Administrerende direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland (t.h), samlet en stor del av bransjen og politikere på sitt seminar om apper og personvern. Foto: Marte Ottemo

APP-ALARM I FORBRUKERRÅDET

Forbrukerrådet har lagt fram sin rapport om personvernet i 20 populære apper, og gir flere av dem stryk.

Forbrukerrådet samlet representanter fra IKT Norge, Datatilsynet, Barne- og likestillingsdepartementet, Venstre, Arbeiderpartiet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet til frokostmøte om brukerrettigheter og personvern i mobil-apper.

 

Vi har nettopp klaget inn Tinder til Forbrukerombudet for flere brudd på markedsføringsloven

Samarbeid med Sintef

Bakgrunnen for møtet var en rapport Forbrukerrådet har fått gjennomført sammen med Sintef, hvor de har sett på 20 norske og internasjonale apper og disses vilkår og personvern-betingelser.

De har også målt hva slags systemprosesser appene faktisk setter i gang, og hvor viktige data tar veien. Undersøkelsene resulterer i strykkarakter til flere populære apper innen sosiale medier, dating og helse og trening.

– Mobil-apper gjør hverdagen enklere, men gir noen utfordringer i forhold til personvern og brukerrettigheter. Internett-tjenester er et helt annet univers, med regler, avtaler og liten skrift, og vår gjennomgang av 20 apper er et omfattende arbeid for en liten organisasjon som oss. Vi er glade for at vi har hatt et godt samarbeid med Sintef i testingen av disse, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådets fagdirektør for digitale tjenester, Finn Myrstad, la frem hovedfunnene i undersøkelsen. Han trakk frem en studie fra 2008, som viste at om en bruker skulle lese gjennom alle vilkårene fra tjenestene han bruker, vil dette ta mellom 25 og 30 dager i året.

– Det sier seg selv at dette ikke er mulig for en vanlig bruker, derfor er det viktig både at vi som forbrukerorganisasjon, men også bransjen og politikerne, jobber med dette.

 

Stoler ikke på appene

Blant funnene i undersøkelsen er at to av fem nordmenn har liten eller ingen tillit til at appene de benytter håndterer personinformasjon på en betryggende måte, og hele ni av ti synes ikke det er greit at deres personinformasjon brukes til andre formål enn at appen skal fungere.

Også GPS-sporing, at tjenester avslutter kontoen din uten grunn og videresalg av bilder og informasjon er blant bekymringene norske forbrukere sitter med. Og Forbrukerrådets undersøkelse tyder på at det er grunn til bekymring.

Dating-appen Tinders avtalevilkår er blant verstingene. Ifølge forbrukervilkårene gir brukeren fra seg rettigheter på alle bildene, og samtykker til at Tinder kan selge de videre. Det mener Forbrukerrådet rett og slett er ulovlig, uansett hva brukeren skulle godta av vilkår.

– Vi har nettopp klaget inn Tinder til Forbrukerombudet for flere brudd på markedsføringsloven, sier Myrstad.

 

Også Ronny Røste, politisk rådgiver i Barne- og likestillingsdepartementet, er bekymret for utviklingen.

– Forbrukerrådets undersøkelsen er en del av arbeidet med å styrke befolkningens kompetanse om egne forbrukerrettigheter på nett. Tidligere har man gått gjennom vilkår for ebøker, skytjenester og mer, og etter at arbeidet med apper er sluttført, skal det jobbes videre med å se på Tingenes Internett. Regjeringen støtter opp om dette arbeidet, er opptatte av å gjøre befolkningens digitale hverdag tryggere, sier Røste. 

Her er Forbrukerrådets forslag til app-regler:

1. Endring i vilkår skal varsles. Mange tjenester forbeholder seg retten til å endre vilkår uten å si fra, og noen har vilkår som er helt uakseptable.

2. Vilkårene skal være lette å finne

3. Vilkårene skal være lette å forstå.

4. Ikke be om mer informasjon enn nødvendig. Spesielt GPS-informasjon er svært sensitivt, og må begrunnes og behandles meget bra.

5. Ikke krev unødig vide lisenser. Tjenester som retter seg mot europeiske og norske brukere må følge europeisk eller norsk lov. 

6. Be om aktivt samtykke.

7. Forklar hvordan informasjonen benyttes.

8. Tilrettelegg for sletting av data.

9. Det trengs en gyldig grunn for å kaste brukere ut av tjenesten.

10. Beskytt brukerens personopplysninger.

 

Hele undersøkelsen kan lastes ned på Forbrukerrådets hjemmeside.

Forbrukerrådets fagdirektør for digitale tjenester, Finn Myrstad, la frem hovedfunnene i undersøkelsen. Foto: Marte Ottemo
Ronny Røste, politisk rådgiver i Barne- og likestillingsdepartementet, sier regjeringen støtter opp om Forbrukerrådets arbeid i denne saken. Foto: Marte Ottemo
Til toppen