Sony avduket den nye flaggskipmodellen Xperia XZ3 under årets IFA-messe, og det er selskapets første mobil med oled-skjerm. Foto: Sony

NYE FLAGGSKIP FRA SONY

Sony viste fram toppmodeller i flere kategorier på årets IFA-messe, både nye Xperia XZ3, en ny serie TVer og toppspekkede hodetelefoner med støydemping.

Publisert

– Sony Xperia XZ3 er vårt nye flaggskip i massemarkedsdelen av mobilmarkedet, og konkurrerer med de andre toppmodellene i markedet både i størrelse, pris og funksjoner. I tillegg består Xperia XZ Premium som før, sier Rikard Skogberg, nordisk PR- og produktsjef i Sony Mobile Communications, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Oled gir nytt design

Xperia XZ3 er den første mobilen fra Sony som kommer med oled-skjerm, noe konkurrentene har tilbudt i noen år nå.

Rikard Skogberg, nordisk PR- og produktsjef i Sony Mobile Communications, presenterer Sonys første mobil med oled-skjerm, Xperia XZ3. Foto: Marte Ottemo.

– Den største nyheten er at vi nå har fått på plass en oled-skjerm, og vi har allerede fått veldig gode tilbakemeldinger fra media. Oled er nytt for oss i Sony på mobil, men vi har hatt det på TV-siden i snart to år nå, og har lært mye av det. Oled handler ikke bare om å ha det beste panelet, men også hvordan du får best kvalitet ut av det. Vi har kunnskapen fra kameraene som brukes i Hollywood-produksjoner til TV-apparatene i stua, og det handler mye om algoritmene bak og selve bildebehandlingen, sier Skogberg.

Det er en kategori i kraftig vekst, og også de som ikke reiser mye synes støydempende hodetelefoner er interessant

Skiftet av skjermteknologi gjør også at utseende på nye XZ3 blir nytt.

– Oled gjør også at du kan designe telefonen litt annerledes. Sammenliknet med XZ2 har denne en 6 tommer skjerm, mens XZ2 har 5,7 tommer. Men de er omtrent like store fordi skjermen kan gå lengre ut i kantene. Vi kan ha smalere rammer og skjermen er også ørlite bøyd. Nå har vi 3D-glass også på fronten, slik at rammen som før var 6 mm bred, nå bare er 3 mm i bredde, sier Skogberg.

Enklere kamerabruk

Et nytt brukergrensesnitt kalt «side sense» bruker kunstig intelligens for å gjøre det enklere å håndtere den store skjermen med kun én hånd. Ved å dobbelttrykke hvor som helst på en av sidene på skjermen, vil app-menyen dukke opp, og foreslå apper eller hurtiginnstillinger basert på tid på døgnet, lokasjon og tidligere bruksmønster.

Xperia XZ3 kommer i fire farger, og har fått 3D-glass både foran og bak. Foto: Sony.

– Du kan også gå tilbake til start ved å dra nedover på siden, i stedet for å måtte trykke på tilbakeknappen, sier han.

Også brukergrensesnittet på kameraet er nytt.

– Vi har fått mye skryt for avanserte innstillingsmuligheter på kamerafunksjonene, men det kan være litt overveldende for nye brukere, særlig om du kommer fra en iPhone-verden. Nå har vi gjort det enklere, du velger mellom stillbilde eller video, du kan gå til selfie-modus og så har du de vanligste innstillingene på toppen. Om du vil ha alle funksjoner tilgjengelig trykker du bare på modus-knappen, så finner du alle de avanserte mulighetene som før, sier Skogberg.

En annen ny funksjon lar deg ta bilde ved at du bare løfter opp telefonen opp for å ta bilde.

– Også her bruker vi kunstig intelligens slik at mobilen lærer seg når du vil ha på kameramodus og ikke. Den bruker lyssensoren, bevegelsessensoren og akselerometeret for å skjønne når den skal gå inn i kameramodus, sier han.

Rent fysisk er hovedkameraet det samme som i XZ2, men frontkameraet er helt nytt med en mer lyssterk linse og 13 megapiksler.

– Xperia ZX3 kommer som første mobil med Android 9, er i butikk 5. oktober i hele Norden og vil koste rundt 8.000 kroner, sier Skogberg.

Nordisk produkttrener Patrik Robertsson i Sony med Sony WH-1000XM3. Foto: Marte Ottemo.
Den sorte versjonen av WH-1000MX3 har fått detaljer i gull. Foto: Sony.

Ny prosessor for bedre lyd

Sony WH-1000XM3 er siste modell i 1000X-serien med selskapets populære trådløse og støyreduserende hodetelefoner.

– Vi gjorde store forbedringer fra første- til andregenerasjon av 1000X, og det fortsetter vi med nå. Med 1000XM3 tilbyr enda bedre teknologi og opplevelse. Designet er veldig likt, men med noen små detaljer som skiller, sier nordisk produkttrener Patrik Robertsson i Sony.  

Den sølvfargede modellen har fått messingdetaljer, mens den sorte varianten har aksenter i gull.

– Vi har også jobbet mye med komforten, med mer polstring på bøylen og større puter, sier han.

Den største forskjellen fra forgjengeren er likevel innmaten.

Vi har fått mye skryt for avanserte innstillingsmuligheter på kamerafunksjonene, men det kan være litt overveldende for nye brukere

– Sony skal ha den beste støydempende hodetelefonen, og 1000XM3 har fått en ny prosessor, QN1. Den er ekstra god på frekvenser i mellomregisteret. Normalt er støydempende hodetelefoner veldig gode på å filtrere ut lyd fra fly, tog og buss, men denne også bort hverdagslydene – folk som prater, banker i bordet og så videre, sier Robertsson.

En annen fordel med den nye prosessoren er at Sony har fått på plass en analog forsterker i hodetelefonene, i stedet for en digital.

– Det gjør den mye stillere når du ikke har på musikk, men ikke minst forbedrer den lydkvaliteten. Du får mye mer luft oppover i registeret når du spiller musikk, med livligere bass og mer kontroll, sier han.

Batteritiden er som før 30 timer, men Sony har nå fått hurtiglading, hvor ti minutter lading gir fem timer avspilling. Hodetelefonene er i butikk i slutten av september, og vil koste rundt 3.700 kroner.

– Hvilke forventninger har dere til salget av 1000XM3?

– Vi har bygd en kundebase med første og andre generasjon av våre støydempende hodetelefoner, og salget har gått veldig bra. Nå er de første anmeldelsene av 1000XM3 allerede ute, og de er fantastiske. Det er en kategori i kraftig vekst, og også de som ikke reiser mye synes støydempende hodetelefoner er interessant. Og når lydkvaliteten på musikken er blitt enda bedre, så erstatter de fort en vanlig hodetelefon, sier Robertsson.

Sony har også en nyhet på trådløse sportspropper. Nye WF-SP900 er blitt vanntette, og sørger for musikk også under svømmeturen.

– Sportspropper begynner å bli et interessant marked, og SP900 har støykansellering, er helt vanntette og tåler også sand. Den har innebygd minne, slik at du kan høre på musikk uten å måtte ta med telefonen i vannet, sier han.

WF-SP900 kommer i sort, hvitt og gult, og vil koste rundt 300 euro når de kommer på markedet i oktober/november.

Steffen Rye Holst, senior produktansvarlig for TV i Norden, sier Sonys nye Master-serie av TVer skal gi folk i stuen det bilde Hollywood har tenkt. Foto: Marte Ottemo.

Mester på TV-bilder

Sony hadde også nyheter på TV-serien, og lanserer to nye TVer i en ny serie, Bravia Master Series. Her tar selskapet sikte på å reprodusere film- og serieprodusentenes kunstneriske intensjoner slik de opprinnelig var ment.

– Vi lanserer nå Master Series, og vil komme tettere på kundene igjen. Sony er eneste selskap som har produkter helt fra kameraene som brukes av filmskaperne, egenproduksjon av film selv, postproduksjon og til TVene som står i stuene hos folk. De erfaringene har vi samlet i den helt nye Master-serien, sier Steffen Rye Holst, senior produktansvarlig for TV i Norden.

Serien består av én oled-skjerm, AF9, og én LCD-modell, ZF9 4K. Begge TVEne har fått den nye bildeprosessoren X1 Ultimate, som Sony viste i en prototype under CES-messen tidligere i år, og som skal ha dobbelt så høy evne til sanntidsprosessering som dagens X1.

Vi har hatt oled i halvannet år, og mener det er opp til kunden å velge hvilken teknologi de ønsker. Det er fordeler med begge

– Sony velger å lansere TVer med både oled- og LCD-teknologi?

– Vi har hatt oled i halvannet år, og mener det er opp til kunden å velge hvilken teknologi de ønsker. Det er fordeler med begge, sier Holst.

Sonys Bravia AF9 oled er en av to modeller i selskapets nye Master-serie. Foto: Sony.
ER-Z1R er Sonys nye signaturpropper for de som vil ha den aller beste lyden. Proppene er laget av de beste materialene på bakgrunn av den nyeste teknologien tilgjengelig, og har et HD hybrid driver-system. De kommer i salg i november, og vil koste rundt 20.000 kroner. Foto: Sony.
De nye trådløse proppene WF-SP900 er vanntette og tåler en svømmetur. Foto: Sony.
Sonys AF9 oled-TV er ikke bare pen å se på foran, også baksiden har fått nytt design. Foto: Sony.

Sonys oled-skjermer bruker selve bildepanelet som høyttalermembran, og AF9 kan skilte med en dedikert aktuator til senterkanalen. Det gir et mer tydelig senterbilde og bedre lokalisering av stemmegjengivelsen, og gjør at AF9 kan brukes som senterkanal i et surround-system.

Bravia ZF9 blir Sonys flaggskip innen LCD, og tar over etter forgjengeren ZD9. Den bruker direkte LED-baklys og blir tilgjengelig i 65 og 75 tommer.

TVene kommer i salg i oktober, og AF9 oled vil koste 32.000 kroner for 55-tommeren, og 42.000 kroner for 65-tommeren. LCD-modellen ZF9 vil koste 32.000 kroner for 65-tommeren og 53.000 kroner for 75-tommeren.

Powered by Labrador CMS