TRENGER FLERE TIL Å SKRU

Karnvir Singh i sving på Kuben videregående skole. Foto: Stian Sønsteng

– Som servicetekniker arbeider du hele tiden med nye kunder, nye maskiner, merker og feil, slik at ingen arbeidsdag er lik, sier Karnvir Singh.

Publisert

Han tok selv fagbrevet for fem år siden, og eier i dag 25 prosent av verkstedet Service-Eksperten Vest i Asker, med 17 ansatte fordelt på ti årsverk.

– Det jeg synes er bedre med å være servicetekniker, enn for eksempel elektriker, er kundebehandlingen, og at vi hele tiden har ulike arbeidsoppgaver. Dessuten arbeider vi med teknologi, som hele tiden blir nyere og bedre, med nye og smarte funksjoner, noe jeg synes er veldig spennende, sier Karnvir Singh.

Pål Haugen (f. v.), Erik Røe og Karnvir Singh. Foto: Stian Sønsteng

Fagbladet Elektronikkbransjen er med, når har han i april besøker elevene på Elektrofag VG1 ved Kuben videregående skole i Oslo.

– Herfra er det veldig mange som går videre innen elektrikerfaget; det er dette de kjenner mest til. At de her i dag får høre om elektroreparatør- og dataelektroniker-fagene, med mulighet til å få begge fagbrevene over noen år, er veldig fint for elevene. Mange er usikre på hva de skal bli, enkelte går her fordi de ikke vil gå allmennfag, og da er det veldig greit at de får informasjon om hvilke muligheter som finnes, sier faglærer Erik Røe til fagbladet Elektronikkbransjen.

 

Karnvir Singh på besøk hos elevene ved Elektrofag VG1 ved Kuben videregående skole. Foto: Stian Sønsteng

Liker feilsøking

Dette er tredje gang Singh besøker en skoleklasse, og han sier det hele startet ved en tilfeldighet.

Teoribiten forsøker jeg å gjøre så kort som mulig, før jeg slipper elevene til i en praksisdel

– Jeg var på oppdrag hjemme hos en lærer, som spurte om jeg jeg kunne fortelle om jobben min til elevene sine. Ikke lenge etter møtte jeg opp ved Sande videregående skole, og jeg synes det var gøy. Dessuten vil jeg gjerne hjelpe andre til å velge yrket vårt, sier Singh.

Service-Eksperten Vest i Asker er en del av verkstedkjeden Elesco Norge.

– På hvitt og brunt er vi henholdsvis fem og to serviceteknikere, sier Singh.

– Hvorfor er det viktig å ta inn lærlinger?

– Vi må sørge for å ha nok folk. Etter hvert som folk blir eldre er det viktig å satse på de yngre, som gjerne kan arbeide mye og liker jobben sin, sier Singh.

Han sier Service-Eksperten Vest for første gang på lenge har en lærling.

– Han tar fagbrevet i oktober, og vi håper han fortsetter. Vi har et veldig fint arbeidsmiljø hos oss, sier Singh.

Kjell Kirkelund. (f. v.), Siw Høivang og Lars-Henrik Solberg ved Service-Eksperten Vest. Foto: Stian Sønsteng

– Er det andre ting det er viktig å være oppmerksomme på, for dem som kan tenke seg å bli servicetekniker?

– Du må like feilsøking, siden du ofte må finne ut hva som er feil, før du reparerer produktet. Jeg synes dette er veldig spennende, og ofte er det slik at vi via wifi i maskinen sammen med leverandørene har fjerndiagnostisert hva som er feil, slik at vi har med oss de nødvendige delene når vi kommer ut, sier Singh.

 

Slipp lærlingene til!

– Er det noe på den negative siden?

– Ikke mye! Men, det kan enkelte ganger være tunge løft, eller trangt å komme til, sier Singh.

Når han presenterer faget for elevene ved Kuben videregående, starter han med en kort introduksjon.

Karnvir Singh på Kuben videregående skole. Foto: Stian Sønsteng
Karnvir Singh i Service-Eksperten Vest. Foto: Stian Sønsteng

– Jeg starter alltid med teorien bak faget, gjerne med noen eksempler, og jeg forsøker å kartlegge hva klassen tenker og vet om faget. Dette gjør jeg gjennom å spørre om de vet hvordan en vaskemaskin faktisk fungerer, og jeg sier litt om arbeidsdagene våre. Teoribiten forsøker jeg å gjøre så kort som mulig, før jeg slipper elevene til i en praksisdel. Det er en grunn til at de har valgt yrkesfag; de liker å skru. Til dette har jeg med meg en vaskemaskin, som alle er med på å demontere og bruke et måleinstrument på, før den settes sammen igjen, sier Singh.

Med på Kuben er også styreleder Pål Haugen i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

– Det er viktig at verkstedene lokalt, slik som Service-Eksperten Vest, inspirerer flere elever til å gå vår vei, i stedet for å bli elektrikere. Det er totalt manko på serviceteknikere, så her er det også opp til det enkelte verksted å sørge for rekrutteringen ved å slippe til lærlinger, sier Haugen.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2025, som ble distribuert uke 25. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS