Det sier kjedesjef Roar Olafsen i Soundgarden, når vi møter ham på åpningen av Horisont kjøpesenter i Åsane i Bergen den 13. november. Han deler ut boller til køen som er dannet av folk som vil benytte seg av åpningstilbudene.
– Hvor viktig er køen for dere?
Butikkene er ikke voldsomt store, men her hos oss har vi alt vi trenger, med lytterom og produktene som hører med i en ordentlig hifi-forretning
– Det er viktig for denne butikken, da vi ønsker at så mange som mulig så fort som mulig skal ha handlet her og sett butikken.
– Hvor mye koster det å nærmest gi bort varene på åpningsdagen?
– Målet må være at vi på slutten av dagen kommer på rett side av streken, og man må velge om man skal kalle dette kommunikasjon eller avskrevet inntjening. I dette tilfellet er det kommunikasjon, sier Olafsen.
Butikken er på 120 kvadratmeter med et lite lager, og er Soundgardens fjerde senterbutikk.
– Det er vanskelig å få det mindre hvis man skal vise de nødvendige kategoriene for at vi skal ha DNAet vi ønsker. Den er lik senterbutikkene våre på Gulskogen i Drammen og Fornebu i Bærum, mens vår første senterbutikk på Sandvika Storsenter i Bærum ble bygd før vi hadde den nye profilen klar, sier kjedesjefen.
Bygger merkevaren
– Da dere åpnet på Gulskogen sa du, og det gjelder sikkert også Fornebu, at kjedens hovedlager bare ligger 45 minutter unna. Hvordan løser dere lagersituasjonen her i Åsane?
– Vi har en relativt stor butikk i Bergen sentrum med tilgjengelig lagerkapasitet som vi vil benytte.
– På hvilke måte vil deres to butikker i Bergen drives sammen?
– Ikke noe mer enn det vi gjør i Oslo, Stavanger og der vi har butikker i samme område. Butikkene henter varer fra hverandre dersom det trengs, ellers vil de være en slags konkurrenter, i den forstand at den som først lander ordren og får salget på kassa, med hele eller deler av betalingen, eier salget. I hovedsak er senterbeliggenheten med å bygge oppunder kjedens behov for å øke sitt kjennskap. Med det antall kunder som frekventerer slike kjøpesentre bygger vi opp under merkevaren Soundgarden, samtidig med at vi ønsker å gjøre et fornuftig salg.
– Vil dere dra veksler på de to butikkene personalmessig?
– Ja, de har mulighet til å hente folk fra hverandre når det trengs. Vi ønsker at de som arbeider for oss skal få arbeide så mye som mulig, for å bli så gode som mulig, sier Olafsen.
Første hifi i Åsane
Ved Horisont er det utelukkende nye ansatte, men Olafsen understreker at de ikke er ferske i bransjen.
– De er nye hos oss, og har arbeidet ved butikken i sentrum i seks uker. Normalt henter vi gjerne folk internt, men for Bergens del hentet vi nylig butikksjefen på Fornebu herfra, så vi hadde ikke flere å ta av, sier Olafsen.
Butikksjef Espen Titland Blomberg er en av to fast ansatte, i tillegg kommer tre-fire på deltid. Titland Blomberg har tidligere arbeidet ved BMH i Bergen, sist kom han fra Motorsenteret der han har arbeidet i 14 år med bildeler og rekvisita.
– Hvordan er det å være tilbake i denne bransjen?
– Det er gøy. Det er en interesse jeg har, så dette er mitt i blinken for meg.
– Som bergenser, hva vil du si om beliggenheten og nye Horisont kjøpesenter?
– Den er kjempegod. Det bor mye mennesker i Åsane, som er den største bydelen i Bergen, og det er absolutt behov for en slik butikk her.
– Hva synes du om konseptet til Soundgarden, etter seks uker som ansatt?
– Jeg liker helheten i det. Butikkene er ikke voldsomt store, men her hos oss har vi alt vi trenger, med lytterom og produktene som hører med i en ordentlig hifi-forretning.
Flere senterbutikker kommer
– Hvordan skal du lykkes her i Horisont kjøpesenter?
– Det er viktig å bygge en god kundegruppe, som kan fortelle andre at her har vi greie på det vi driver med.
– Hvem er de sterkeste konkurrentene dine?
– Her i Åsane er det ingen som driver med hifi, da må du til sentrum, sier Titland Blomberg.
Soundgarden Horisont er den 19. fysiske butikken til Soundgarden, i tillegg til nettbutikken. Olafsen sier det ikke er besluttet hvor den neste Soundgarden-butikken vil åpne.
– Vi har noen diskusjoner, men har foreløpig ikke fastsatt noe.
– Vil det bli i enda et kjøpesenter?
– Ja.
– Hvor mange senterbutikker skal dere ha?
– Det er vanskelig å være helt eksakt, men vi vil holde på i denne takten noen år til med nyetableringer. Vi må også erfare underveis, noe som sikkert vil gi noen korrigeringer, men vi tror vi vil være i et fornuftig utvalg av store kjøpesenter, sier Olafsen.
– Skal noen butikker legges ned fremover?
– Vi har ingen beslutninger om dette.
– Hvordan har 2014 gått for Soundgarden?
– OK. Vi har en organisk vekst ved de eksisterende butikkene, og naturlig nok noe vekst knyttet til nyetableringene. Det blir spennende å se om vi evner å lande en økning i resultatet de gjenstående salgsdagene av året, slik at vi får en økning sammenlignet med 2013, sier Olafsen.