APPLE VINNER HOS NETCOM

Siden mars har hver tredje smarttelefon solgt hos Netcom vært en Apple. HTC ligger på andreplass, med 19 prosent av salget.

Videre følger Sony Ericsson (14 %), Samsung (12 %), Nokia (9 %), ZTE (7 %) og LG (6 %). Salgstallene er hentet fra samtlige salg med NetCom-abonnement; NetCom Shops, på netcom.no og gjennom NetComs kundesenter samt andre kanaler som selger NetCom-abonnement. Hver måned siden mars har mobiloperatøren Netcom offentliggjort en topp-ti-liste over de mest solgte smarttelefonene i sitt nettverk. Salgstallene er nå slått sammen, og skal i følge en pressemelding vise hvilke mobilprodusenter som samlet sett har solgt best de siste seks månedene hos Netcom.

Tre trender

I meldingen har selskapet trukket frem tre trender:

1. Ni av ti solgte mobiler er en smarttelefon. Denne andelen har holdt seg stabil det siste halve året. Det er store spredningen blant produsentene på listen, i juli og august var sju mobilmerker representert.

2. Android fosser frem. I mars var Apples operativsystem fremdeles dominerende for smarttelefoner, men i april gikk Android for første gang forbi Apple siden Iphoneble lansert i 2008. Den samlede salgsstatistikken viser at 58 prosent av alle solgte smarttelefoner bruker Android som operativsystem. Andelen for Apples Ios er 33 prosent mens 9 prosent av smarttelefonene i Netcoms sfære bruker Symbian.

3. Asiatene viser muskler. Iphone4 holder på førsteplassen hos Netcom gjennom hele halvåret og ingen er nær ved å tukte landets mest populære smarttelefon, heter det i pressemeldingen. Samsung Galaxy SII har siden mai innehatt andreplassen. Taiwanske HTC er den asiatiske smarttelefonen som selger best totalt, bare slått av Apple. Produsenten har hatt sju ulike modeller på topplisten: Desire, Desire HD, Desire Z, Desire S, Incredible S, Wildfire S og Sensation. Også ZTE Blade og LG Optimus 2X har vært populære asiatiske modeller det siste halvåret, skriver Netcom i pressemeldingen.

Trendpanel

Netcom har et eget trendpanel som skal fortelle om kundenes mobilvaner. I følge panelet bruker 50 prosent mest tid på underholdningstjenester som musikk, film og Facebook. 27 prosent bruker smarttelefonen mest til nyttige tjenester som å sjekke rutetider og epost. 23 prosent av smarttelefonbrukerne bruker telefonen mest til å ringe og sende tekstmeldinger. Hele 64 prosent sier de ser TV-programmer eller bruker videotjenester på mobilen.

Powered by Labrador CMS