4SOUND-KJEDEN MED LOKALE FAGHANDLERE

Sju av åtte 4Sound-butikker, samt de tre franchisetakere, drives videre under 4Sound-navnet, etter at det tidligere eierselskapet gikk konkurs.

– Vi har enormt dyktige folk som arbeider hos oss, og de skal få bruke sin kunnskap til å påvirke butikkene og sortimentet. Vi er en faghandels-kjede, og ingen 4Sound-butikker blir helt like. Det skal være interessant for kundene å besøke butikkene i kjeden, og vi vil sammen med leverandørene spille på dette, sier Magne Iversen.

Han er én av de tidligere butikkeierne som i sin tid ble kjøpt opp og ble til 4Sound-butikker, som nå har kjøpt butikkene tilbake. Dette skjedde etter at selskapet Music Retail Holding AS den 9. oktober gikk konkurs. Som nettutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen først kunne melde den 17. oktober, kjøpte grupperingen opp konkursboet med lager, løsøre og innbo, merkevaren og nettbutikken 4sound.no. Dagen etter åpnet butikkene igjen i Bergen, Sandnes, Stavanger og Trondheim, de to butikkene i Oslo og den på Gjøvik, mens butikken i Tønsberg ble nedlagt. Franchisetakerne i Moss, Molde og Haugesund drev videre på egen kjøl etter 4Sound-konkursen, men etter kort tid valgte disse å ta opp igjen samarbeidet med de nye eierne.

– Dette er vi veldig glade for, sier Iversen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Magne Iversen i Gitarhuset Megastore Alnabru er blant de nye eierne av 4Sound. Her er han fotografert under Larvik gitarfestival. Foto: Stian Sønsteng.

Parallelle kjeder

– Du sa ved overtakelsen at dere ville vurdere å starte opp igjen i Tønsberg, hvis dere fant et egnet lokale?

– Dette har vi inntil videre lagt på is. Det har vært noen svært travle uker, så dette må vi eventuelt se på senere.

Når vi snakker med Iversen den 12. november, et par dager før papirutgaven går i trykken, innrømmer han at det også var noen hektiske dager i forbindelse med oppkjøpet.

– Målet var å sikre videre drift i butikkene så fort som mulig. Vi etablerte derfor lynraskt selskapet Gh4s Gitarhuset 4 Sound Holding AS, der Kristin og Geir Falck i Trondheim, Jan Terje Fosse i Bergen, Morgen Johnsen som også eier Morgan Instrument AS og jeg er inne på eiersiden, sier Iversen.

Vi er opptatt av at den lokale kunnskapen skal få blomstre i butikkene

Disse personene utgjør et arbeidende styre, som inntil videre står for den sentrale driften av 4Sound. Magne Iversen er aksjonær og daglig leder i Gitarhuset Megastore Alnabru, som også har en avdeling i Oslo sentrum. Her er også Morgan Johnsen blant eierne.

– Tyder dette, og navnet på det nye selskapet, på at dere vil drive kjedeprofilene 4Sound og Gitarhuset parallelt?

– De to kjedene vil leve side om side, og begge er i dag tilstede i Bergen og Oslo. Når det gjelder eierkonstellasjoner og hvordan vi i fremtiden vil administrere de to kjedene, må vi komme tilbake til dette, sier Iversen.

Han sier mottakelsen av det nye eierselskapet har vært god, både blant de ansatte og leverandørene.

Lokal blomstring

– Mange mener som vi at det er en styrke med to kjeder med ulik profil, som kan vise mangfoldet i musikkbransjen. Vi er opptatt av at den lokale kunnskapen skal få blomstre i butikkene, og har også fått gode tilbakemeldinger fra leverandørene om dette. Vi ønsker å være en spennende aktør, der hver enkelt butikk har mulighet til å spesialisere seg innen ulike felt. En naturlig konsekvens av dette blir at butikkene vil sende kundene til en annen butikk, hvis de sitter på en større kompetanse innen det kunden etterspør. Vi har også inntrykk av at de ansatte i butikkene er positive til å få oss inn som nye eiere, og det er veldig hyggelig at de gleder seg til å arbeide videre med oss, sier Iversen.

– Hvor mange av de ansatte er med videre?

– De langt fleste i butikkene, mens det ikke er noen med videre på den administrative siden.

– Når vil en kjedeledelse være på plass?

– Som nevnt fungerer vi som eier selskapet inntil videre som et arbeidende styre. Etter hvert vil vi etablere en liten administrasjon som tar hånd om de sentrale funksjonene.

– 4Sound.no er fortsatt bare en oversikt over butikkene?

– Det stemmer. Vi har ennå ikke fått tilgang til systemene som gjør at vi igjen kan åpne nettbutikken. Dette er noe vi håper vil være på plass i løpet av noen få uker.

Magne Iversen sier butikkene i Trondheim og på Schaus plass i Oslo etter hvert vil markedsføres som 4Sound Megastore.

– Dette er de største butikkene, med bredest utvalg, og vi vil trolig utvikle flere Megastore-butikker.

Gisler i eget selskap

– Hva skal dere gjøre annerledes i nye 4Sound?

– Vi vil ikke drive 4Sound slik det har vært frem til nå. Som eiere i Music Retail Holding AS var vi gisler i vårt eget selskap, og vi ble ikke hørt. Vi arbeidet for å redde selskapet fra konkurs, ønsket å kjøpe selskapet tilbake, uten at vi lykkes. Etter konkursen var vi villige til å brette opp ermene for å sikre videre drift. Det var snakk om mange arbeidsplasser, og vi er glade for at bransjen unngikk at kjeden forsvant. Nå vil vi fokusere på å skape spennende butikker med produktene som markedet ønsker, sier Iversen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Mens 4Sound drives videre, forsvant kjeden i Sverige og Danmark. På 4Sound.se står det å lese at tolv butikker i Sverige fortsatt holder åpent, for å selge ut varelageret, med 80 prosent rabatt, mens det på 4Sound.dk står at de senere vil informere om et kommende utsalg.

Iversen sier 4Sound nå får eiere med lokal tilknytning og stor bransjekunnskap.

Nå ser jeg frem til at hele kjeden igjen er blitt en faghandel, med mulighet til å snu oss raskere i forhold til nyheter og trender

– Vi har stor tro på at vi i samarbeid med de dyktige medarbeiderne som blir med oss videre, klarer og løfte butikkene opp på et trygt økonomisk nivå. I og med at vi allerede er i markedet, kjenner vi utfordringene detaljhandelen generelt og vår bransje spesielt står overfor. Marginene er synkende, netthandelen økende og prisene globaliseres. Vi har likevel tro på at fagkunnskap og personlig kontakt med kundene teller mye for å skape gode resultater, het det pressemeldingen som gikk ut i forbindelse med oppkjøpet.

Det var selskapene Music Retail Holding og Music Retail Norway som gikk konkurs den 9. oktober. Music Retail Holding AS’ datterselskap i Norge, Sverige og Danmark drev 4Sound-kjeden. Music Retail Holding AS eide også Luthman SMTTS AB, med to ansatte i Norge og agenturet på blant annet Gibson, Nord og Epiphone. Dette selskapet er nå også slått konkurs, og agenturet på Nord er tatt over av Algam Nordic.

Fornøyd franchisetaker

Gjermund Stordahl i 4Sound Moss Stordahl Musikk er en av de tre franchisetakerne, som alle samarbeider videre med det nye selskapet bak 4Sound. Han tror det er en lykkelig løsning for hele bransjen at 4Sound drives videre med norske eiere.

Gjermund Stordahl i 4Sound Moss (t. v.) og Magne Iversen i Gitarhuset Alnabru/4Sound (t. h.) sitter sammen i styret i Norsk Musikkbransjeråd, sammen med Torstein Vik (Polysonic Norge, f. v.), Erik Østby (EM Nordic), Erik Sæther (Yamaha Music) og Eva Kristin Kjæreng (Evas Musikkinstrument). Foto: Stian Sønsteng.

– Det har vært slitsomt at vi ikke har vært herre over eget sortiment, der vi har vært kneblet og vingeklippet. Selv om vi som franchisetakere har stått friere til å ta inn andre varer, har det ført til mye merarbeid. Nå ser jeg frem til at hele kjeden igjen er blitt en faghandel, med mulighet til å snu oss raskere i forhold til nyheter og trender, sier Stordahl.

Han sitter i styret i Norsk Musikkbransjeråd, som er en del av Stiftelsen Elektronikkbransjen som gir ut fagbladet Elektronikkbransjen, sammen med Magne Iversen.

– Personlig synes jeg det er utrolig deilig å få fortsette samarbeidet med alle de gode 4Sound-kollegene jeg har kjent i mange år. Samarbeidet med butikkene har vært godt, og at vi i enda større grad får muligheten til å hjelpe hverandre er kanskje det jeg gleder meg mest til. Det er utrolig mye kompetanse som sitter omkring, og dette potensialet ble tidligere ikke utnyttet, siden alt skulle fjernstyres fra en innkjøpsavdeling, sier Stordahl.

Han sier 4Sound Moss fokuserer på bredde og kunnskap.

– 4sound 2.0 er mer i tråd med denne filosofien, og jeg tror det er mange kolleger i kjeden som gleder seg over at de nå skal få de verktøyene og sortiment som skal til for å støtte sine kunder, institusjoner, skoler og profesjonelle musikere.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2019, som ble distribuert 20. november. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen