HJEMMETELEFONEN MODERNISERES

Men fasttelefonen var ikke død. Telenor moderniserer i stedet hjemmetelefonen, med ny teknologi.

Publisert Sist oppdatert

Etter en del negative oppslag i media går Telenor nå ut med en pressemelding hvor de presiserer at selskapet ikke vil ta livet av hjemmetelefonen. Men moderniseres skal det, og teknologien den baserer seg på vil bli annerledes enn dagens løsning.

Det er Direktoratet for samfunnsberedskap (DSB) som på sensommeren rettet hard kritikk mot Telenors avvikling av fasttelefoninettet.

DSB har undersøkt om helsevesenet, politiet, veivesen, jernbane, e-verk, luftfart, kommunene og brannvesenet er forberedt, og konkluderer med det motsatte: Norge er ikke forberedt.

Vi bygger ut mobil og fibernettet, og vi moderniserer kobbernettet flere steder. Vi vil tilby både telefoni- og bredbåndstjenester på alle disse nettene

Flere utfordringer

Blant utfordringene som listes opp er følgende:

Det finnes ingen detaljerte tidsplaner for når teknologiskiftet skal skje i de ulike delene av Norge.

Det finnes ingen planer for geografisk utfasing.

Det finnes heller ingen plan for hvilke endringer som skal skje, for eksempel om kobbernettet fjernes eller beholdes, og om fasttelefonen må erstattes med mobile løsninger.

Telenor Norge-sjef Berit Svendsen avviser på sin side at det er splid mellom Telenor og Direktoratet for samfunnsberedskap.

– Stikk i strid med det inntrykket man kan få ved å lese saken slik den fremstilles i mediene ved denne anledning, oppfatter Telenor at DSB og vi har et tilnærmet sammenfallende syn på det forestående teknologiskiftet, skriver Svendsen i en pressemelding.

Hun garanterer samtidig at alle kunder vil få mellom ett og tre års varsel i forkant.

Analoge kabler ut

Per i dag har nærmere én million kunder hjemmetelefon, enten som bredbåndstelefon (BBT) eller som analog fasttelefon. Forskjellen er at overføring for bredbåndstelefon skjer over bredbåndslinjen mens overføring for en analog telefon skjer over telefonlinjen.

Det er sistnevnte Telenor nå vil skifte ut, fordi selskapet mener teknologien er foreldet, og det produseres ikke nye reservedeler. Denne utskiftningen vil ta flere år, og telekom-operatøren lover at ingen vil miste summetonen før ny teknologi er klar til bruk, og alle med trygghetsalarm vil få alternative løsninger.

– Vi skal tilby moderne hjemmetelefon til alle – nå og i framtiden. Moderniseringen betyr at vi gjør flere ting samtidig. Vi bygger ut mobil og fibernettet, og vi moderniserer kobbernettet flere steder. Vi vil tilby både telefoni- og bredbåndstjenester på alle disse nettene, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge, i meldingen.

Hun sier det er viktig for Telenor å presisere at selv om selskapet skifter ut teknologien i bunnen, så skal Telenor fortsette å levere en telefon som du kan ha hjemme.

Powered by Labrador CMS