I Norden skal 300.000 Viasat-paraboler snus fra fem grader øst til én grad vest, etter at Viasat Consumer fusjonerte med Canal Digital. Foto: Allente
I Norden skal 300.000 Viasat-paraboler snus fra fem grader øst til én grad vest, etter at Viasat Consumer fusjonerte med Canal Digital. Foto: Allente

ALLENTES GIGANTISKE SNUOPERASJON

I forbindelse med at Canal Digital og Viasat er slått sammen, skal 300.000 parabolantenner i Norden snus fra fem grader øst til én grad vest.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er et kjempestort prosjekt, og vi har et godt samarbeid med installatører over hele Norden, sier Norgessjef Svein-Erik Davidsen i Allente til fagbladet Elektronikkbransjen.

Den 13. april gikk Allente på lufta i Norden, og erstattet dermed Canal Digital og Viasat Consumer. Selskapet har rundt én millioner husholdninger som ser deres TV- og strømmetilbud, og det er Viasats parabolkunder som nå skal flyttes fra fem grader øst til én grad vest. Der ligger Allentes kanaler på tidligere Canal Digitals posisjon.

– Dere har ikke lagt stor vekt på å informere om denne snuoperasjonen?

Svein-Erik Davidsen er Norgessjef i Allente. Foto: Allente
Svein-Erik Davidsen er Norgessjef i Allente. Foto: Allente

– Alle det gjelder er blitt eller vil bli kontaktet av oss. En av flere store synergier ved sammenslåingen av Canal Digital og Viasat Consumer er at vi kjøper satellittkapasitet én gang i stedet for to. Her har vi valgt Telenors Thor-satellitt på én grad vest, og det hele er veldig enkelt for kundene. Vi kontakter dem det gjelder, blir enige om et tidspunkt, og så drar vi hjem til dem og vrir parabolen i rett posisjon. Samtidig sjekker vi at mottakerboksen, CA-modulen og annet utstyr fungerer optimalt. Så langt er dette gått veldig bra, tatt i betraktning at det har vært vinter og korona. Nå om sommeren er det litt enklere, stadig flere blir vaksinert, og i løpet av året skal alle kundene være over på én grad vest, sier Davidsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Ikke oppsalg

Han sier Allente der det er nødvendig også leverer nytt utstyr, og at de selvsagt gir kundene produktinformasjon.

– Dere har ikke sett dette som en gylden anledning til å treffe 300.000 kunder hjemme, som kanskje også vil kjøpe en ny TV eller annet utstyr?

Dette er noe vi enkelt og greit ordner for kundene

– Vi har vært forsiktige med å drive oppsalg i forbindelse med at parabolene skal dreies fra fem grader øst til én grad vest. Kundene skal føle seg trygge på at dette er noe vi gjør kostnadsfritt for dem.

– Var dette et vanskelig valg for selgerne blant dere?

– Det er gjort vurderinger. Samtidig er prosjektet såpass stort at det har vært viktig å ikke la det vokse ytterligere.

Davidsen sier det ble gjort et større arbeid for å kartlegge hvilke kunder dette gjaldt, og hvilke andre behov de eventuelt hadde.

– Er det mange som har snudd skåla selv?

Canal Digitals OnePlace-dekoder er blitt den nye hovedmottakeren for Allente i Norden. Foto: Allente
Canal Digitals OnePlace-dekoder er blitt den nye hovedmottakeren for Allente i Norden. Foto: Allente

– Vi har ikke oppfordret til dette, og har tatt høyde for at dette er noe vi enkelt og greit ordner for kundene, sier Davidsen.

Han var tidligere administrerende direktør for Canal Digital i Norge, før han i ti år hadde andre oppgaver i Telenor-systemet. I 2019 kom han tilbake til Canal Digital som salgsdirektør, og da Nent- og Telenor-gruppene den 30. april 2020 fikk EU-godkjenning av fusjonsavtalen mellom Viasat Consumer og Canal Digital, fikk han ansvaret for Norge i det nye selskapet.

– Vi har en kommersiell inndeling, med én ansvarlig for hvert marked. Der det er mulig har vi nordiske funksjoner, og vi har i dag rundt 300 ansatte der de langt fleste er omtrent likt fordelt mellom hovedkontorene våre i Oslo og Stockholm. Det har vært spesielt å samordne to så store selskap i fire land uten å ha hatt et eneste fysisk møte, og det er nesten rart å se hvordan vi har klart å forene det beste fra Viasat og Canal Digital, sier Davidsen.

På grunn av rettigheter selger vi ikke rene strømmetjenester bortsett fra i Danmark

Han har selv hatt en håndfull kontordager på Fornebu det seneste året, og sier man der i selskapet har vært vel så restriktive som myndighetenes smittevernregler.

Detaljhandelen viktig

– Som i alle andre selskap gleder vi oss til møte kollegene våre igjen, men det er ingen tvil om at videomøter er kommet for å bli. Det blir nok dessuten langt færre dagsturer med fly mellom de nordiske landene heretter, sier Davidsen.

– Hvor viktig er detaljhandelen for Allente?

– Canal Digital var den av de to aktørene som arbeidet tettest med kjedene og de enkeltående handlerne. Dette ønsker vi å videreføre, og de som nå arbeider med dette hos Allente er stort sett de samme menneskene som tidligere gjorde det hos Canal Digital. Personlig var dette noe av det jeg gledet meg mest til, og når samfunnet kommer skikkelig i gang igjen skal vi dra dette samarbeidet videre. Det blir nok mange som ferierer hjemme i sommer, og benytter sjansen til å oppgradere TVen og annet utstyr i forbindelse med de store sportsarrangementene.

– Hvor viktig er satellittsignalet for Allente, i en tid da man kan strømme innhold på stadig flere måter?

Ifølge Svein-Erik Davidsen skal Allente fortsette samarbeidet Canal Digital hadde med kjeder og detaljhandlere. Her fra inngangen til Power Seljord i Telesenteret. Foto: Stian Sønsrteng
Ifølge Svein-Erik Davidsen skal Allente fortsette samarbeidet Canal Digital hadde med kjeder og detaljhandlere. Her fra inngangen til Power Seljord i Telesenteret. Foto: Stian Sønsrteng

– Satellitt har alltid representert premium kvalitet når det gjelder lyd og bilde, og slik er det fortsatt. Det går fint å bruke tjenesten vår uten en parabolantenne, men på grunn av rettigheter selger vi ikke rene strømmetjenester bortsett fra i Danmark. De ligger i Norden litt foran på rettighetssiden, og vi lærer av det som skjer der.

Kundene kan fortsatt bruke det gamle utstyret sitt, både mottakerbokser og CA-moduler, også de som flytter fra fem grader øst til én grad vest.

– Hvor vanskelig er det å være TV-distributør i 2021?

– Det er veldig spennende. Markedet utvikler seg, og det byr på muligheter. De aller fleste ønsker en kombinasjon av TV-kanaler og strømmetjenester. Strømmetjenestene har for lengst gjort et inntog, og det er mange aktører. Vår rolle er at vi kan tilby et aggregert produkt, som gjør at du slipper å kjøpe én tjeneste her og én tjeneste der, der du må forholde deg til ulike brukernavn, passord og fakturaer. Hele bransjen synes det har vært krevende, men mest av alt har det vært spennende. Det kommer fortsatt nye aktører, og grensen mellom innholdsleverandører og distributører er blitt mer utydelig. De tradisjonelle TV-kanalene er blitt mer strømmetjenester, så er det forskjell på hvor langt de er kommet. Jeg opplever at vi har en god dialog med alle innholdsleverandørene, og med over én million kunder er vi en interessant spiller, også for internasjonale aktører, sier Davidsen.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2021, som ble distribuert 21 juni. <a target="_blank" href="https://www.mypaper.se/html5/customer/248/13229/?page=12" aria-label="">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a target="_blank" href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" aria-label="">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2021, som ble distribuert 21 juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS