Larvik gitarfestival 2023 4Sound

KLASSISK RØR OG DIGITAL SIMULERING

Patrik Lönneman i Yamaha med den nye Yamaha Revstar-modellen. Denne kommer i utgavene Elements, Standard og Professional. Foto: Stian Sønsteng

Med Ampeg og Line 6 i porteføljen, kan Patrik Lönneman i Yamaha tilby både klassiske rørforsterkere og digitale forsterkersimuleringer.

Publisert Sist oppdatert

Patrik Lönneman er nordisk produktsjef for gitarer og trommer i Yamaha Music Europe, og vi møter ham på salgsmessen 4Sound-kjeden arrangerer under Larvik gitarfestival i midten av mars.

– Amerikanske Ampeg er kjent for sine store rørforsterkere, men de har også øvingsforsterkere med navnet Rocket Bass. Her har vi fem modeller, fra RB-108 på 30 watt til RB-210 på 500 watt, fra 1.600 kroner og oppover. Disse er godt egnet for skoler og hobbymusikere, sier Lönneman.

Rørtoppen Ampeg SVT i 50 års-jubileumsversjon (40.000,-) sammen med kabinettet SVT-810AV (17.500,-). Foto: Stian Sønsteng

Med seg til Larvik har han også rørtoppen SVT, som er en 50 års-jubileumsmodell, lansert for fire år siden. Denne koster 40.000 kroner, og brukes ifølge Lönneman av bassister på de store scenene.

– Disse kjøpes av utleiefirma, store rockeband, festivaler og produksjonsselskap, sier han.

I Larvik vises denne sammen med høyttalerkabinettet SVT-810AV, som koster 17.500 kroner.

Da Helix kom, hadde den et grensesnitt ingen hadde sett tidligere

– Hvordan vil du beskrive Ampeg-lyden?

– Det er jo så subjektivt med lyd, men Ampeg er den store lyden, som mange forbinder med de klassiske hardrockbandene. Du kan si at Ampeg er den klassiske basstonen, mens andre er mer moderne i lyden, sier Lönneman.

Line 6 Helix Floor

Fra klassiske rørforsterkere, til et merke som har digitalisert lyden av disse. Line 6 består av en rekke produkter, som ifølge Lönneman nærmest har et uendelig sett digitale effekter og forsterkersimuleringer.

Line 6 Pod Go (5.700,-) og Line 6 HX Stomp (7.300,-). Foto: Stian Sønsteng

– Tar du en klassisk rørforsterker, og justerer bryterne i en viss stilling, fungerer programvaren i Line 6 på eksakt samme måte. Her skiller vi oss fra konkurrentene, som oftest kun har et bilde av lyden, mens Line 6 har en autentisk modellering av den, sier Lönneman.

Han sier Line 6 oppdateres to-tre ganger i året, med nye forsterkersimuleringer og effekter.

Flaggskipsmodellen i Helix-familien, Helix Floor, koster 18.900 kroner. Denne har vært på markedet siden 2016.

– Er dette en vanlig livssyklus for denne type produkter?

Stein Erik Ravnsborg (t. v.) og Mari Nyhus Pettersen i Yamaha under Larvik gitarfestival. Foto: Stian Sønsteng

– Ikke i dag. Da Helix kom, hadde den et grensesnitt ingen hadde sett tidligere. Den har serielle og parallelle signalveier, og doble digitale signalprosessorer (DSP). Du kan selv velge hva du vil gjøre, og du kan samtidig bruke den på for eksempel en elgitar og en elbass, og du kan gjøre forhåndsinnstillinger for både akustisk gitar og for elgitar, sier Lönneman.

HX Stomp og Pod Go

HX Stomp er mindre i størrelsen, med færre innganger og kun én DSP.

– Fortsatt har du serielle og parallelle signalveier, og den kommer også i en XL-versjon, med sju fotbrytere i stedet for tre.

Prisen for HX Stomp og HX Stomp XL er 7.300 og 8.300 kroner, mens vi hakket under finner Pod Go til 5.700 kroner.

Flaggskipsmodellen i Helix-familien, Helix Floor, har vært på markedet siden 2016. Pris: 18.900,- Foto: Line 6

– Mens Stomp-modellene er helt blanke, slik at du kan bruke dem til hva som helst, har Pod Go seks faste innstillinger og fire blanke. Her er du litt mer låst, men lydmessig er det akkurat likt, sier Lönneman.

– Styrken til Line 6 er at det kun er fantasien som setter begrensningene, siden vi har alle kjente forsterkere og effekter inne, og du selv kan mikse disse, sier produktsjefen.

HX-teknologien finnes også i komboforsterkerne Line 6 Catalyst.

– Dette er en stor nyhet for oss. HX-lyden er den samme, selv om mulighetene ikke er like mange, sier Lönnemann.

Catalyst 100 og Catalyst 60 koster henholdsvis 4.800 og 3.300 kroner.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2023, som ble distribuert uke 16. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

Powered by Labrador CMS