Moderniseringsdirektør Arne Quist Christensen blant kobberkabler på Fagerborg stasjon i Oslo. Neste år stenges en rekke sentraler som denne over hele landet. Foto: Martin Fjellanger, Telenor
Moderniseringsdirektør Arne Quist Christensen blant kobberkabler på Fagerborg stasjon i Oslo. Neste år stenges en rekke sentraler som denne over hele landet. Foto: Martin Fjellanger, Telenor

NESTE ÅR STENGER KOBBERNETTET

I 1996 var det 2,4 millioner telefonabonnenter på kobbernettet. I dag er det 91.000 på fasttelefon og 83.000 på bredbånd. Neste år er det over.

Publisert Sist oppdatert

Det kommer det frem i en pressemelding fra Telenor, som i begynnelsen av 2019 for alvor begynte arbeidet med å avvikle kobbernettet. Det over 100 år gamle kobbernettet skal stenges 31. desember 2022, og det haster altså å få disse kundene over på andre løsninger. Det er nok også derfor Telenor i meldingen legger minst like mye vekt på at de i løpet av året runder 100.000 kunder på trådløst bredbånd.

– Nå er det snart bare ett år igjen til alle våre kunder i Norge skal være over på tidsriktige og mer hardføre løsninger på mobil og fiber, sier administrerende direktør Petter-Børre Furberg i Telenor Norge.

Administrerende direktør Petter-Børre Furberg og leder for TV og bredbånd Camilla Amundsen i Telenor. Foto: Martin Fjellanger, Telenor
Administrerende direktør Petter-Børre Furberg og leder for TV og bredbånd Camilla Amundsen i Telenor. Foto: Martin Fjellanger, Telenor

Han har lagt frem status for kobbernettet og nye bredbåndsteknologier under et pressemøte i Telenors gamle kobbersentral på Fagerborg i Oslo.

I en pressemelding heter det at kobbernettet er på oppløpssiden, etter å ha tjent det norske samfunnet i 100 år. Over så lang tid i tjeneste er nettet utdatert, understreker telegiganten.

Sårbart nett

– Det merker vi for eksempel ved at 10 prosent av kobberkundene opplever feil på fasttelefon eller bredbånd hvert år. Nå som vi har flyttet veldig mange kunder allerede, merker vi også at vi trenger langt mindre feilretting, sier Furberg.

Vi har utviklet gode erstatningsprodukter for fasttelefon

Telenor sier de mange feilene på det sårbare kobbernettet er en av årsakene til at det er kritisk å flytte alle til bredbånd og tale via mobilnett og fiber.

Kobbernettet ble opprinnelig bygd som et rent fasttelefonnett, og da bredbånd ble innført over kobbernettet på slutten av 90-tallet fungerte løsningen så lenge kravet til fart og kapasitet ikke var stort.

– Etter hvert som nye løsninger over fiber og mobil ble lansert, valgte mange bort kobberforbindelsen, heter det fra Telenor, og Furberg mener abonnementstallene klart vi at avviklingen er kundestyrt.

Vanskelig overgang

Han erkjenner at overgangen fra den kjente og for mange kjære fasttelefonen kan være vanskelig.

– Derfor har vi brukt mye tid med kunder som ønsker hjelp til å få nye tjenester i hus, og vi har utviklet gode erstatningsprodukter for fasttelefon. Arbeidet med å bytte ut kobbernettet skjer dessuten i tett samarbeid med kommunene. Deres kunnskap om lokale forhold er avgjørende for at vi skal sikre en smidig overgang til nye teknologier, sier Furberg i pressemeldingen.

Mens kjelleren på Fagerborg stasjon i Oslo inntil videre er full av kobberkabler, er det mobilantenner med 5G som dominerer på taket. Foto: Martin Fjellanger, Telenor
Mens kjelleren på Fagerborg stasjon i Oslo inntil videre er full av kobberkabler, er det mobilantenner med 5G som dominerer på taket. Foto: Martin Fjellanger, Telenor

Telenor investerer 6 milliarder kroner i år, både i mobil- og fiberforbindelser, der dette er nødvendig.

Moderniseringen gjelder også for Telenors kunder i bedriftsmarkedet.

3G stengt

– Disse kundene etterspør i dag et nett som er lynraskt, har høy kapasitet og er oppe og står 24/7. Dette er krav vi på ingen måte kan innfri med det gamle kobbernettet. Når vi nå tilbyr kundene i bedriftsmarkedet nye tjenester innen 31. desember 2022, blir dette et stort løft for industrien og offentlig sektor, sier Furberg.

Hele Telenors mobilnett med rundt 8800 basestasjoner er modernisert, og mange av disse er klargjort for 5G. Det er lagt 30.000 km fiberkabel siden 2019. Over halvparten av kundene som ikke lenger har kobbernett går til mobil. Alle som velger trådløst bredbånd, får utstyr som er klart for 5G. De som dekkes av 5G kan velge hastigheter for bredbånd i hjemmet helt opp til 500 Mbit/s. I høst ble 3G-nettet stengt, etter å ha vært i drift siden 2004. Frigjort kapasitet i det tidligere 3G-nettet kommer 4G- og 5G-nettene til gode.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2021, som ble distribuert 23. november. <a target="_blank" href="https://www.mypaper.se/html5/customer/248/13355/?page=10" aria-label="">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a target="_blank" href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" aria-label="">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2021, som ble distribuert 23. november. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS