Sonys nyeste flaggskip i hodetelefonsegmentet, WH-1000XM4, har fått enda bedre støykansellering. Foto: Sony

FJERDE GENERASJON SONY WH-1000X

Sony har oppgradert sine støydempende hodetelefoner, som siden lanseringen av første generasjon i 2016 er blitt svært populære. Nå kommer WH-1000XM4.

Publisert

På en strømmet pressekonferanse i august lanserte Sony WH-1000XM4. De nyeste hodetelefonene tilbyr all teknologien fra den populære forgjengeren WH-1000XM3, men har også fått ytterligere intelligente funksjoner som lar deg tilpasse og kontrollere musikken din, forbedre støyavbrytelsen og justere omgivelseslyden automatisk basert på dine preferanser.

– Hva er de viktigste oppgraderingene i forhold til forrige modell?

– De viktigste nyhetene er multipunkts-tilkobling, bedre støykansellering, automatisk gjenkjenning av at man har på hodetelefonene og automatisk gjenkjenning av snakk som pauser musikken, sier Line Holm Hansen, nordisk PR-sjef i Sony, til fagbladet Elektronikkbransjen

Nye smarte algoritmer

Line Holm Hansen, nordisk PR-ansvarlig i Sony Nordic, her avbildet sammen med salgssjef mobil Cedric Guttormsen ved en tidligere lansering, sier premiumsegmentet for hodetelefoner fortsatt vokser. Foto: Marte Ottemo.

WH-1000XM4 har skal ha fått enda bedre støydemping som reduserer høy- og mellomfrekvenslyder. Med to mikrofoner på hver ørepropp fanger Sonys dual støy-sensorteknologi omgivelsesstøy og overfører dataene til selskapets HD Noise Cancelling Processor QN1. Der registrerer en ny Bluetooth Audio SoC dataene, og tilpasser seg musikk og støy over 700 ganger i sekundet. Ved hjelp av en ny algoritme prosesseres støyen i sanntid.

Litt større puter i Sonys nyeste hodetelefon skal gi enda bedre komfort. Foto: Sony.

En teknologi Sony kaller Edge-AI analyserer musikk i sanntid og gjenkjenner instrumenter, musikksjangre og individuelle elementer i hver sang for å gjenopprette lydnivåene i tapt rekkefølge for en rikere, mer komplett lytteropplevelse. For å bygge dette AI-systemet har Sony jobbet med Sony Music Studios Tokyo for å samle inn data om musikk for å skaffe innsikt i hvordan spesifikke musikksignaler er komponert.

Funksjonen 360 Reality Audio gir som navnet antyder kringlyd til brukeren. Har man en Android-telefon går dette automatisk, mens iPhone-eiere må installere Sony Headphones Connect-appen.

– Hva er årsaken til at dere har valgt å fjerne aptx-støtte i den nye modellen?

– Vårt fokus er å forbedre lydkvaliteten i 1000X-serien på den nye WH-1000M4-modellen, og gi den høyest mulige kvaliteten på trådløs musikk som vi kan. Siden LDAC er godt utbredt og støttes av mange avspillingsenheter etter at kodeken ble introdusert i Android 8.0, har vi valgt å optimalisere avspillingsopplevelsen vida denne kodeken, sier hun.

Stemmegjenkjenning og stedsans

Markedet for helt trådløse ørepropper har hatt en eksplosiv vekst

Adaptiv lydkontroll på WH-1000XM4 er en smart-funksjon som registrerer hvor brukeren er og hva de gjør, og justerer lydinnstillingene deretter. Over tid lærer Adaptive Sound Control å gjenkjenne steder du ofte besøker, for eksempel arbeidsplassen din, treningsstudioet eller din favorittkafé, og skreddersyr lyd som passer situasjonen.

Man kan sette opp ofte besøkte steder og foretrukne innstillinger via Sony Headphones Connect-appen, da vil omgivelseslyden oppdateres automatisk når brukeren beveger deg mellom forskjellige miljøer.

Bedre støykansellering skal gi brukeren en enda bedre opplevelse på offentlig transport. Foto: Sony.

Nytt for WH-1000XM4 er "Speak-to-Chat"-funksjonen, som lar brukeren holde korte samtaler uten å ta av hodetelefonene. Hodetelefonene gjenkjenner brukerens stemme og stopper automatisk musikken og tar inn lyd fra omgivelsene. Nytt er også Precise Voice Pickup-teknologi. Denne kontrollerer fem av mikrofonene i hodetelefonene optimalt og utfører avansert lydsignalbehandling for å plukke opp stemmer tydelig og presist for samtaler og Speak-to-Chat.

Nye puter for mer komfort

Det norske hodetelefon-markedet vokser fortsatt målt i verdi, og vi er glade for å ha flere test-vinnende modeller som bidrar til denne veksten

WH-1000XM4 kjenner igjen om du har hodetelefonene på eller av, og tilpasser avspillingen deretter for å spare batteri. Ved å bruke hodetelefonens nærhetssensor og to akselerasjonssensorer, stopper hodetelefonene musikken automatisk når du fjerner dem og fortsetter å spille når du setter dem på igjen.

Sonys nye hodetelefoner har fått litt større puter for bedre komfort, og veier 254 gram. Nytt av året er at du kan pare dem med to ulike blåtann-enheter samtidig. Når en samtale kommer inn, vet hodetelefonene hvilken enhet som ringer og kobles automatisk til den rette. Du kan bytte hodetelefoner til en av de to enhetene med et enkelt trykk.

Batterilevetiden er ifølge Sony på opptil 30 timer, og hurtigladerfunksjonen gir deg fem timers trådløs avspilling på rundt ti minutters lading.

Hodetelefonene støtter også Googles nye Fast Pair-funksjon som lar brukeren finne hvor de forlot hodetelefonene sist ved å lytte etter tonelyden, eller sjekke det sist kjente stedet i Googles Find My Device-app på smarttelefonen.

Sony WH-1000XM4 kommer i sort og sølv. Foto: Sony.

WH-1000XM4 inneholder de samme berøringspanelkontrollene som forgjengeren og er optimalisert for Google Assistant og Amazon Alexa.

Hodetelefonen kommer i sort og sølv, koster rundt 4.000 kroner og vil være i butikk i midten av august.

Markedet vokser fortsatt

– Salget av hodetelefoner har vokst kraftig de siste årene, hvordan ser Sony markedet i Norge nå?

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2020, som ble distribuert 31. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

– Det norske hodetelefon-markedet vokser fortsatt målt i verdi, og vi er glade for å ha flere test-vinnende modeller som bidrar til denne veksten. Markedet generelt er modent, og vi ser en høy salgsandel av premium-modeller som 1000X-familien, sier hun.

Det er særlig én kategori som vokser, ifølge PR-sjefen.

– Markedet for helt trådløse ørepropper har hatt en eksplosiv vekst, og for Sonys del har WF-XB700 og WF-SP800N bidratt til å øke vår markedsandel også i dette segmentet. Norske kunder vil ha kvalitetsprodukter, og vi i Sony gjør vårt ytterste for å gi dem det. I tillegg ser vi at midtsegmentet med modeller WH-CH510, CH710 og XB900 også vokser, og vi fortsetter å utvikle kvalitetsmodeller til denne delen av markedet, sier Holm Hansen.

Powered by Labrador CMS