Markedssjef Espen Vik i AM-Hvitevarer skjenker en lettøl fra Asko-skapet med egen tappekran.

AM Hvitevarer kommer med tappekran og tørkeskap

- Vi lanserer to helt nye produkter, og det pleier butikkene å sette pris på, sier adm. direktør Runar Jacobsen i AM-Hvitevarer.

Under varemerket Asko slipper AM-Hvitevarer Antonio Merloni AS to nye produkter på markedet: kjøleskap med tappekran for ølkanner, og et modernisert tørkeskap som passer inn i et nytt vaskeromkonsept. Først til tappekrana:

- HomePub har blitt en utrolig suksess blant annet i England, Tyskland, Italia, Belgia og Nederland. Mange setter pris på muligheten til å kunne nyte et glass kaldt og friskt tappe-øl hjemme i stua, enten alene eller sammen med gode venner, sier markedsansvarlig Espen Vik.

Det er konsernets fabrikk i Italia som har utviklet kjøleskapet med tappekran, i samarbeid med det nederlandske søsterselskapet.

- Dette er et vanlig kjøle- og fryseskap, og øldelen tar ikke stor plass. Midt på døra har man en tappekran, akkurat slik man finner i en bar. Tappeanlegget drives med gassflaske fra Sodastream, disse koster rundt 250 kroner og holder til 30 ølkanner på 5 liter. Kullsyren forsegler ølet, slik at det holder seg friskt en måneds tid. Ølkanner får man kjøpt i en rekke butikker, blant annet Ultra, Meny, SmartClub og Spar. På grunn av den norske alkoholpolitikken er det spesialprodusert et øl av merket Kulmbacher, med 4,5 alkoholprosent. Disse koster rundt 275 kroner per kanne, sier Vik.

Stor nytteverdi

Det kommer også en alkoholfri variant, noe butikkene trolig vil sette pris på siden det blir mulig å demonstrere tappekrana. I tillegg har Vinmonopolet ølkanner i sitt sortiment.

- Skapet kan stå i kjøkkenet i en tvillingløsning, eller alene i kjellerstua. Mange vil kanskje ha et slik skap på hytta, eller i en campingvogn med fortelt, sier Jacobsen.

Han forteller at han først var litt skeptisk, men at selskapet har fått svært mange positive tilbakemeldinger til konseptet.

- Et enkelt skap koster 10.000 kroner i rustfri versjon, og nytteverdien er stor siden tappeanlegget nesten ikke tar plass. Dette er kanskje et produkt som vil appellere til mange ungkarer, men det er mulig å bytte ut tappeanlegget med en vanlig dør hvis det skulle bli behov for det, sier Jacobsen.

Et annet produkt AM Hvitevarer lanserer som en nyhet i markedet, er et vaskeromkonsept der vaskemaskin, tørketrommel og tørkeskap er tilpasset hverandre i samme design og størrelse.

- Tørkeskap kan vel knapt kalles en nyhet?

Stort på 70-tallet

- Nei, dette var et stort produkt på 70- og 80-tallet, inntil de plassbesparende tromlene kom på markedet. Det nye er at vi har videreutviklet skapet, og gjort det enkelt for kunden å plassere dette ved siden av en søyle med vaskemaskin og tørketrommel. Interiørdesignerne ser nå mer på vaskerommet, etter at de lenge har fokusert på kjøkken og bad. Vi bruker i snitt rundt fire timer på klesvask i uka, og det nye er å plassere vaskerommet i nærheten av klesskapene – som i nye hus gjerne er et eget garderoberom. Da blir det viktig at de tradisjonelle hvitevarene ser pene ut, og vi håper våre designkoordinerte produkter vil falle i smak, sier Vik til fagbladet Elektronikkbransjen.

Hos AM-Hvitevarer håper de tørkeskapet vil få en renessanse, og direktør Jacobsen spør denne skribent hvor han pleier å tørke ullgenserne. Svaret er sofaen, eller et flyttbart tørkestativ.

- De nye tørkeskapene har fleksible tørkerader, der en ullgenser utmerket godt kan legges. I tillegg er skapet egnet til å tørke treningsklær, fritidstøy og alle andre klesplagg. Ofte blir yttertøy vått uten at det er skittent, da er det ypperlig å plassere det i tørkeskapet. I bunnen er det dessuten et skostativ, og i døra egne hengere for votter og luer. Vi tror mange hytteeiere vil sette pris på å et slik tørkeskap, gjerne plassert i kombinasjon med vaskemaskinen og tørketrommelen, sier Jacobsen.

Vifta er på 1.500 watt, og hos AM-Hvitevarer har man beregnet at strømforbruket er det samme som med en tørketrommel – men man må ta høyde for at varmen ikke blir resirkulert som med en kondenstrommel.

Stort hyttemarked

- Hyttemarkedet er stort, og det er viktig å understreke at vaskemaskin, tørketrommel og tørkeskap får plass på 0,8 kvadratmeter. Skapet kommer i hvit, titaniumlakkert og rustfritt stål, til 6.000, 6.500 og 7.000 kroner. Tørkeskapet trenger en 5-tommers luftutblåsning, sier Vik.

AM-Hvitevarer har tatt frem enda en klassiker på vaskerommet, nemlig kaldrulla.

- Det er få som kjenner til kaldrulla og fordelene med den. Det selges mye av den i Sverige og Finland, og et salgsargument er at nystrøket tøy er mer motstandsdyktig mot skitt og støv. Det siste setter spesielt allergikerne pris på. Det er dessuten ren luksus å kunne legge seg i nystrøket sengetøy. En kaldrulle koster rundt 3.500 kroner, og da har du den i 30 år, sier Vik.

AM-Hvitevarer lanserer også nye betjeningssystem på flere av sine produkter. Felles for disse er færre knapper og raskere program.

- Det er mer fokus på hurtighet enn økonomi i det norske markedet. Derfor kommer vi med enklere og mer brukervennlig betjening, sier Jacobsen.

Hjemmepuben ”HomePub” til Asko kan plasseres i et tvillingskap slik som her.
I Europa skal det ha blitt populært å skjenke fra egen tappekran i kjøleskapdøra. I skapdøra plasseres ølkaggen på 5 liter sammen med en gassflaske fra SodaStream.
I Europa skal det ha blitt populært å skjenke fra egen tappekran i kjøleskapdøra.
Slik er ølkaggen koplet til gassflaska.
Adm. direktør Runar Jacobsen tror mange vil sette pris på å få en helhetlig vaskeromsløsning. Her titaniumlakkert.
Vaskeromskonseptet til Asko leveres i hvit, titaniumlakkert og rustfritt stål.
Til toppen