Rikard Skogberg, produktansvarlig i Sony Mobile Nordic, viser fram Xperia 1 foran kameraet George Lucas brukte for å spille inn Star Wars: Episode II – Attack of the Clones og kameraet James Cameron bruker for å filme oppfølgerne til Avatar. Foto: Marte Ottemo

SUPERSKJERM PÅ SONY-MOBIL

Sony lanserte tre nye mobiler på årets mobilmesse MWC, og slår til med nytt skjermformat og markedets heftigste skjerm.

Publisert

– Vi fokuserer på tre nye modeller her nede; Xperia 1, Xperia 10 og Xperia 10+. I år er det skjermen som er i fokus, og vi tar formatet hele veien opp til 21:9, sier Rikard Skogberg, produktansvarlig i Sony Mobile Nordic, til fagbladet Elektronikkbransjen, som møtte ham på messen i Barcelona i mars.

21:9-skjermen skal ifølge Sony egne seg ypperlig til spilling, og selskapet har inngått et samarbeid med flere store spilltitler, deriblant Fortnite. Foto: Marte Ottemo.

Han sier det noe uvanlige formatet har tre fordeler; skjermene blir optimale for å se på kinofilm, hvor 21:9 er standard, en mer avlang skjerm lar oss få plass til en seks tommer stor skjerm som bare er 68 mm bred, og til sist posisjonerer det Sony som merkevare, sier Skogberg.

Bred skjerm til spilling

– Sony er et stort brand, men vi er små på mobilmarkedet. Det gjør at vi må ha en tydelig identitet. Ser du de nye modellene våre i butikk, skiller designet seg litt ut, sier han.

Med 4K Oled-skjerm og HDR-støtte lover Sony at filmopplevelsen på mobil skal bli enda bedre. Foto: Marte Ottemo.

Skogberg mener 21:9-formatet også vil forbedre spillopplevelsen på mobil.

– PC-skjermene for spill blir bredere og bredere, og når mobilskjermene nå følger etter gjør det kanskje at spillsjangre som kanskje ikke har vært så store på mobil får nye muligheter, sier han.

Sony har samarbeidet med Fortnite, Asphalt 9 og Arena of Valore for å optimalisere spillene til Xperia 1.

Sony Xperia 10 og 10+ er allerede på markedet, men flaggskipet Xperia 1 kommer i salg rundt sommeren. Sistnevnte er verdens første 4K Oled-smarttelefon med 21:9 -skjerm og HDR-remasteringsteknologi, og Sony skryter også av at det er den første smarttelefonen med autofokus på øye.

I Creator Mode har man tatt teknologi fra Sonys profesjonelle mastermonitorer, som skal gi meget god fargenøyaktighet på mobilskjermen. Foto: Marte Ottemo.

– AF på øye gjør at kameraet hele tiden følger med hvor øyet til personen du tar bilde av befinner seg, og holder fokus der slik en proff fotograf ville gjort, sier Skogberg.

Med sin høyoppløste skjerm er det videofunksjonaliteten som skal utmerke Xperia 1 i flaggskipmarkedet.

– Interessen for video på mobil vokser kraftig, og bloggere og influencere begynner å bruke mer avanserte videoinnspillinger som manuell lukker- og blendertid og mer. Nå tar vi dette inn i Xperia 1, ved at du ved siden av den vanlige video-appen også kan laste ned en pro-app, sier han.

Proff-funksjoner i egen app

PC-skjermene for spill blir bredere og bredere, og når mobilskjermene nå følger etter gjør det kanskje at spillsjangre som ikke har vært så store på mobil får nye muligheter

– Cinema Pro er funksjonen du vil ha om du tar mye video, og har finner du alle innstilliger som fargeprofil, manuell blender og lukker og mer. I filmredigeringsprogram oppretter du ulike prosjektnavn, og lagrer filene dine der, slik en filmskaper ville gjort, sier Skogberg.

Xperia 1 har tre kamera med ulike brennvidder, 26 mm, 52 mm tele, og 16 mm vidvinkel.

Med Cinema Pro-appen kan du selv finjustere videoinnstillingene på Xperia X1. Foto: Marte Ottemo.

– Kamera var virkelig området hvor produsentene kjempet mot hverandre i fjor, og vi har i Xperia 1 gjort noen store forbedringer på kvaliteten i mørke situasjoner, og lagt til støyreduksjon ned på raw-nivå, sier Skogberg.

For å være sikker på at det du filmer også vises korrekt på skjermen, har man i Creator Mode tatt teknologi fra Sonys profesjonelle mastermonitorer, som skal gi meget god fargenøyaktighet.  

Sony viste ikke fram noen salgsklar 5G-mobil, men har en prototype klar for å vise mulige hastigheter. Foto: Marte Ottemo.

Sony viste i motsetning til flere av konkurrentene fram en kommersielt tilgjengelig 5G-modell, men hadde en prototype klar.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2019, som ble distribuert 10. april. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

–Vi er ekstremt dyktige på antenneteknologi, en arv fra Sony Ericsson-tiden. Alle prater om 5G og viser fram telefoner her på messen, men det finnes ulike spektre av 5g. Det de fleste viser her er mobiler med sub-6-støtte, altså under 6 GHz, som egentlig bare er fortsettelse på 4G. Men det som kommer senere er fra 24 GHz og oppover, som kalles mmWave. Da kan du nå høyere hastigheter og lavere forsinkelser, og det gir større muligheter i 5G-nettet. Vi viser fram en prototype på en telefon som har mmWave, og når ekstremt høye hastigheter allerede nå, sier Skogberg.

Powered by Labrador CMS