
TELIA FYLLER ETT ÅR I NORGE
Den 1. mars 2016 skiftet NetCom navn til Telia. Nå markerer operatøren ettårs-jubileet sitt. – Vi øker ambisjonene ytterligere for 2017, sier Abraham Foss.
Han er administrerende direktør i Telia Norge, og i en pressemelding fra operatøren heter det at de var først i Norge til å lansere Roam Like Home til sine kunder på reise i Norden og Baltikum.
– På rekordtid har merkenavnet Telia etablert seg som ett av de sterkeste i Norge og vunnet det som er av priser for sitt 4G-nett, heter det i pressemeldingen.
Det er altså ett år siden varemerket NetCom, etter 23 år, ble endret til Telia.
– Navnebyttet innebar en strategisk endring der vi i mye sterkere grad skulle kombinere Telias internasjonale styrke med vår nettverksposisjon og lokalkunnskap for å kunne tilby kundeopplevelser i verdensklassen. Samtidig lovet vi ved lansering at bevisene ville komme raskt, og vi har holdt det vi lovet, sier Abraham Foss i pressemeldingen.
Selskapet er ikke mer beskjedne enn at de mener de i løpet av året som har gått har forandret norske mobilkunders hverdag. I tillegg til Roam Like Home, som ble lansert 1. mars 2016, nevnes HBO Nordic og Fri Fart til alle kunder.
Fantastisk år
– Deretter gjorde selskapet rent bord i alle uavhengige mobilnett-tester gjennom 2016 og ble for andre år på rad kåret til årets mobiloperatør. I tillegg har selskapet lansert en rekke nye partnerskap og var først i Norden med sin nye teknologiske plattform for Narrowband IoT (tingenes internett) og den kommersielle løsningen Smart Landbruk, heter det i pressemeldingen.
Karl Fredrik Lund, direktør for Telia privat, sier 2016 har vært et fantastisk år for selskapet.
Etter kun noen få måneder var merkenavnet Telia like kjent som NetCom var i det norske markedet
– Vi har med suksess introdusert en helt ny merkevare for alle nordmenn. Etter kun noen få måneder var merkenavnet Telia like kjent som NetCom var i det norske markedet, sier Lund i pressemeldingen.
Det vises til ferske markedsundersøkelser, der det skal gå frem at Telia Norge oppfattes som innovative og fremtidsrettede blant nordmenn flest, og at tilliten de har til Telia-merkevaren er hele 58 prosent sterkere enn det den var til NetCom.

Ifølge pressemeldingen har stadig flere virksomheter og oppstartsselskaper fått øynene opp for Telia som en tilrettelegger for samfunnsdigitaliseringen.
– I partnerskap med andre skal Telia være en digital tilrettelegger og drivkraft i samfunnet. Vi mener mobilteknologi kan gjøre fantastiske ting, og det er ingen tvil om at det i vårt prisvinnende 4G-nett skapes mye spennende. Mye bra skjedde i 2016, men det er fortsatt områder vi kan forbedre oss på. Derfor øker vi ambisjonene ytterligere for 2017, sier Foss.
Telia har publisert denne videoen på ettårsdagen for navnebyttet fra NetCom.