FORHANDLERNE VIKTIG FOR VIASAT

– Forhandlerne er ekstremt viktig for Viasat. Her møter man kunnskapsrike selgere som sprer ordet om de nye mulighetene og tjenestene våre.

Publisert Sist oppdatert

Det sier presse- og informasjonsansvarlig Øystein Hygen Christensen i Viasat. Som de andre TV-distributørene selger også Viasat mottakerutstyr og abonnement via egne nettsider og telefonsalg, men Hygen Christensen understreker at detaljhandelen fortsatt er en svært viktig salgskanal for selskapet.

– Ute i butikkene konkurrerer dere først og fremst med RiksTV i bakkenettet og Canal Digital på satellitt, i tillegg kniver kabel- og IPTV-leverandørene om de samme kundene. Hvordan er konkurransen?

Like gode

Jeg synes at vårt TV-innhold er det beste, den beste sammensetningen av kanaler og den mest fleksible pakkeløsningen

– Jeg opplever at butikkene og kundene deres setter pris på at de har en valgfrihet, og synes kampen er jevn. Satellitt-TV er fortsatt er en viktig leverandør av TV-signaler. De stedene der kabel og internett ikke er godt nok utbygd er satellitt udiskutabelt det beste alternativet, både med tanke på kvalitet men også når det gjelder utvalg av kanaler. Ønsker man et stort utvalg og gode signaler til en rimeligst mulig pris, er Viasat en leverandør som etterstreber å levere det beste innen disse parameterne, sier Hygen Christensen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Hans-Martin Magnussen er teknisk ansvarlig for kundetjenesten i Viasat Norge. Han sier kvaliteten de to satellitt-leverandørene leverer er ganske lik.

– Det kan være forskjeller fra kanal til kanal hvilken båndbredde vi bruker. For eksempel er Viasat Sport HD den kanalen som leverer best sportsinnhold, sier Magnussen.

Hva viser butikkene?

– Canal Digital sier at 95 prosent av norske butikker bruker deres signaler for å demonstrere TVene sine. Stemmer det?

– Den uttalelsen får stå for deres regning, dette er nok en sannhet ved veldig store modifikasjoner. Vi opplever at vi får veldig gode tilbakemeldinger fra butikkene, det er den beste indikatoren på at de faktisk viser Viasat på skjermene. Butikkene vi er i kontakt med setter pris på at vi sender 3D slik 3D skal være, med høykvalitets sport og filmer, sier Hygen Christensen.

– Hvorfor skal butikkselgerne anbefale Viasat til sine kunder?

– Dette er et spørsmål om pris, og vi er udiskutabelt den rimeligste leverandøren med tanke på hva vår PVR-mottaker koster. Vi gir gjennom Viaplay muligheten til at man kan ta med seg kanaler og innhold på nettbrett og smarttelefoner. Jeg synes at vårt TV-innhold er det beste, den beste sammensetningen av kanaler og den mest fleksible pakkeløsningen, sier Hygen Christensen.

Via andre plattformer

– Hvor mange ser Viasat i dag?

– Mange. Vi har mange kunder, også via andre distributører av IP og kabel. Vi leverer Viasat-pakker i kabelnettene både til Canal Digital og Get, der man får tilgang til de nye film- og sportskanalene våre i HD, samt Telenor, Nextgentel og Altibox på IPTV.

– Hva skal til for at Viasat skal ta steget fra å være utfordrer til markedsleder?

– Vi er på veldig god vei til å ta nye andeler, det gjør vi også. Mye av markedet har satt seg siden slukkingen av det analoge bakkenettet, men det er fortsatt kamp om mange kunder – og her skal vi være best i klassen, sier Hygen Christensen.

Han legger vekt på selskapets Viaplay-tjeneste, som han karakteriserer som Norges mest omfangsrike løsning der man kan se filmer, serier og sport både via TV-mottakeren men også på mobiltelefoner og nettbrett koplet til internett.

– Dette er en forholdsvis ny tjeneste som vil være en viktig differensiator fremover, sier Hygen Christensen.

Trådløs løsning

– Hvordan er den tekniske kvaliteten i Viaplay?

– Der har vi både HD- og 3D-innhold på linje med kvaliteten i parabolsendingene. Vi anbefaler at mottakeren har minst 2 Mbit/sekund hastighet på internettforbindelsen, men jo større båndbredde dess raskere går det selvfølgelig å laste ned innholdet, sier Magnussen.

Han forteller at Viasat har en trådløs løsning for dem som ikke har internett i veggen i nærheten av TV-mottakeren, med sender og mottaker som koples til bredbåndsruteren og TV-mottakeren.

– Installasjonen av dette settet og Viaplay går sømløst. På mottakere med harddisk lagres innholdet her, på mottakerne uten leverer vi en USB-løsning. Nye kunder får dette settet med på kjøpet. Nye Viasat-kunder får dessuten parabolutstyret montert gratis, da har installatørene også med deg trådløs-pakken, sier Magnussen.

Paradise Hotel

– Hvor mange av kundene deres bruker Viaplay?

– Vi ser en ekstrem økning i antall brukere av tjenesten, både via TV-mottakeren men også på nettbrett og smarttelefoner, sier Hygen Christensen.

– Hvor mye av Viasats innhold får man tak i via Viaplay?

– Du får tak i mye innhold fra kanalene Viasat selv opererer, med førpremierer på TV3 og Viasat 4, en lang rekke dokumentarer fra Viasat History og Explorer, og vi har inkludert over tusen filmer kostnadsfritt i abonnementet, samt alt vi har av direktesendt sport, sier Hygen Christensen.

Han sier sport og film er mest populært i Viaplay. Film har tatt seg opp og nærmer seg direktesendt sport.

– Vi vil se at førpremierene som kommer på TV3 blir mye sett. For eksempel har TV3-programmet Paradise Hotel en stor brukermasse, særlig blant de yngre i husstanden, sier Hygen Christensen.

Ut av TV-stua

– Er det stor forskjell på TV-seingen via Viaplay og vanlig TV?

– Man har muligheten til å ta med seg TV ut av TV-stua, og det passer godt for mange. Man får muligheten til å bruke TV-abonnementet i nye situasjoner. Viaplay-innholdet er kun tilgjengelig i Norge for norske abonnenter, sier Hygen Christensen.

– Viasat er en aktør både på innholdssiden, som leverandør av egne TV-kanaler, og på distribusjonssiden. Hvor tett henger disse forretningsområdene sammen?

– Ganske tett. For oss er det viktig å være best når det gjelder å gi gode TV-opplevelser. Viasats egen 3D-kanal viser direktesendt sport, og viser en kontinuerlig demosending i 3D. I tillegg har de 3D-innhold tilgjengelig for leie i Viaplay, sier Hygen Christensen.

Subsidiering

– I hvor stor grad subsidierer innholdsdelen av Viasat distribusjonsdelen?

– Det er en forretningsmodell der alt henger sammen. Vi er avhengig av å være godt likt hos publikum, både som leverandør av gode TV-kanaler og distributør i flere kanaler, sier han.

– For ikke mange år siden var et viktig konkurranseparameter hvilke norske TV-kanaler de ulike distributørene kunne tilby. På hvilke områder konkurrerer dere i dag?

– De fleste distributørene har i dag de fleste store kanalene. Nå ligger konkurransen i å kunne tilby nye tjenester og opplevelser utenfor det man har på TV-skjermen. For oss har det vært viktig å tilby en best mulig opplevelse i flest mulige situasjoner, via Viaplay, sier Hygen Christensen.

Viasat har sju ulike HD-mottakere ute hos kundene. Til nye kunder tilbyr selskapet fire mottakere, to med og to uten harddisk.

– PVR-mottakerne har to tunere med full funksjonalitet for opptak og pause i direktesendingen, og en harddisk på 320 GB. Vi tilbyr et Sat CR-LNB parabolhode med to uttak, der det ene uttaket kan koples til inntil fire enkeltmottakere slik at man ikke trenger mer enn én kabel gjennom veggen. Man har også flere muligheter for å splitte signalene inne og ute for å få signal til flere mottakere, sier Magnussen.

Installatørene selger

Til nye kunder leverer Viasat gratis montering. Montøren setter opp hele pakken, og sørger også for tilkoplingen til internett.

– Vår logistikkpartner er Infocare, de har avtaler med installasjonsfirma over hele landet. Disse fungerer som gode ambassadører for Viasat, og det hender ofte de selger flere mottakere når de først er ute, sier Magnussen.

– Er det mange som siden trenger kundestøtte, for eksempel hvis skåla blåser ut av posisjon?

– Det er det selvfølgelig, vi hadde noen stormer i høst som ga behov for dette. Vi har kundeservice på telefon, Facebook og Twitter, slik at man enkelt skal komme i kontakt med oss. De fleste erfarer at det ikke er så vanskelig å vri litt på antenna hvis den er kommet ut av posisjon. Går man inn på www.dishpointer.com finner man en ekstremt hjelpsom løsning som hjelper de fleste, sier Hygen Christensen.

VIASAT BROADCASTING

Viasat Broadcasting er en del av den internasjonale underholdnings-kringkastingsgruppen Modern Times Group (MTG). Viasat Broadcasting driver 28 fri-TV-kanaler i 11 land og 38 betal-TV-kanaler i 32 land. Betal-TV-kanalene blir distribuert på Viasats egne satellitt-TV-plattformer i ni land, samt via tredjeparts-distributører (inkludert kabel, satellitt og IPTV) og internett. Fri-TV- og betal-TV-kanalene/plattformene når ut til totalt 125 millioner seere i 33 land. MTG er også hovedaksjonær i Russlands ledende uavhengige TV-kringkaster (CTC Media).

Modern Times Group er et selskap i vekst med salgsinntekter på 13,1 milliarder SEK og driftsresultat på 2,4 milliarder SEK i 2010. MTGs klasse A- og B-aksjer er børsnotert på Nasdaq OMX Stockholm (MTGA og MTGB).

Kilde: Viasat

VIAPLAY

Viaplay er en abonnementsbasert nettjeneste som tilbyr nordiske og internasjonale TV-serier, filmer og direktesendt sport som UEFA Champions League, NHL og Formel 1. Viaplay er tilgjengelig på PC/Mac, mobil, nettbrett, via Viasats HD-mottakere og som egen applikasjon i LG og Samsungs smart-TV-er. Viaplay ble lansert i mars 2011 og er tilgjengelig i Norge, Sverige Danmark og Finland.

Relaterte artikler:

http://www.elektronikkbransjen.no/Fagbladet/Utgaver/2011-9/BRANSJEN-JUBLER-OVER-3D-KANAL

Powered by Labrador CMS