis nye smartklokker. Foto: Xiaomi
David Drevenyak, SoMe-ansvarlig i Xiaomi Technology, presenterte Xiaomis nye smartklokker. Foto: Xiaomi

Ørepropper og smartklokke er nykommere

Xiaomi går ikke bare etter mobilmarkedet, de lanserte også smartklokker og øreplugger på sitt event.

De nye smartklokkene til Xiaomi, Xiaomi Watch S1, kommer i to ulike modeller. Sportsmodellen S1 Active er spesielt designet for trening, mens Watch S1 Classic har et tidløst design. Begge klokkene kommer med høyoppløselige 1,43-tommers amoled-skjermer, lang batterilevetid og over 100 forskjellige treningsmoduser, samt støtte for kontantløs betaling via Mastercard.

Xiaomi Watch S1 er den mest funksjonsrike smart- og treningsklokken selskapet har lansert så langt, støtter trådløs lading og kobles til mobilen via Xiaomis Mi Fitness app.

Etter lanseringen var det mulighet til å ta og føle på produktene. Foto: Xiaomi
Etter lanseringen var det mulighet til å ta og føle på produktene. Foto: Xiaomi

Helsefunksjonene inkluderer pulsmåling, SpO2-måling av oksygennivået i blodet og søvnsporing. Dobbeltbånds GPS skal gi nøyaktig sporing av løpeturen, og klokken er vanntett slik at den kan bli med på svømmeturen.

Xiaomi Watch S1 Active, som kommer i fargene svart, hvit og blå er tilgjengelig fra 2.000 kroner, mens den klassiske versjonen i sort eller sølv koster 2.500 kroner.

Xiaomi hadde med seg sin robothund Cyberdog til Wien. Foto: Xiaomi
Xiaomi hadde med seg sin robothund Cyberdog til Wien. Foto: Xiaomi

– Watch S1 har også en innebygd mikrofon, slik at du kan svare og ringe rett i klokken uten å måtte dra telefonen opp av vesken eller lommen, sier David Drevenyak, SoMe-ansvarlig i Xiaomi Technology.

Siste produkt Xiaomi lanserte er øreproppene Buds 3T og 3T Pro. De er helt trådløse, og har veiledende priser på henholdsvis 1.300 og 1.700 kroner. Både 3T og 3T Pro er tilgjengelige i fargene hvit og svart.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2022, som ble distribuert 19. april. <a target="_blank" href="https://www.mypaper.se/html5/customer/248/13488/?page=32" aria-label="">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a target="_blank" href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" aria-label="">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2022, som ble distribuert 19. april. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS